طراحی داخلی ساختمان باشگاه گلف دریاچه پترهوف / Arch Group

طراحی داخلی ساختمان باشگاه گلف دریاچه پترهوف / Arch Group

طراحی داخلی ساختمان باشگاه گلف

معماری: Arch Group

موقعیت: روسیه

زیربنا: 300 مترمربع

سال: 2017

این ساختمان که برای باشگاه گلف طراحی شده‌است، فضای استقرار تیم‌ها، اتاق‌های رختکن و اتاق‌های اداری را در خود جای می‌دهد.

این باشگاه گلف در محلی کاملا منحصربفرد واقع است، نزدیک به پترهوف، درست مقابل خانه میخایلووکامانور. محدوده باشگاه توسط مناظری شگفت‌انگیز و یادمان‌های معماری محصور شده‌است. ساختمان باشگاه چندان بزرگ نیست، اما کاملا تجلی یک تصویر عمومی از باشگاه گلف است. طراحان رویکردی سبک‌گرا را پیشنهاد دادند که بر تضاد بین تصویر تاریخی اطراف و معماری شبه‌کلاسیک ساختمان‌های اطراف تمرکز دارد. آن‌ها به دنبال برجسته کردن این موضوع بودند که این باشگاه کاملا مدرن و متمرکز بر افراد فعال است. از سوی دیگر همزمان بایستی در هارمونی با منظر خاص اطرافش باشد. هدف طراحان خلق تصویری معتدل و ساده بود که در عین حال رسا و پرمعنی باشد.

این ایده چند اصل را در طراحی این ساختمان شکل داد:

-فرم ساده و مینیمالیستی

-تعبیه سقف شیبدار در احترام به محدوده تاریخی اطراف

-رنگ تیره ساختمان و تضاد کمتر آن با چشم‌انداز اطراف

-فرم پلاستیکی خاص داخل ساختمان که در ساعات تاریک توسط نورهای محلی مشاهده می‌شود.

طراحی داخلی ساختمان باشگاه گلفساختمان باشگاه گلف و یادمان‌های معماری فاصله نسبتا زیادی با هم دارند و همزمان با هم دیده نمی‌شوند. بدون شک مراجعین باشگاه حس و حال خاص این فضا را احساس می‌نمایند، و این شاهدی بر موفق بودن تضادی با محیط است که برقرار شد. حجم شیشه‌ای تیره و مینیمال به خوبی با منظر تطبیق یافته و در آن جای گرفته‌است.

قسمتی از ساختمان که رو به زمین گلف دارد شیشه‌ای بوده و سقف را نیز شامل می‌شود. این ویژگی امکان لذت از مناظر 360 درجه را به تماشاچیان می‌دهد و فضا را تحت تاثیر حداکثر تعامل با منظر قرار می‌دهد. هنگامی که وارد ساختمان می‌شویم، از لحاظ بصری هنوز در زمین گلف هستیم. مواجهه با میز و سالن پذیرش از طریق فضای نشیمن صورت می‌گیرد. دیوار داخلی و جدار شیشه‌ای ساختمان در بالاترین نقطه سقف شیبدار به هم می‌رسند. بالای دیوار داخلی برش خورده تا تبدیل به عنصری اثرگذار در طراحی فضا بشود. این تکنیک سبب خلق چشم‌اندازی داخل ساختمان می‌شود که تاثیری چشمگیر در هنگام روشنی چراغ‌ها در ساعات تاریک دارد. همزمان این امکان را به طراحان می‌دهد که از اجزای شیشه‌ای بیشتری استفاده نمایند و تاثیر تعامل با منظر اطراف را بیشتر کنند.

ساختمان به طرزی مشهود در نمای پشتی ارتفاع کمتری دارد. این ویژگی کمک می‌کند که بخش خالی دیوارهای داخلی دیده نشود. شیب سقف در سمت شیشه‌ای ساختمان اندک است.

شیشه‌های رنگی و گرانیت صیقلی مشکی برای کامل بودن هرچه بیشتر ساختمان بکار رفته‌اند. در راستای این هدف گرانیت مشکی در پوشش سقف نیزبکار گرفته شده و بام فاقد لبه در محل تماس با جداره‌ها است.

 

 

 

طراحی داخلی ساختمان باشگاه گلف

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily