طراحی داخلی رستوران خانوادگی ، 10 چیزی که باید درباره طراحی رستوران شیک بدانید

طراحی داخلی رستوران خانوادگی ، 10 چیزی که باید درباره طراحی رستوران شیک بدانید

رستوران‌های خانوادگی در بازار اغذیه و رستوران داری به یک مشخصه مرسوم تبدیل شده اند که باعث شده با این ویژگی بتوانند حتی کل بازار و طیف مشتریان خود را جذب کنند. والدین دوست دارند با کودکان خود غذا بخورند، اما در همین حین مجبورند اقدامات پیشگیرانه‌ای را در مقابل طراحی نامناسب رستوران برای بچه ها و نیز اذیت شدن دیگر مشتریان در صورت بدرفتاری کودکان اتخاذ کنند. این جاست که بحث طراحی داخلی رستوران خانوادگی محور مطرح می‌شود.

در طراحی داخلی رستوران خانوادگی که به خوبی اجرا شده باشد، برای اطمینان از این که تمام مشتریان از نظر فیزیکی راحت هستند و بدون هیچ استرسی می‌توانند غذای شان را میل کنند اقدامات متعددی انجام می‌شود. از در نظر گرفتن میزان راحتی خانواده های پرجمعیت گرفته تا قرار دادن مبلمان مناسب کودکان، پذیرایی، نورپردازی و چندین جنبه طراحی که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

برای راهنمایی انجام این کار، ما در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چیزهایی که موقع طراحی داخلی رستوران های خانوادگی باید مد نظر داشته باشید.

1- نورپردازی در طراحی رستوران

نورپردازی خوب همیشه نقطه شروع ایجاد طراحی رستوران مناسب خانواده ها می باشد. هیچ کس دوست ندارد نه در جایی غذا بخورد که روشنایی خشن و نور خیره کننده سردردآور دارد و نه در جایی که آنقدر تاریک باشد که نتواند به درستی محتویات غذای خود را ببینند.

نورپردازی در طراحی رستوران

بنابراین، در طراحی داخلی رستوران های خانوادگی حرفه ای، باید توجه ویژه ای به نحوه به کاربردن درست سیستم های روشنایی شود.

به جای ال ای دی هایی که نور مستقیم دارند، به سراغ ترکیبی از نورپردازی محیطی و تزئینی بروید. می‌توانید یک چراغ آویز که روشنایی آن برای یک میهمانی کوچک کافی است را بالای هر میز ناهارخوری آویزان کنید. فضای قسمت مرکزی و لابی را نیز می‌توانید با ال ای دی های معمولی روشن کنید. فضاهای دعوت کنده مثل قسمت پذیرش را نیز می‌توانید با لوازم روشنایی خاص دکوری تزئین کنید تا به کانون توجه تبدیل شوند.

اهمیت روشنایی طبیعی را در برابر روشنایی مصنوعی نادیده نگیرید، اما همیشه به پوشش پنجره‌ها و به چیدمان میزهای کنار پنجره توجه کنید تا مطمئن شوید که مهمانان شما کاملا راحت هستند.

گاهی اوقات، انعکاس خشن نور خورشید از سمت پنجره های رو به آفتاب می‌تواند باعث آزار مشتریان شود. از این رو استفاده از پرده‌های خوب و در صورت نیاز شاخ و برگ گیاهان برای ایجاد سایه، روش های خوبی برای کنترل روشنایی می‌باشد.

2- مبلمان در طراحی رستوران

از آن جایی که رستوران های خانوادگی به تمام انواع خانواده ها خدمت رسانی می‌کنند( از پدر و مادربزرگ ها با تعداد زیادی فرزند و نوه نتیجه گرفته تا خانواده های کوچک) بسیار مهم است که به نوع مبلمان شان توجه کنند.

در استراتژی های طراحی داخلی رستوران خانوادگی خوب، همیشه ترکیب کاملی از زیبایی دکوراسیون و راحتی محیط ارائه می‌شود تا تجربه و راحتی مشتریان به حداکثر برسد.

مبلمان در طراحی رستوران

در رستوران های خانوادگی، جایی برای مبلمان مدرن که صیقلی، صاف و گوشه دار هستند وجود ندارد. نه تنها آن ها خطر زخمی شدن خردسالان را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است برای مشتریان حساس تر نیز از نظر فیزیکی راحت نباشند.

در عوض، هنگام انتخاب مبلمان تعادل میان راحتی و زیبایی شناختی را حفظ کنید و مطمئن شوید که میزها هیچ کدام گوشه های تیز ندارند و تمام صندلی ها هم برای بزرگسالان و هم خردسالان به اندازه کافی راحت است.

