طراحی داخلی سالن آرایش “Hair Focus”

طراحی داخلی سالن آرایش “Hair Focus”

طراحی داخلی سالن آرایش

معماران: شرکت معماری C+ Architects

مکان: پکن، چین

مساحت: 135 مترمربع

سال پروژه: 2014

آرایشگاه “Hair Focus” اولین پروژه شرکت معماری C+ Architects در پکن چین می باشد. بزرگ ترین چالشی که معماران در این پروژه با آن روبرو بودند، خلق یک فضای مدرن برای آرایش مو در محیطی به مساحت 135 مترمربع و با بودجه ای محدود بود.

شکل گیری طبیعی ترکیب فضایی:

پلان این سالن آرایش از ابتدا شکلی نامنظم داشت. به منظور افزایش سازگاری فضای موجود و به حداکثر رساندن کارایی آن، سه حجم اصلی با عملکردهای مختلف ایجاد شدند. فضای مستطیل شکل دراز و کم عرضی که در مرکز سالن قرار گرفته، به عنوان فضای خدماتی در نظر گرفته شده است مانند اتاق استریلیزاسیون و فضایی برای ذخیره وسایل، علاوه بر این ها مسیری که فضای پذیرش را به سالن آرایش متصل می کند از میان این حجم عبور کرده است.

استفاده از لایه ای فضایی در خلق اتمسفر:

معمار پروژه زمانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده است، اغلب از موزه ملی هنرهای غربی در پارک Ueno توکیو بازدید می کرده است. یکی از نقاشی هایی که همیشه برای او جذاب بوده، تابلو “Interior with Ida Playing the Piano”، اثر هنرمند دانمارکی Wilhelm Hammer می باشد. او در اینباره چنین توضیح داده است: ” تمام تصویر از طریق نورها و پرسپکتیوهای مختلفی که دارد، یک فضای آرامش بخش را به نمایش گذاشته و به من این امکان را می دهد تا صدای پیانو را در ذهنم تصور کنم. از طرف دیگر همیشه آرزو می کنم که آیدا (زن در نقاشی) برگردد و با لبخندی زیبا به من نگاه کند. ”

این سالن آرایش تنها یک مفهوم انتزاعی از صحنه ” همه چیز برای لحظه ای که نگاه می کند ” است. این مفهوم انتزاعی در کنار کانسپتی از ترکیب فضایی تصاعدی و دنباله ای قرار گرفته است. معمار با نصب چند پرده حریر سفید رنگ، ایده لایه ای بودن فضا را عملی کرده است. این پرده ها نه تنها هر بخش آرایشی را از دیگری جدا کرده اند، بلکه همچنین فضای گنگ سرگرم کننده ای را نیز به وجود آورده اند.

یک پارتیشن فلزی تاشو دقیقا در مرکز دید این فضای لایه ای قرار گرفته و محل شست و شو را از سالن آرایشی جدا کرده است. متریال مدرن و خطوط واضح و تمیز این عنصر، آن را به نمادی از بازسازی زیبایی شناسی سنتی تبدیل کرده است. مشتریان بعد از شستن مو، از پشت این صفحه بیرون آمده و در میان لایه هایی از پرده های حریر قدم می زنند؛ یعنی مهم ترین نقش در تمام فضا به عنوان بازیگری پیشرو در صحنه.

امکان استفاده از هر اینچ فضا :

معمار پس از مطالعه ای طولانی درباره معماری مدرن ژاپنی، با افزایش انعطاف پذیری در استفاده از فضاهای کوچک و طراحی جزییات آشناییت پیدا کرده است. آینه های سالن آرایش کشویی و مستقل از یکدیگر و با فاصله از دیوار طراحی شده اند و در صورت نیاز می توانند به راحتی به یک دیوار آینه ای بزرگ تبدیل شوند. علاوه بر این، لایه ای از پانل های شیشه ای در بالای کابینت های معلق کنار آینه ها قرار گرفته است که در جلوگیری از ریختن موها روی وسایل موثر می باشد. از طرفی دیگر، نور پس زمینه توسط پانل ها پخش شده و به روشنایی و راحتی فضا می افزاید.

دیواری همراه با چشم انداز در طراحی داخلی سالن آرایش :

نمای سالن کانسپتی الهام گرفته از برس مو می باشد. دو ردیف از نوارهای چوبی که راه باریک زیر آن ها با سنگ های سفید رنگ پوشیده شده، چشم اندازی کاملا جدید را در راهروی این مرکز خرید پدید آورده اند و در عین حال، این دیوار نیمه شفاف حریم خصوصی مشتریان داخل سالن آرایش را نیز حفظ کرده است.

 

 

 

 

طراحی داخلی سالن آرایش

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: architizer