طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی در لندن با تاکید بر تفکیک حیوانات خانگی

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی در لندن با تاکید بر تفکیک حیوانات خانگی

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی : استودیوی معماری «آلما-نک» (Alma-nac) یک بیمارستان اورژانسی برای حیوانات خانگی طراحی کرده‌است که در آن گربه‌ها و سگ‌ها از یکدیگر جدا نگه داشته‌می‌شوند. بیمارستان حیوانات لندن (TLAH) که در نوع خود در انگلستان اولین است، به گونه‌ای طراحی شده که بهترین مراقبت ممکن را برای صاحبان و همراهان حیوان خانگی مهیا کند و محیطی آرامشبخش برای چه صاحب حیوانات و چه کادر بیمارستان مهیا نماید.

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی

این بیمارستان تمام خدمات معمول و مورد نیاز در یک مرکز درمانی دامپزشکی را در کنار ویزیت‌های منظم و مشاوره‌های معمول مهیا می‌کند. علاوه بر این، این بیمارستان به امکانات جراحی، بخش ایزوله، دستگاه‌های ایکس-ری و یک دستگاه سی‌تی اسکن نیز مجهز است.

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی

هر حیوان خانگی‌ای می‌تواند در مرکز TLHA درمان شود، اما استودیوی طراحی آلما-نک تصمیم گرفت بر رقابت تاریخی میان سگ‌ها و گربه‌ها تمرکز کند تا کمی تنوع و جسارت را در طراحی فضا اعمال نماید و آسایش پرطرفدارترین حیوانات خانگی در انگلستان را از این طریق تضمین نماید

 

این خصوصیت در ترکیب‌بندی، مبلمان و همچنین در علایم سرگرم‌کننده فضا که شامل یک نیمکت با عنوان «لطفا فقط گربه‌ها بنشینند» می‌شود، دیده می‌شود.

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی

بعنوان مثال، فضای پذیرش تقسیم به دو بخش مناسب برای صاحبین گربه‌ها و صاحبین سگ‌ها شده‌است. در بخش اول مبلمان دارای تکیه‌گاه‌هایی اند که ایمنی محل باکس گربه‌شان را تامین می‌کند، و بخش دوم دارای صندلی‌های بدون ساپورت است.

 

«کریس بریانت» (Chris Bryant)، مدیر آلما-نک گفت: «مبلمان فضا با فرم‌های خاصی طراحی شدند تا حس نشاط به فضا تزریق کنند.»

فضای پذیرش تقسیم به دو بخش مناسب برای صاحبین گربه‌ها و صاحبین سگ‌ها شده‌است

ترکیب‌بندی این فضا از اصول مراقبتی مخصوص حیوانات خانگی در راستای جلوگیری از احساس ترس آن‌ها پیروی می‌کند، و به سبب آن برای سگ‌ها و گربه‌ها مسیرهای مجزایی به سمت اتاق‌های معاینه و بخش جراحی تعریف می‌گردد. اتاق معاینه گربه‌ها دارای یک زمین بازی جعبه-مانند نیز هست که گربه‌های عصبی می‌توانند در آن مستقر گردند.

 

ترکیب‌بندی کلی بیمارستان در سه بخش تعریف شده‌است. اولین بخش متعلق به مراجعین و پذیرش است، دومین بخش برای عملکردهای درمانی و بخش سوم اختصاص یافته به کارکنان بیمارستان می‌باشد. قسمت کارکنان شامل یک فضای جمعی، آشپزخانه، دوش و فضای خواب برای کارکنان شیفت شب می‌باشد.

ترکیب‌بندی کلی بیمارستان در سه بخش تعریف شده‌است

طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی علاوه بر پاسخگویی به الزامات یک کلینیک، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضایی استقبال‌کننده برای مراجعین فراهم آورند. تمام مبلمان فضا بطور اختصاصی توسط آلما-نک طراحی شده‌اند و فضاهای داخلی و خارجی مزین به رنگ‌های آبی سرزنده به همراه دیوارهای سفید و سطوح چوبی هستند.

سقف این ساختمان –که در ابتدا یک کارخانه چاپ بوده‌است- دارای قاب‌های فولادی‌ای است که تیم طراحی آلما-نک تصمیم گرفت آن را بصورت نمایان باقی بگذارد. اما این قاب‌ها اکنون با شیشه سه لایه پوشانده شده‌اند تا صدای تولیدشده توسط حیوانات را کاهش دهند.

 

بریانت گفت: «ما به دنبال خلق محیطی آرامشبخش و دعوت‌کننده برای کارکنان، مراجعین و حیوانات بودیم، به همین علت از مجموعه مصالح و رنگ‌هایی استفاده کردیم که بطور معمول در موسسات درمانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.»

تمام مبلمان فضا بطور اختصاصی توسط آلما-نک طراحی شده‌اند و فضاهای داخلی و خارجی مزین به رنگ‌های آبی

ترکیب‌بندی یک طبقه این فضا و سیرکولاسیون ساده آن این امکان را می‌دهد که حیوانات از اتاق‌های جراحی با آرامش و بسرعت به بخش ریکاوری منتقل شوند. آلما-نک ثصمیم نداشت نرده‌‌های فلزی در این قسمت بکار برد؛ در عوض از درب‌های شیشه‌ای استفاده نمود.

 

توجهی ویژه به بخش بیماری‌های لاعلاج شد تا جدا ماندن هرگونه اقدامی در بخش بیماری‌های کشنده نسبت به سایر قسمت‌ها تضمین گردد.

 

در نظر گرفتن اصول طراحی پایدار یکی از معیارهای مهم در طراحی داخلی بیمارستان دامپزشکی بود. از بام جهت جمع‌آوری آب باران استفاده می‌شود و صفحات خورشیدی انرژی مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کنند.

اصول طراحی پایدار یکی از معیارهای مهم در این پروژه بود

آلمان-نک توسط کریس بریانت به همراه «کاسپر راجرز» (Caspar Rodgers) و «تریستان ویگفال» (Tristan Wigfall) سرپرستی می‌شود. از دیگر پروژه‌های این تیم می‌توان به طراحی خانه‌ای با عرض 2.3 متر و همچنین یک طرح پیشنهادی برای یک پارک اشاره نمود.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com