طراحی داخلی ساختمان مرکز خلاقیت و طراحی تایلند / Department of Architecture

طراحی داخلی ساختمان مرکز خلاقیت و طراحی تایلند / Department of Architecture

طراحی داخلی ساختمان مرکز خلاقیت

معمار: Department of Architecture

موقعیت: بانکوک، تایلند

زیربنا: 9950 مترمربع

سال: 2017

مرکز خلاقیت و طراحی تایلند (TCDC) یک آژانس دولتی است که ماموریت آن الهام‌بخشیدن به تفکر خلاق در جامعه و به پیش بردن اقتصاد خلاق کشور است. این آژانس طیف وسیعی از منابع و سرویس‌ها را تامین می‌کند. اجزای اصلی آن یک کتابخانه طراحی، یک کتابخانه مصالح و یک فضای همکاری است. اجزای دیگر شامل یک فضای تولیدکننده، فضاهای نمایشگاهی و چندین کارگاه می‌باشد.

این آژانس اکنون به محل جدیدش در جناح کناری و پشتی ساختمان تاریخی «گرند پستال» نقل مکان کرده‌است. طراحی این فضا برای تغییرات جدیدی پیش‌بینی شده که بتواند با ساختمان قدیمی دیالوگ برقرار سازد و به طور همزمان برای نقش TCDC که تامین فضایی برای رشد خلاقیت در کشور است، پاسخ مناسبی ارائه دهد.

یک فضای خلاق، از جهت این که چگونه دیده می‌شود خلاق نیست، بلکه از این جهت که الهام‌بخش است خلاق خواهدبود. موضوع، خلق فضایی است که در آن مردم بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند، مباحثه و همکاری نمایند. اینجا، محلی است که افراد می‌توانند بواسطه فعالیت‌هایی که برای الهام‌بخشی به یکدیگر انجام می‌دهند، ببینند و دیده شوند. این، فضایی است که امکان برگزاری رویدادهای جدید و ناشناخته را فراهم می‌سازد، فضایی است که قابل برنامه‌ریزی‌های مجدد است. این فضا ما را با دانش و منابع الهام‌بخش احاطه می‌کند، با کتاب‌ها و رسانه دیجیتال و نمایشگاهی متحرک که در هر سو گسترش می‌یابد.

طراحی مرکز منابع به گونه‌ای برنامه‌ریزی نشده که مانند کتابخانه‌های ساکت و سنتی باشد. در عوض، یک بخش بزرگ از فضا برای تشویق به گفتگو در چیدمانی بیشتر شبیه به یک کافه یا فضای کاری جمعی در نظر گرفته شده‌است. این فضاهای کاری در سرتاسر ساختمان و در ترکیب با سایر برنامه‌ها وجود دارد و در هر جای آن کار و گفتگو می‌تواند شکل بگیرد. گشودگی فضا افراد را دور هم جمع می‌کند و برای آنها امکان آغاز یک تعامل از طریق یک گفتگوی از پیش تعیین نشده را فراهم می‌کند. گردش اصلی کاربران در فضا از میان مقطع ساختمان عبور می‌کند و مردم را وارد جریانی می‌سازد که از میان فضاهای مختلف عبور می‌کند، تا افراد از آنچه دیگران در حال انجام است الهام بگیرند. بیشتر فضا بواسطه مبلمان متحرک و سیستم‌های قابل تنظیم، منعطف هستند. این انعطاف برای تامین امکان وقوع موقعیت‌های مختلف و فعالیت‌های خلاقانه متنوع فراهم است.

طراحی داخلی ساختمان مرکز خلاقیتنمایشگاه‌ها با تمام فضاها ادغام شده‌اند –با سیستم‌های قفسه‌بندی، سیستم‌های دیواری، فضاهای قرار گرفته در طول راهرو، فضاهای گوشه‌ و فضاهای مرکزی. ایده‌های جدید همواره در مسیر ظاهر می‌شوند و همواره برای الهام‌بخشی اطراف ما را در بر می‌گیرند.

در این ساختمان تاریخی، اجزای جدید مانند یک شیء قرار گرفته و انگار که از پوسته ساختمان اولیه گرفته شده‌باشد بوضوح ویژگی‌های معماری این ساختمان قدیمی متعلق به دهه 1930 را آشکار می‌سازد. مصالح حاضر بکار رفته در کیفیت‌های فضایی آن مانند روشنی، نیمه‌شفافی، محو بودن و درخشندگی، با کاراکتر عظیم ساختمان تاریخی دیالوگ برقرار می‌سازد. ساختمان قدیمی و فضای جدید داخلی به طرزی جالب با یکدیگر در تضاد هستند و یکدیگر را ارتقاء بخشیده و تکمیل می‌کنند.

 

این سیستم نیمه‌شفاف معماری که در دور فضاها پیچیده و در داخل آنها نفوذ کرده، حامل ذات و ماهیت چیزی است که TDCD مهیا می‌سازد –الهام‌ و دانش. این فضا طراحی شده تا هرچیزی را در برگیرد: کتاب، مجلات، نمونه‌های مصالح، رسانه دیجیتال، نمایشگاه‌های کوچک، بوردهای طوفان فکری، اطلاعیه‌ها و … . این الهام در سرتاسر فضا جاری است و تمام فضاهای خلاق را در بر می‌گیرد.

 

 

 

 

طراحی داخلی ساختمان مرکز خلاقیت

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily