طراحی داخلی مطب پزشکان ؛ از اصول دکوراسیون تا انتخاب رنگ

طراحی داخلی مطب پزشکان ؛ از اصول دکوراسیون تا انتخاب رنگ

دکوراسیون مطب پزشکان، نوعی طراحی داخلی است که نیاز چندانی نیز به هزینه ندارد. دکوراسیون داخلی مطب دکتر به گونه ای گرم، دعوت کننده، شیک و ماهرانه، یک روش خوب برای برقراری ارتباط با بیماران و ایجاد یک تصویر حرفه ای پزشکی با اعتبار می باشد. هر کسی که تجربه انتظار در مطب پزشکان را داشته باشد، می داند که اتاق انتظار این فضا، یک محیط استرس زاست. طراحی داخلی مطب پزشکان با آثار هنری زیبا، تصاویر، رنگ های آرامش بخش و مبلمان راحت می تواند به ایجاد آرامش در بیماران کمک کند. اشیاء و حجم های جالب و زیبا مثل آکواریوم و گیاهان زینتی هم می توانند فضایی آرامش بخش و تسکین دهنده ایجاد کنند و ذهن بیماران در حال انتظار یا درمان را از درد منحرف سازند. اگر شما کار طراحی داخلی مطب پزشکان را بر عهده گرفته اید یا به دنبال ایده های خاص و خلاقانه و طراحی داخلی با قیمت مناسب می باشید، پویانو در این مطلب، راهنمایی های خوبی در این رابطه به شما ارائه خواهد داد که می تواند برای ایجاد یک طوفان ذهنی و فکرهای بکر و جدید و نهایتا شروع یک روند طراحی خاص به شما کمک کند.

 

  • قبل از آن که مشغول کار روی پروژه شوید، خیلی مهم و حیاتی است که ابتدا درک صحیحی از نوع خدمات پزشکی قابل ارائه داشته باشید. به صورت ایده آل، طراحی داخلی باید انواع آمار جمعیتی بیماران را بازتاب دهد. مثلا طراحی داخلی مطب پزشکان اطفال باید از اسباب بازی های ماندگار و امن، کتاب های جالب و خواندنی، جدول های فعالیت های ذهنی، نقاشی دیواری خوش رنگ، یک مجموعه تلویزیونی با انیمیشن های جالب و دیگر موارد سرگرم کننده برای کودکان برخوردار باشد. فردی که طراحی داخلی اتاق انتظار مطب اطفال را طراحی می نماید، بهتر است پارتیشن بندی جهت فراهم کردن یک فضای خصوصی مناسب برای مادران شیرده را نیز در نظر بگیرد.
  • یک ایده جالب دیگر برای طراحی داخلی مطب پزشکان یا اتاق انتظار، انتخاب آثار هنری و عناصری است که بازتاب دهنده علایق، سرگرمی ها و روحیات پزشک باشد. ارتباط برقرار کردن با احساسات شخصی پزشک، راهی مناسب برای ایجاد یک جایگاه منحصر به فرد از او در ذهن بیماران است. مثلا اگر پزشک در یک رقابت ورزشی شرکت می نماید، می توان در دکوراسیون دیوارها از تصاویر مربوط به حضور او در مسابقات و سفرهای او بهره گرفت. این تصاویر، می توانند ظاهر جالبی به فضای مطب بدهند. همچنین اگر پزشک به باغبانی علاقه داشته باشد، می توان دیوارها را با تصویر گل هایی که پرورش داده تزیین کرد. در صورتی که پزشک به فیلم های کلاسیک علاقه دارد، می توان از پوستر فیلم های معروف کلاسیک در تزیین دیوارها استفاده نمود. این کار باعث می شود بین بیمار و پزشک، ارتباط برقرار شود. به عبارت دیگر، دکوراسیون منحصر به فرد و جذابی که به این شکل و بر اساس شخصیت و علایق پزشک ایجاد می شود، به ارتباط عمیق تر بیمار با پزشک کمک می کند.
  • به کار بردن قاب های دانشنامه ها، مدارک، گواهی نامه ها، جوایز و دیگر مواردی که به دستاوردهای پزشک در زمین پزشکی اشاره داشته باشند در دکوراسیون داخلی مطب، راه بسیار خوبی برای جلب احترام و اعتماد بیماران می باشد. یک روش مشابه نیز برای جلب اعتماد و ایجاد ارتباطات بهتر وجود دارد که نمایش یک تابلو اعلانات تشکیل شده از عکس ها، کارت های تعطیلات، متون سپاسگزاری بیماران و این گونه موارد است.
  • در طراحی داخلی مطب، رنگ ها و لوازم را طوری انتخاب نمایید که فضا را آرامش بخش کنند. خیلی خوب است اگر در مورد ارتباط بین رنگ ها و حالات روحی تحقیق انجام دهید و اطلاعات مفید کسب کنید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده اند که رنگ آبی در صورتی که در نقش رنگ اصلی و غالب فضا ظاهر شود، می تواند سبب ایجاد آرامش گردد، زیرا فشار خون را کاهش می دهد. از طرف دیگر، رنگ آبی تیره می تواند دقیقا به صورت برعکس عمل کند. آبی تیره، باعث ایجاد حس غم و اندوه می شود. بنابراین، باید در انتخاب رنگ های مورد استفاده در دکوراسیون مطب دقت کنید.
  • استفاده از هر گونه فضای سبز در اتاق های انتظار مطب پزشکان، یک ایده جالب و دلچسب است. تحقیقات ثابت کرده اند که گیاهان می توانند روی احساسات افراد، تاثیرات زیادی بگذارند. سلامت گیاهان و ظاهرشان، نشانه ای از فداکاری یا انسانیت پزشک و کادر مشغول به کار در فضاهای درمانی است. وقتی بیماران ببینند که پزشک و پرسنل یک مطب به خوبی از گیاهان موجود در فضا نگهداری کرده و به سلامت آن ها اهمیت می دهند، این پیام را دریافت می کنند که سلامت آن ها نیز مورد اهمیت مواقع می شود.
  • حتما در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مطب به آرامش و نیازهای مراجعین توجه نمایید. یک جالباسی با فضای کافی برای آویزان کردن کت ها و بارانی های بیماران در نظر بگیرید. با بیماران خود با احترام و ملایمت برخورد کنید. همیشه تعدادی جعبه دستمال کاغذی روی میز سالن انتظار قرار دهید. دسترسی به آب برای شستشو، آب آشامیدنی و آب سرد کن را فراهم سازید. در فضای انتظار مطب، مجلات، روزنامه ها و کتاب های خواندنی و جدید قرار دهید تا اوقات بیماران در زمان انتظار تلف نشود.
  • دیگر موردی که باید حتما مد نظر قرار دهید، اهمیت قائل شدن برای سلامت بیماران است که بسیار ضروری می باشد. در هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون مطب پزشکان یا تهیه تسهیلات پزشکی باید به این نکته توجه کنید. فضای مطب ها بستر مستعدی جهت تکثیر میکروب ها می باشد. سعی کنید از متریال های ضد باکتری استفاده کنید و نظافت محیط را نیز کنترل نمایید. استفاده از وسایل وینیلی برای وسایل مطب مناسب است، زیرا می توان بارها و با سرعت زیاد، آن ها را تمیز نمود. حتما چند بطری ضد عفونی کننده در دسترس بیماران قرار دهید تا قادر باشند دست های خود را با آن ها تمیز کنند.

بهترین رنگ ها برای طراحی داخلی مطب

حال که با اصول کلی آشنا شدید، خوب است درباره رنگ های مناسب برای دکوراسیون مطب نیز بیش تر بدانید. فردی که به یک مطب وارد می شود، احساسات گوناگونی مانند استرس و اضطراب را تجربه می کند. چنین شرایطی برای پزشک که می خواهد بیمارانش در زمان معاینه و درمان، احساس آرامش و خونسردی داشته باشند، اصلا خوب نیست. چه می توان کرد؟

یکی از راه های ایجاد محیطی آرام در مطب پزشکان، استفاده از رنگ های مناسب است.

کسی که پا به کلینیک پزشکی یا مطب دکتر می گذارد، با احساسات مختلفی مثل استرس، اضطراب و حتی ترس مواجه می شود. این شرایط برای شما که به عنوان یک متخصص پزشکی می خواهید بیماران هنگام معاینه آرام و خونسرد باشند، ایده آل نیست. در ایجاد محیطی آرام که باعث آرامش افراد شود، چه کاری از شما ساخته است؟ انتخاب رنگ مناسب تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه، شما را با رنگ های مختلف و تاثیر آن ها روی فضای مطب که می تواند مضر یا مفید باشد، آشنا خواهیم کرد:

  • قرمز: قرمز، رنگی است که با هیجان و انرژی همراه بوده و از این رو برای دکوراسیون مطب پیشنهاد نمی شود. طبیعتا شما نمی خواهید بیماران خود را در زمان انتظار، نگران و مضطرب سازید.
  • مشکی: به طور کلی، مشکی رنگی است که استفاده زیاد از آن در طراحی داخلی هر فضایی، منجر به ایجاد احساسات منفی و افسردگی می شود. بنابراین، حتی الامکان نباید از این رنگ در دکوراسیون مطب استفاده کرد.
  • زرد: رنگ زرد نیز مثل قرمز، نمادی از انرژی است. زرد قادر است سبب ایجاد شادابی گردد، اما استفاده بیش از حد از آن سبب ایجاد تنش می شود. اگر مایل به استفاده از این رنگ هستید، به شکل متعادل و به مقدار کم از آن بهره بگیرید.
  • بژ: رنگ های خنثی مانند بژ، زمانی که در کنار رنگ های آرامش بخش قرار می گیرند، محیط دلپذیر و مناسبی می سازند. رنگ بژ می تواند سبب بازتاب نور در مطب نیز گشته و محیط آن را دلباز کند.
  • سفید: سفید، تقریبا بهترین رنگ برای طراحی داخلی مطب است. این رنگ، آرامش زیادی ایجاد می کند و از آن جایی که روشن ترین رنگ است، آلودگی ها را به خوبی نشان می دهد. از این رو، شما می توانید به محض کثیف شدن مطب، متوجه موضوع شده و برای نظافت آن اقدام کنید.
  • آبی: آب هم رنگی آرامش بخش است و می تواند فضای انتظار را از تنش و اضطراب پاک کند.

در ادامه می توانید تصاویری از جدیدترین مطب های دنیا و طراحی داخلی جذاب آن ها مشاهده کنید.

م