14 توصیه طراحی داخلی دفترکار آرام، کارآمد و شاد

طراحی داخلی دفتر کار آرام

14 توصیه طراحی داخلی دفترکار آرام، کارآمد و شاد

طراحی داخلی مکانی که در آن کار می کنید در تمرکز شما بر روی کار و بالا نگه داشتن راندومان کاری تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل دکوراسیون دفترکاری که در آن مشغول به کار هستید بسیار حائز اهمیت است. طراحی داخلی دفاتر کاری باعث می شود تا کار ها راحت تر و درست تر انجام شده و نتیجه بهتری به دست بیاید، هم چنین باعث می شود تا کارمندان احساس بهتری داشته و شاد تر باشند. به نظر می رسد که امروزه طراحی داخلی دفترکار برای کارفرمایان نیز یک سرمایه گذاری مناسب به شمار می رود. اما چگونه می توان دفترکار را به شکلی مناسب طراحی کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

طراحی داخلی دفترکار آرام

بر اساس تحقیقاتی که در محیط های کاری متفاوت انجام شده است، مهم ترین عامل در تمرکز و توانایی انجام دادن کار ها توسط یک کارمند به محیط فیزیکی اطراف آن بستگی دارد. این بررسی ها نشان می دهد که یک دفتر کار با طراحی مناسب، راندمان کاری را تا 20 درصد افزایش می دهد.

دست آورد های زندگی مدرن و شرایط دنیای معاصر در 10 سال گذشته تغییرات بسیار قابل توجهی را در دنیای کار ایجاد کرده است. امروزه در کنار پیشرفت تکنولوژی تمام کار ها از جمله مدیریت نیز در پشت میز ها انجام می شوند. تغییرات ایجاد شده، عصر دیجیتال و پیشرفت های بشریت در دنیای کار، شیوه های مدیریت، زمینه های کاری و اجتماع، چهره و ظاهر دفاتر کاری را نیز تغییر داده و به تغییر دادن ادامه می دهد. برای رسیدن به محیط کاری مناسب به چند نکته باید توجه داسته باشید:

طراحی داخلی دفترکار آرام

توصیه های طراحی داخلی دفترکار آرام

  1. صندلی ها

در یک محیط کاری، میز و صندلی در راس عناصری قرار دارند که در راحتی و سلامت کاری بسیار حائز اهمیت هستند. نشستن طولانی مدت و هر روزه در پشت میز نامناسب و آزار دهنده بسیار خسته کننده و برای سلامت فرد نامناسب خواهد بود. انتخاب میز و صندلی در ابعاد درست و انتخاب مدل های ارگونومیک، هم از نظر حفظ سلامت کمر و پشت و هم از نظر راحتی بسیار مهم است. حمایت صندلی از کمر و ستون فقرات و هم چنین قابل تنظیم بودن آن از نکات حیاتی است که در انتخاب صندلی باید مورد توجه قرار بگیرد. تا جای ممکن صندلی ارگونومیکی را انتخاب کنید که نه تنها کمر، بلکه گردن را نیز حمایت کند. قابل تنظیم و متحرک بودن پشت صندلی از این نظر حائز اهمیت که زمانی که به آن تکیه می دهید کمی به عقب رفته و فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهد و از ایجاد درد در کمر جلوگیری می کند. به غیر از این موارد نرم بودن صندلی، بزرگی نشیمن گاه او و راحتی از جمله موارد مهمی هستند که در انتخاب صندلی باید در نظر گرفته شوند.

صندلی ها در طراحی داخلی دفترکار

  1. میز کار 

دفتر کار هر چه قدر هم که کوچک باشد، لازم است که میان میز ها به اندازه حفظ حریم خصوصی افراد فاصله وجود داشته و برای قرار دادن کامپیوتر شرایط مناسب وجود داشته باشد؛ فاصله کامپیوتر تا چشم ها باید حداقل 45 سانتی متر باشد و فاصله ایده آل 60 سانتی متر است. خط بالای مانیتور باید در سطح دید انسان قرار داشته باشد تا نیازی نباشد که برای نگاه کردن به صفحه کامپیوتر به گردن خود فشار وارد کنید. به همین دلیل لازم است که میز کار در اندازه ای انتخاب شود که بتوان این شرایط را بر روی آن ایجاد کرد.

البته وجود یک کشو حتی کوچک و باقی ماندن کمی فضای خالی برای قرار دادن یک دفتر، یک عکس، یک اکسسوار کوچک، یک گلدان و یا هر وسیله شخصی دیگر نیز بسیار اهمیت دارد و باعث می شود تا فضایی ایجاد شود که کارمند میز کار را متعلق به خود بداند.

میز کار 

  1. چیدمان در طراحی داخلی دفترکار

نظم و تمیزی در هر زمینه ای بسیار اهمیت دارد. گفته می شود که بهم ریختگی بر روی خلاقیت تاثیرات مثبتی دارد، اما زمانی که صحبت از انجام یک کار می شود، بهم ریختگی و نامرتب بودن مکان، دقت و تمرکز را از بین برده و مانع از انجام صحیح کار می شود. به همین دلیل طراحی و چیدمان دفتر کار باید به گونه ای باشد که حتی کارمند هایی که بسیار نامرتب کار انجام می دهند نیز نتوانند نظم محیط اطراف را از بین ببرند. در واقع وجود فضای کافی برای آرشیو بندی و قرار دادن پرونده ها و قابلیت استفاده از آن برای کارمند های متفاوت از جمله ویژگی هایی است که فضایی باز در محیط کار ایجاد می کند.

چیدمان در طراحی داخلی دفترکار

  1. سیستم روشنایی مناسب

روشنایی یکی از مهم ترین عوامل برای تمرکز بر کار و ایجاد احساس خوب به شمار می رود. اما با وجود این اهمیت، متاسفانه در طراحی داخلی دفترکار ، سیستم روشنایی بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمترین سرمایه گذاری بر روی آن انجام می شود. یک سیستم روشنایی نامناسب باعث بروز خستگی جسمی، درد و خستگی چشم ها، سر درد، ناراحتی و بروز عصبانیت و حساسیت بیش از حد می شود.

مکان هایی که دارای نور کم و فضای تاریک هستند ممکن است که باعث بروز افسردگی نیز بشوند. به همین دلیل باید محیط های کاری با نور کافی و قابل تنظیم طراحی شوند. استفاده از چراغ های پراکنده در سقف بسیار مناسب تر و کارآمد تر از یک چراغ سقفی خواهد بود. در کنار چراغ های سقفی می توان از نور های متمرکز و مخصوص برای روشن کردن میز کار نیز استفاده کرد.

در کنار چراغ های سقفی می توان از نور های متمرکز و مخصوص برای روشن کردن میز کار نیز استفاده کرد.

  1. پنجره های بزرگ

پنجره های بزرگ هم از نظر روشنایی و هم از نظر ایجاد فضایی خوش آیند در محیط کار، از جمله موارد مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. نگاه کردن به منظره بیرونی علاوه بر این که باعث می شود تا کارمند ها احساس بهتری داشته باشند، نگاه کردن به پنجره ای بزرگتر از صفحه کامپیوتر از تنبل شدن چشم ها نیز جلوگیری می کند. به عبارتی دفاتری که با استفاده از پنجره های بزرگ در ارتباط با فضایی بیرونی هستند، نه تنها فضایی ایجاد می کنند که از نظر روحی و روانی تاثیرات مثبت دارد، بلکه برای سلامت چشم ها نیز بسیار اهمیت دارد. فراموش نکنید که هیچ فردی دوست ندارد در یک چهاردیواری مانند یک زندانی کار انجام دهد.

پنجره های بزرگ

  1. فضای کافی برای حرکت کردن

در دوران های ابتدایی ای که کامپیوتر ها بر دنیای کاری حاکم شدند یک فرهنگ کاری ایجاد شد که کارمند ها را در پشت میز ها حبس می کرد، اما نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد که این روش باعث ناراحتی کارمند ها شده، به سلامتی آن ها صدمه زده و بازدهی کار را کاهش می دهد. به همین دلیل امروزه دفاتر کاری به شکلی پیشرفته و سازنده تر طراحی می شوند و ایجاد فضاهایی برای استراحت کردن، تفریح کردن و ارتباط برقرار کردن برای کارمند ها در ساعات استراحت به یکی از ویژگی های دفاتر کاری نسل جدید تبدیل شده است.

فضای کافی برای حرکت کردن

  1. فضای کاری مشترک در طراحی داخلی دفترکار

امروزه همکاری مشترک به یکی از اهداف اصلی بسیاری از شرکت ها تبدیل شده است و یک محیط کاری مشترک برای همکاری، بهره وری، خلاقیت و نوآوری را نیز افزایش می دهد. کارشناسان بیان می کنند که تبادل افکار میان کارمند ها و به اشتراک گذاری اطلاعات همیشه نتایجی بهتر و کارآمدتر به همراه خواهد داشت. همچنین در پروژه های کاری مشترک، ارتباط و همکاری کارمند ها با یکدیگر باعث می شود تا نسبت به همکاران و محیط کاری خود احساس وابستگی بیشتری داشته باشند و روابطی را برقرار کنند که هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی زندگی آن ها را ارتقاء دهد.

فضای کاری مشترک در طراحی داخلی دفترکار

  1. یک محیط آرام و راحت برای استراحت کردن

ایجاد یک فضای آرام برای کاهش استرس محیط کار هم برای شادی کارکنان و هم برای افزایش آرامش و بازدهی محیط کار بسیار مفید خواهد بود. وجود مکانی برای استراحت و کسب آرامش می تواند برای صرف ناهار، نوشیدن چای، جلسه های غیر رسمی و بسیاری موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این مکان می تواند هر اندازه و فرمی داشته باشد، اما باید به گونه ای طراحی شود که کارمندان بتوانند در آن احساس بهتری را کسب کرده،‌ استراحت کرده و با همکار های خود زمان های لذت بخشی را سپری کنند. هم چنین وجود فضایی که هنگام خستگی چشم ها و وجود درد کمر و گردن باعث آرامش جسمی شود برای ایجاد دفتر کاری سالم بسیار حائز اهمیت است.

یک محیط آرام و راحت برای استراحت کردن

  1. جزئيات زیبایی بخش در طراحی داخلی دفترکار

زمانی که می خواهید دفتر کاری خود را طراحی کنید آن را مانند یک اتاق کار خانگی در نظر بگیرید و به آن با استفاده از عناصر دکوراتیو انرژی بخش و جذاب، زیبایی ببخشید. برای مثال یک گوشه ای از اتاق را با گیاهان زنده و یا اکسسوار های مورد علاقه خود پر کنید…

جزئيات زیبایی بخش در طراحی داخلی دفترکار

  1. سیستم تهویه هوا در طراحی داخلی دفترکار

ویژگی های موجود در طراحی داخلی دفترکار ، نه تنها از نظر راندمان کاری بلکه از نظر روحی نیز بر روی کارمندان تاثیر می گذارند. دفاتر کاری خسته کننده و معمولی که فضایی دلگیر داشته و هیچ ویژگی شخصی در آن ها وجود ندارد باعث کاهش انرژی کارمندان می شوند. برای این که بتوان محیطی ایجاد کرد که در آن کارمند ها احساس شادی و راحتی داشته و انرژی کافی کسب کنند، ابتدا باید از صندلی های سفت و ناراحت، روشنایی ناکافی و آزار دهنده و مکان های بسته و کم هوا دوری کنید. برای این منظور نیز بدون شک یک سیستم تهویه هوای مناسب لازم است. البته تنها وجود سیستم تهویه مطبوع کافی نخواهد بود بلکه باید سیستم تصفیه هوا نیز وجود داشته باشد.

سیستم تهویه هوا در طراحی داخلی دفترکار

  1. وجود بافت های طبیعی در طراحی داخلی دفترکار

امروزه طراحی های برگرفته از طبیعت دوباره مورد استفاده قرار گرفته و در محیط های مختلف پیش روی ما قرار می گیرند. در دفاتر کاری ای که توسط طراحان داخلی حرفه ای طراحی می شوند سطوح چوبی بسیار پر کاربرد هستند. بافت طبیعی و گرمای چوب به دفاتر کاری یک زیبایی مدرن بخشیده و یک فضای جدی، اما لطیف ایجاد می کند.

وجود بافت های طبیعی در طراحی داخلی دفترکار

  1. آشپزخانه های اداری

آشپزخانه های موجود در ادارات نیز از جمله مکان هایی هستند که هنگام طراحی دفاتر کاری باید حتما مورد توجه قرار بگیرند. آشپزخانه باید بهداشتی بوده و به راحتی قابل تمیز شدن باشد. آشپزخانه های فشرده و جمع و جور در فضای کمتر، مکانی کارآمد تر و کاربردی تر ایجاد می کنند. هم چنین استفاده از رنگ های شاد و زنده برای آشپزخانه فضایی نشاط بخش ایجاد خواهد کرد. آشپزخانه ای با طراحی مناسب برای کار کردن نیز مناسب خواهد بود!

آشپزخانه های اداری

  1. طراحی دیوار ها

یکی از عواملی که در طراحی دفاتر کاری نقش بسیار مهمی دارد، دیوار ها هستند. طرح ها و بافت هایی که بر روی دیوار ها به کار برده می شوند می توانند تاثیری که در نظر دارید را در فضا ایجاد کنند. طرح های بزرگ، شیک و صاحب سبک که در عین حال فضایی رسمی به مکان می بخشند در سال های اخیر به یک ترند در طراحی دفاتر کاری تبدیل شده اند.

طراحی دیوار ها

  1. استفاده از گیاهان طبیعی در طراحی داخلی دفترکار

یکی از راه های ایجاد فضایی آرامش بخش و سالم در محیط های کاری استفاده از گل ها و گیاهان طبیعی است. گیاهان زنده علاوه بر این که به مکان زیبایی می بخشند، هوا را نیز تصفیه کرده و باعث افزایش انرژي کارمند ها می شوند. تنها نگاه کردن به گیاهان در طول روز می تواند احساس بهتری را به کارمند ها منتقل کرده و بازدهی کاری را نیز افزایش دهد.

استفاده از گیاهان طبیعی در طراحی داخلی دفترکار

اگر می خواهید دفتر کاری خود را طراحی کرده و یا شرکت خود را راه اندازی کنید، فراموش نکنید که فضایی که برای خود و کارمندانتان ایجاد می کنید در کاهش و یا افزایش بهره وری و راندومان کاری تاثیر مستقیم خواهد داشت. پس هر هزینه ای که برای طراحی داخلی این مکان ها انجام دهید با افزایش بازدهی کاری در گذر زمان به شما باز خواهد گشت.