3- طراحی سبز

طراحی داخلی رستوران خانوادگی باید همیشه به سلامتی میهمانان و حفظ کردن یک محیط خوب ارزش قائل شود. این بدان معناست که محیط رستوران شما باید همیشه احساس تازگی و طراوت داشته باشد، غذاها سالم باشند و مواد دورریختنی به درستی مدیریت شود. عناصر طراحی سبز نظیر دیوار سبز(باغچه دیواری) و گلدان ها می‌توانند حس تازگی و طراوت را به کل طراحی داخلی شما اضافه کنند.

طراحی سبز نظیر دیوار سبز(باغچه دیواری) و گلدان ها می‌توانند حس تازگی و طراوت را به کل طراحی داخلی

به علاوه می‌توانید از تجهیزات روشنایی وابسته به انرژی خورشید استفاده کنید. با این کار هزینه های مصرف برق تان کاهش می‌یابد، در انرژی صرفه جوی می‌کنید و در همین حین فضای دلنشین و آرامش بخشی در رستوران خود ایجاد خواهید کرد.

4- طرح بندی و چیدمان در رستوران

طرح بندی و چیدمان مبلمان جنبه بسیار مهمی است که باید در طراحی رستوران خانوادگی مورد توجه واقع شود. کودکان تمایل دارند در حول فضای رستوران بچرخند. بنابراین، طرح بندی رستوران باید به اندازه کافی بزرگ باشد که محیط آن برای حتی بازیگوش ترین کودکان خطری نداشته باشد.

طرح بندی و چیدمان در رستوران

توصیه می‌شود حداقل فاصله میان دو میز ناهارخوری یک متر باشد اما برای این که طراحی دل بازتری داشته باشید می‌توانید این مقدار فضا را تا 1 و نیم متر هم در نظر بگیرید.

طرح بندی و چیدمان در رستوران

به این ترتیب، خانواده های پرچمعیت فضای کافی برای تردد راحت دارند و بچه های بازیگوش نیز می توانند آزادانه و بدون خوردن به دیگر مشتریان و اشیاء حرکت کنند.

5- سرویس بهداشتی را از بقیه فضا جدا کنید

از لحاظ طرح بندی فضایی، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که سرویس بهداشتی رستوران در قسمت پوشیده و جداگانه ساختمان طراحی شده است. موقعیت مکانی سرویس بهداشتی باید در مرکز باشد اما کاملا مخفی از دید نیز باشد.طرح بندی و چیدمان در رستوران

هیچ شخص یا اشخاصی مخصوصا زمانی که کل خانواده یک جا جمع باشند دوست ندارند در گوشه ای غذا بخورند که باز و بسته شدن درب سرویس بهداشتی در معرض دیدشان باشد. نداشتن سرویس بهداشتی که کاملا از دیدها پنهان باشد یکی از مشکلات رایج در مورد طراحی داخلی رستوران هاست.

محوطه مجزا و مخفی برای سرویس بهداشتی برای داشتن طراحی داخلی رستوران خانوادگی موفق

بنابراین، محوطه مجزا و مخفی برای سرویس بهداشتی برای داشتن طراحی داخلی رستوران خانوادگی موفق نباید از قلم بیفتد.

6- انتخاب تم طراحی خنثی یا کودک محور؟

از آن جایی که مشتریان رستوران‌های خانوادگی اغلب متشکل از انواع رنج های سنی هستند که شامل کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالخوردگان می‌باشد، پس مهم است که یک تم خنثی انتخاب کنید. به طور کلی، با انتخاب تم خنثی فضا را مختص فقط یک رنج سنی خاص نمی‌کنید بلکه با انتخاب تم خنثی می‌توانید مطمئن باشید که طراحی داخلی رستوران خانوادگی شما طراحی دلنشینی دارد طوری که تمام رنج های سنی می‌توانند از آن لذت ببرند.

رستوران‌های خانوادگی اغلب متشکل از انواع رنج های سنی هستند که شامل کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالخوردگان

اگر تصمیم گرفتید یک تم را انتخاب کنید، از جذابیت ها و محدودیت های هر کدام آگاه باشید. چیزهای روشن و بچگانه ممکن است فقط کودکان را جذب کند درحالی که طرح های گوتیک یا استایل های بازتر برای نوجوانان جذاب باشد. طرح های ظریف و مفهومی نیز بزرگسالان را به خوب جذب می کند.

با این حال، ترکیبی از این سه اگر به درستی انجام شود می‌تواند برای مشتریان شما با هر محدوده سنی مناسب باشد. شاید ترکیب کردن هر سه جنبه در یک فضا سخت باشد، اما طراحان زبده و ماهر می‌توانند از عهده آن بربیاییند و به شیوه خلاقانه کار را تحویل بدهند.

7. طراحی گرافیک و بازاریابی

سبک طراحی های گرافیک از جمله آن هایی که روی منو استفاده می‌شوند و نیز دیگر گرافیک های محیطی، عامل مهم دیگری است که باید در پروسه طراحی داخلی رستوران خانوادگی مد نظر داشته باشید.

سبک طراحی های گرافیک از جمله آن هایی که روی منو

اطمینان پیدا کنید که برند و لوگوی شما نه زیادی بچه گاه و نه زیادی جدی باشد. نگهداشتن حد وسط بهترین راه است و به شما کمک می‌کند تا سبک شما آنقدر خوشایند باشد که مشتریان تان به اندازه کافی احساس راحتی کنند تا بارها و بارها به رستوران به رستوران شما سر بزنند.

8- تاکید بر ارگونومی در رستوران

موقع طراحی رستوران خانوادگی فقط به اطمینان پیدا کردن از راحتی میهمانان بسنده نکنید. در طراحی رستوران مشتری پسند و کاملا ارگونومیک به راحتی فیزیکی و آرامش خاطر کارکنان نیز توجه می‌شود. این ملاحظات ممکن است شامل فراهم کردن راه تردد کافی بین میزها، راه عبور و مرور مخفی و مسیرهای سریع برای خدمت رسانی باشد. چینش آشپزخانه باید طوری باشد که با ترتیب روند پخت و پز هماهنگ باشد و بخش توزیع و ارسال غذا نیز نباید از بیرون دید نداشته باشد.

تاکید بر ارگونومی در رستوران

علاوه بر این، زبان بدن و طیف وسیعی از حالت های رفتاری بالقوه مشتریان باید در نظر گرفته شود و در طراحی و چیدمان مبلمان اعمال شود. تنها آن موقع است که می توانید ادعا کنید رستوران‌تان طراحی داخلی خانواده پسند دارد.

9- انتخاب رنگ و متریال در در طراحی رستوران

رنگ ها و متریال های مورد استفاده در سرتاسر رستوران طرح انتخابی شما را به نمایش می‌گذارد. هر سبک طراحی داخلی که انتخاب کنید نیاز به یک طرح و ایده دارد که روی تجربه مشتری اثر می‌گذارد. رنگ ها و متریال ها چیزهایی هستند که آن طرح را در فضا به نمایش می‌گذارند. به علاوه، این دو جنبه از طراحی، نقش ایجاد محیطی جذاب و دلنشین را دارند. شما نباید طرح رنگی را انتخاب کنید که اشتهای مشتری تان را کور می‌کند.

انتخاب رنگ و متریال در در طراحی رستوران

معمولا، رنگ های گرمی مثل قرمز و جگری در فضای رستوران ها اضافه می‌شوند تا اشتهای مشتریان به حداکثر برسد و این در ایجاد طراحی داخلی رستوران خانوادگی ممتاز نیز صدق می‌کند.

شما باید طرح مرتبط و مناسبی را برای صندلی ها انتخاب کنید و آن را از طریق بهترین رنگ ها و متریال هایی که می تو‌انید انتخاب کنید به نمایش بگذارید.

10- ظرفیت هر میز و چیدمان انعطاف پذیر در رستوران خانوادگی

چیزی که همیشه در مورد مدیریت یک رستوران خانوادگی وجود دارد این است که شما هرگز نمی‌دانید خانواده های چندنفره قرار است به رستوران شما بیایند.

بنابراین، باید یک طرح ناهارخوری مدولار(قابل تغییر) و انعطاف پذیر در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که بیشتر میزهای ناهارخوری شما چهارنفره هستند. این میزها حداقل تعداد افراد را در خود جای می‌دهند، اما شما می‌توانید این میزهای چهارنفره را کنار هم بچینید تا در صورت نیاز برای خانواده های پرجمعیت تر نیز مناسب باشند.

ظرفیت هر میز و چیدمان انعطاف پذیر در رستوران خانوادگی

استفاده از این تکنیک طراحی داخلی رستوران خانوادگی شما را فوق العاده انعطاف پذیر می کند و شما قادر خواهید بود تعداد زیادی از مشتریان را در مدت زمان کم و صرفا با جابه جا کردن چند میز در کنار هم جای دهید.

این ها تنها چند روش است که با آن ها طراحی داخلی رستوران خانوادگی بهتر می‌شود و مشتریان تجربه به یادماندنی تری خواهند داشت.