طراحی داخلی تماما سفید در سالن آرایش «لوکوکو» در مکزیک /  Abraham Cota Paredes

طراحی داخلی تماما سفید در سالن آرایش «لوکوکو» در مکزیک /  Abraham Cota Paredes

طراحی داخلی تماما سفید آرایشگاه : معمار مکزیکی، «آبراهام کوتاپاردز» به این سالن زیبایی در«گوادالاجارا» با مخفی کردن محصولات زیبایی و تجهیزات سالن در این فضای سرتاسر سفید، ظاهری مینیمال بخشیده‌است. پاردز و اعضای استودیوی محلی او به نام دفتر معماری «کوتاپاردز» نوسازی سالن زیبایی «لوکوکو»( L’Occoco)، یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های زیبایی کشور را عهده‌دار شدند تا «بازتابی از زیبایی و ظرافت» را به نمایش بگذارند.

سالن لوکوکو در گوادالاجارا اولین سالنی بود که تحت عملیات نوسازی قرار می‌گرفت. بازسازی که در آن فضای داخلی سفیدرنگ فضا به گونه‌ای طراحی شد تا با آرم سیاه و سفید سالن تطابق داشته‌باشد.

جبهه جلویی این سالن 92 مترمربعی دارای پنجره‌ کف تا سقف است، به همراه ردیف میله‌هایی مشکی که سایبانی نیمه‌ محافظت‌شده را در بیرون ورودی بوجود می‌آورند. در داخل، هزاران ورقه باریک تخته‌های کشیده سقف و دیوارها را می‌پوشانند تا خطایی بصری را خلق کنند.

پاردز در ارتباط با پوشش دیوارها و سقف با ورقه‌های باریک گفت: «برای آوردن کیفیت کاراکتر ]سالن[ و ظرافت و زیبایی به فضا، و بعنوان یادبودی از ایستگاه اتوبوس «پامپلونا»، ما تصمیم گرفتیم که ورقه‌های باریک چوبی را به صورت سلسله‌های پروخالی برای حل مساله پوشش سقف و دیوارها استفاده کنیم.»

 

چیدمان فضا حول میز L شکل پذیرش که در مرکز سالن قرار دارد، می‌چرخد و ایستگاه‌های کار در هر دو سمت قرار گرفته‌اند. از جلوی میز L شکل، محصولات زیبایی تماما سفید رنگ در یک قفسه شیشه‌ای به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

در سمت چپ، شش ایستگاه کوتاهی مو واقع شده‌است. نیمه بالایی دیوارها با آینه پوشیده شده‌است و تصویر فضای تماما سفید اطراف را بازتاب می‌دهد. صندلی‌ها و قفسه‌های پارچه‌ای نیز سفیدرنگ اند و یک تاثیر بصری یکپارچه را ایجاد می‌کنند.

پاردز در ارتباط با نورپردازی فضا افزود: «ما از رنگ سفید بعنوان یک منبع استفاده کردیم تا انتزاع و روشنایی را به فضا بیاوریم. نورپردازی مصنوعی در پوسته فضای داخلی جاسازی شده و از الگوی پیوسته مسیر طولی و عرضی سالن پیروی می‌کنند.»

تنها جزء غیرسفید در سالن، نماد «سالن لوکوکو» روی دیوار عقبی، پایه‌های فلزی صندلی‌های سالن و شیشه‌های پیشخوان جلویی سالن است که ته رنگ آّبی دارد.

 

بخش سمت راست سالن ایستگاه‌های شستشوی مو را در خود جای داده، که از دیوار خارجی شیشه‌ای سالن فاصله گرفته‌اند. یک میز کار طویل روبروی پنجره قرار داده شده که به پیاده‌رو و رهگذران اشراف دارد.

پاردز گفت: «قسمت کوتاهی مو و شستشو از طریق صفحه‌ای با پنل‌های عمودی به دو بخش تقسیم شده‌اند که امکان گردش هوا و دیدن بخش مقابل از آن وجود دارد. این حائل باعث گردش از یک بخش به بخش دیگر می‌شود، در عین آن که هر قسمت را به نوعی خصوصی‌تر هم می‌کند.»

 

پاردز و تیم او درباره سالن‌های زیبایی تحقیق کردند تا بهترین ترکیب‌بندی را برای این سالن در نبش خیابان فراهم نمایند.

پاردز در ارتباط با تحلیل سالن‌های موجود گفت: «کار ما با آنالیز سالن‌های موجود، فهم پویایی استفاده از آن‌ها، اهمیت مبلمان فضا برای عملکرد فعالیت‌های سالن، نوع حرکت مشتریان و کارکنان سالن و فضای بهینه برای کار راحت و آزادانه آغاز شد.»

 

«زبان ما باید جریان فضا را ساده می‌کرد. ما می‌بایست ضروریات را شناسایی می‌کردیم، و آن‌چه که قابل تطبیق بود را به شکلی دیگر مجددا تنظیم می‌کردیم.»

دورتر از قسمت شستشو، یک میز چهارنفره و یک سرویس بهداشتی در پشت آن قرار دارد. یک راهروی پشتی بعنوان ناحیه سرویس کارکنان برای تهیه مواد اولیه ایفای نقش می‌کند. این راهرو با کابینت‌های اضافه و یک سینک طراحی شده‌است.

 

بسیاری از پروژه‌های پاردز دارای فضای داخلی سفیدرنگ هستند. مثال‌های دیگر این ویژگی یک خانه دوطبقه با یک حیاط داخلی و درخت و یک خانه با طبقه دوم بیرون کنسول شده و ورودی سنگفرش شده می‌باشد.

این معمار مکزیکی یکی از معماران پیشرو در گوادالاجارا است، شهری که در حال تبدیل به قطب معماری معاصر کشور می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

طراحی داخلی تماما سفید در سالن آرایش

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen