طراحی داخلی مهد کودک Maria Enzersdorf ماریا انزرزدورف / MAGK illiz

طراحی داخلی مهد کودک Maria Enzersdorf ماریا انزرزدورف / MAGK illiz

طراحی داخلی مهد کودک Maria Enzersdorf ؛

 معمار: مک ایلیز  MAGK illiz

موقعیت: اتریش

افزایش نرخ تولد و هجوم جمعیت در جامعه‌ی جنوب وین، نیازمند فراهم شدن امکانات بیشتر و تخصصی‌تر برای نگهداری کودکان شده است. بنابراین در سال 2008 مسابقه‌ای برای ساخت یک مرکز کودک برگزار شد. ساختمان که متعلق به قرن 19 است باید به یک مدرسه‌ی ابتدایی دارای 8 کلاس و کارگاه‌های فوق برنامه و مهدکودک همراه با آشپزخانه ارتقا داده شود.

 

انجمن معماران magk iliz برنده‌ی این مسابقه شدند. طرح اولیه و پیش‌نویس این گروه معماری، ساختار ساختمان را به فرمی L شکل تفکیک کرده که با این روش فضاهای مختلف را در هم می‌آمیزد و فضاهایی خالی برای بازی و محلی برای یادگیری و مطالعه در قسمت‌های اضافه و آزاد به‌وجود می‌اورد.

با استفاده از سیستم‌های مسیریابی سریع، راه‌های کوتاه برای کودکان و بزرگسالان بین محیط های کاربردی دو طبقه فراهم شده. در ورودی جدید مدرسه در واقع به سمت راهروی سالن اجتماعات است و مدرسه‌ی موجود قبلی را به ساختمان جدید مدرسه مرتبط میکند. سردر ساختمان مانند یک پاکت سفید است که نمای آن دارای پیکسل‌هایی کوچک و بزرگ میباشد. سطح متناوب سردر که ترکیبی از گچ نرم و زبر است به ویژه در زیر نور چراغ، تصویر زنده‌ای خلق می‌کند. برعکس سردر پر از تضاد، طراحی داخلی، با ترکیب‌بندی رنگ و متریال مشخص شده. طراحی متنوع درها، رختکن‌ها و پنل‌های دیواری در تم‌های رنگی مجزا برای هر فضا، پیدا کردن راه و شناسایی نوع فعالیت هر قسمت را مخصوصا برای کودکان آسان‌تر کرده.

طراحی داخلی مهد کودک Maria Enzersdorf

رختکن‌های گروه کودکان از جنس چوب هست و راه پر پیچ و خم آن مانند صدف حلزون، بچه‌ها را به سمت قسمت‌های خصوصی هدایت می‌کند.

پیکسل‌های (حفره‌های مربعی شکل) سردر، رو به راهروها باز می‌شوند که بچه‌ها از آنها به عنوان محل دنجی برای نشستن یا مطالعه استفاده میکنند.

 زمین بازی که برای ساعت تفریح استفاده می‌شود با سطوح پلاستیکی به یک صحنه‌ی صخره‌نوردی و ماجراجویی تبدیل شده.

کانسپت و ایده‌ی متریال‌ها و ساختار این ساختمان براساس پایداری اکولوژیکی در نظر گرفته شده. برای اطمینان از ساخت و ساز سریع، بنای جدید بر اساس ساختار کامپوزیتی و پیش‌ساخته انجام شده که ساختار پنل‌ها از چوب سخت است. تمام ساختمان جدید مطابق با استانداردهای یک خانه است که هدف آن سهولت و آسایش برای کاربران با کمترین هزینه‌ی اجرایی‌ست. برای همین، تهویه‌ی کلاس‌ها و اتاق‌های گروهی با استفاده از دهانه‌های شکاف‌های صوتی که به راهروها باز می‌شود صورت میگیرد بدون اینکه سروصدا را از راهرو به کلاس منتقل کند. این سیستم به لحاظ تکنیکی از بالا رفتن بیش از حد دما در تابستان و افت آن در شب جلوگیری می‌کند. به‌خاطر کارآمدی کنترل هزینه ها، بودجه‌ی قابل توجهی به گسترش و نوسازی مجدد ورزشگاه این مجموعه اختصاص یافت.

مرکز کودکان Maria Enzersdorf، کاملا مطابق با ساختار و بافت منطقه‌ی اطراف خود ساخته شده و طوری با اطراف در هم آمیخته شده که به هیچ وجه آن را در تقابل با محیط نمی‌بینیم.

همراه کلاس‌های درس موجود، مدرسه‌ ابتدایی و مهدکودک یکی از بزرگترین مراکز نگهداری کودکان در اتریش است که بعد از حدود سه سال، ساخت و ساز آن پایان یافت.

 

پلان طبقه اول

طراحی داخلی مهد کودک Maria Enzersdorf

 

 

طراحی داخلی مهد کودک Maria Enzersdorf

ترجمه: نادری

منبع: archdaily