طراحی داخلی فروشگاه پخت تارت پنیر با بکارگیری سطوح درخشان فلزی

طراحی داخلی فروشگاه پخت تارت پنیر

طراحی داخلی فروشگاه پخت تارت پنیر با بکارگیری سطوح درخشان فلزی

این طراحی داخلی فروشگاه پخت پنیر در ژاپن که اخیرا برنده جایزه طراحی «دزین» (Dezeen) شده‌است، از فلز گالوانیزه با تم گرم ساخته‌ شده‌است. طراحی این فروشگاه به گونه‌ای است که گرما و رایحه تارت پنیر تازه‌ پخته شده‌ای که می‌فروشد را تداعی کند.

کارگاه پخت تارت پنیر «آبنو هاروکاس» (Abeno Harukas) که توسط «فامیتاکا سوزوکی» (Fumitaka Suzuki) از استودیوی معماری «یاگیوگ داگوتن» (Yagyug Douguten) طراحی شده، در سالن پررفت و آمد یک مرکز خرید واقع در منطقه مرکزی شهر اوساکا قرار دارد.

این فروشگاه که تارت‌های پنیر در محل و در آشپزخانه‌ای با دیواره‌های فلز گالوانیزه تمام مراحل پختشان در معرض دید است، دارای نمایی تماما شیشه‌ای است تا این مراحل به راحتی مشاهده شوند.

طراحی داخلی فروشگاه پخت تارت پنیر

فامیتاکا سوزوکی گفت: «ما احساس کردیم که به جای طراحی شلوغ و مفصل برای جذب توجه مراجعین، این فروشگاه اگر از لحاظ آرامش و سادگی مانند یک معبد باشد، خودبخود توجه مردم به محصولات آن جلب خواهدشد.

«یک دیوار شیشه‌ای نصب شد تا فضای فروشگاه از محی طپیرامونی‌اش تفکیک گردد، و یک بازشوی مدور و نمادین بر روی آن در محلی قرار گرفت که اختصاص به دریافت و تحویل سفارش مشتریان دارد.»

طراحی داخلی فروشگاه پخت نان

طبق گفته فامیتاکا سوزوکی، طراح این فضا، منطقه‌ای که این مجموعه خرید در آن قرار گرفته به طور خاص برای هم کارخانه‌ها فلزش و هم معابد تاریخی‌ موجود در آن معروف است.

طراح گفت: «اینجا محلی است که فلزآلات معماری در همسایگی یک مجسمه گالوانیزه بودا، گالوانیزه می‌شوند.»

طراحی داخلی فروشگاه پخت

سوزوکی گفت: «این منطقه میراث‌دار تکنیک‌های گالوانیزه کردنی است که از صنعتگرانی که از رشد اقتصادی پس از جنگ در کارخانه‌های مرکز شهر حمایت کردند به یادگار مانده‌است. از سوی دیگر، معابد این منطقه باقی مانده‌اند و با مجسمه‌های بودایی که با سطوح گالوانیزه می‌درخشند، چشم‌اندازهایی متضاد در این ناحیه ایجاد می‌کنند.»

سوزوکی افزود: « طراحی داخلی فروشگاه پخت با سطوح ساخته شده از فلز گالوانیزه، صحنه‌های موجود در این منطقه را در ذهن تداعی می‌کند. من بایستی به بی‌مبالاتی خود اعتراف کنم مبنی بر این که منبع الهام این پروژه برای من، به نظر خوشمزه رسیدن یک مجسمه گالوانیزه بودا در نگاه من بود.»

سوزوکی که تحت تاثیر سابقه تاریخی این منطقه بود، از سطوح فلزی گالوانیزه استفاده نمود تا فضای داخلی این فروشگاه تارت پنیر را با امید به این که دلبستگی به این منطقه را در کنار محصول داشته‌باشد طراحی کند.

این سطوح فلزی که به رنگ‌های طلایی هستند به خاطر درخشش گرمشان و همینطور نحوه‌ای که سطوح زبرشان با بافت نرم تارت پنیر تضاد برقرار می‌کند انتخاب شدند.

طراحی داخلی فروشگاه پخت

طراح این فضا گفت: «ما احساس کردیم که رنگ زرد گالوانیزه شده، رنگ طلایی و طیف رنگین کمان روی سطوح صیقل‌یافته، تداعی کننده گرما، رنگ‌ها و بوهای تارت پنیر تازه پخته شده‌است و می‌تواند یک تضاد جالب را میان تارت نرم و شیرین پنیر با سطوح سخت و صنعتی فلز گالوانیزه برقرار کند.»

هر یک از تجهیزات این فروشگاه به یکی از مراحل فرآیند تولید اختصاص دارد. طراح درباره اجزاء و فرآیندهای دخیل در هر یک از مراحل ذخیره‌سازی، پخت، نمایش و خنک‌سازی تارت‌ها مطالعه‌ای دقیق انجام داد. پیشخوان سرویس‌دهی، پیشخوان نمایش و اجاق همگی دارای پایه‌های فلزی گالوانیزه هستند.

طراحی داخلی کارگاه پخت

سوزوکی افزود: «این طراحی داخلی فروشگاه پخت به نحوی انجام شد که تمام مراحل فرآیند تولید در معرض دید مشتریان باشد به این امید که مردم به زیبایی موجود در هر حرکت پخت تارت پنیر در یک فضای عملکردی توجه نمایند.»

«با اینجاد سناریوهای متضاد میان یک مرکز خرید و یک کارگاه، یک بازار سرزنده و پر رفت و آمد و یک معبد و تضاد میان تارت پنیر و محصولات صنعتی، ما به دنبال ارائه یک تضاد دلنشین بودیم.»

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com