طراحی داخلی برج های دوقلو در کویت با الهام از معماری بومی عربی

طراحی داخلی برج های دوقلو در کویت

طراحی داخلی برج های دوقلو در کویت با الهام از معماری بومی عربی

معماری و طراحی داخلی برج های دوقلو : شرکت معماری «گنسلر» (Gensler) دو برج را در کویت تکمیل کرده که دارای نماهایی تداعی‌کننده نقوش سنتی عربی است. یکی از این دو برج، برجی اداری و دیگری هتل است که فضاهای داخلی آن توسط «یابو پوشلبرگ» (Yabu Pushelberg) طراحی شده‌است. این مجموعه دو برج را شامل می‌شود. این دو برج توسط یک حجم در پایین به هم مرتبط شده‌اند و در بام این حجم  یک روف تراس (تراس روی بام) طراحی شده‌است.

یکی از برج‌ها شعبه جدیدی از فروشگاه بزرگ کویتی «الشایا» (Alshaya) را در خود جای داده‌است. در دیگری، هتل «چهارفصل» (Four Seasons) جای گرفته که فضای داخلی منحصر بفرد آن توسط دو معمار کانادایی، «دو جورج یابو» (duo George Yabu) و «گلن پوشلبرگ» (Glenn Pushelberg) طراحی شده‌است.

شهرت استودیوی یابو پوشلبرگ بابت آثارش در حیطه طراحی هتل است. از کارنامه آن می‌توان طراحی داخلی هتل چهارفصل در مرکز تجاری نیویورک و هتل «ماکسی تایم اسکوئر» (Moxy Times Square) را نام برد. در پروژه هتل ماکسی تایم اسکوئر، اتاق‌ها دارای مبلمانی تاشو بودند که این ویژگی‌ آن‌ها به استفاده بهینه از فضای اتاق کمک می‌کرد.

طراحی داخلی برج های دوقلو

شرکت معماری گنسلر مسئول طراحی معماری برج مجموعه الشایا بود، که طراحی آن بعنوان طرحی متاثر از سنت معماری محلی معرفی شده‌است، علی الخصوص ویژگی پنجره‌های قرارگرفته در پشت شبکه‌ای که «مشربیه» نامیده می‌شود و کارکرد آن تامین سایه و حفظ حریم خصوصی در نما است.

یک شبکه سه‌بعدی در سرتاسر نماهای شرقی و غربی این برج‌ها و حجم ارتباط‌‌دهنده آن‌ها کشیده شده‌است.

طراحی داخلی برج های دوقلو

در طراحی این مجموعه هدف این بوده که ساختمان در بافت ریشه بدواند، در عین آن که با کاهش آثار تابش نور خورشید و دمای بالای محیطی، بازدهی مجموعه بالا رود.

«تام لیندبلوم» (Tom Lindblom)، رییس تیم گنسلر و الگوی جهانی میهمانداری در ارتباط با طراحی این نما گفت: «این بیان معماری، مفهوم خود را از شبکه‌های سنتی مشربیه می‌گیرد که در معماری سنتی این منطقه وجود دارد و برای خلق ویژگی‌ای چشمگیر برای صحنه اجتماعی عالی شهر، آن را بازتفسیر می‌نماید.»

نمای آلومینیومی مدولار این برج‌ها دارای جذابیت بصری است

لینبلوم افزود: «نمای آلومینیومی مدولار این برج‌ها دارای جذابیت بصری است و در طول روز حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند.»

طبق توصیف معماران این پروژه، الگوی لوزی‌شکل این شبکه تفسیری امروزی از شبکه مشربیه را ارائه می‌دهد و زیبایی‌ای پویا خلق می‌کند که نگاه‌ها را از محله‌های مجاور به خود جلب می‌کند.

فضاهای داخل این هتل توسط یابو و پوشلبرگ طراحی شده

این الگوی متخلخل فلزی در طول نماها تغییر مقیاس می‌دهد و به گونه‌ای قرار گرفته که در کنار تراس‌های روی بام هردو برج، محافظت بهینه‌ای را از فضاهای داخلی در برابر نور خورشید به عمل آورد.

هتل چهارفصل کویت در مجموعه الشایا 22 طبقه از برج کوچکتر را اشغال می‌کند و دارای 284 اتاق و سوییت، دو سالن رقص، سوییت‌های کنفرانس، رستوران، یک استخر و تراس و یک اسپا می‌باشد.

دارای 284 اتاق و سوییت، دو سالن رقص، سوییت‌های کنفرانس، رستوران، یک استخر و تراس و یک اسپا

فضاهای داخل این هتل توسط یابو و پوشلبرگ طراحی شده تا تکمیل‌کننده نمای عربی و امروزی آن در بیرون باشد.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه فضای داخلی راه پله گرد آن است که فضای مرکزی لابی برج را شکل می‌دهد. در کنار این فضای گردش، سالن لابی «الصور» (Al Soor) قرار دارد –که یکی از پنج رستوران هتل در آن قرار گرفته‌است.

ویژگی‌های قابل توجه فضای داخلی راه پله گرد آن است که فضای مرکزی لابی برج را شکل می‌دهد

الگوهای هندسی مشربیه در سرتاسر هتل در فرم فرش‌ها، سطوح و صفحاتی همچون سقف های کاذب منقوش در بالای یکی از سالن‌های رقص، آشکار است.

در این پروژه گنسلر مسئول پیداکردن مسیر طراحی و نشان این پروژه بود، در حالی که طراحی لنداسکیپ آن برعهده شرکت «پلنداسکیپ» (PLandscape) قرارداشت. این شرکت معماری بین‌المللی همچنین در حال کار بر روی دو برج در سریلانکا است که با یک پل هوایی به یکدیگر متصل می‌گردند، و همچنین یک کلوب در لس‌آنجلس.

الگوهای هندسی مشربیه در سرتاسر هتل در فرم فرش‌ها، سطوح و صفحاتی همچون سقف‌های کاذب منقوش در بالای یکی از سالن‌ها

برج اداری 42 طبقه مجاور برج هتل، 60 هزار متر مربع فضای اداری برای مجموعه الشایا فراهم می‌سازد و بیش از 2000 متر مربع از فضای تجاری این مجموعه را نیز در طبقه زیرزمین خود جای داده‌است.

طراحی کلیت این مجموعه، تمایز آن با ساختمان‌های مجاور را مد نظر قرار داده و عضو جدید متمایزی را در این شهر رو به رشد معرفی می‌کند. «نلسون گاریدو» (Nelson Garrido) عکاس، در مجموعه‌ای از عکس‌هایش توسعه کویت را در طول 50 سال به تصویر کشیده و مستند کرده‌است.

طراحی داخلی برج های دوقلو در کویت

لیندبلوم افزود: «ما طرح متمایزی را خلق کردیم که با بازتفسیری از فرهنگ بومی به روشی مدرن، نیازهای عملکردی این مجموعه را پاسخ می‌دهد، با میهمانان با افتخار و احترام برخورد می‌کند و در عین حال اندیشه مجموعه الشایا و برند هتلداری چهارفصل را بازتاب می‌کند.»

 

 

 

طراحی داخلی برج های دوقلو

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com