طراحی داخلی با چوب در دندانپزشکی برای تلطیف فضا، کبک، کانادا / Natasha Thorpe

طراحی داخلی با چوب در دندانپزشکی برای تلطیف فضا، کبک، کانادا / Natasha Thorpe

طراحی داخلی با چوب در دندانپزشکی : در این مطب تخصصی ارتودنسی در کانادا که توسط دفتر طراحی «ناتاشا تورپ» (Natasha Thorpe) طراحی شده‌است، از ورقه‌های باریک چوبی و نورپردازی ملایم محیطی استفاده شده تا در مراجعه‌کنندگان حس آرامش بیشتری ایجاد کند.

دفتر طراحی ناتاشا تورپ برای افزودن حس روشنی و راحتی به فضای بهداشتی و به تعبیری مکانیکی مطب ارتودنسی Go  که در کبک قرار دارد از ورقه‌های چوبی استفاده نمود.

این فضای 180 مترمربعی دارای صدها ورقه چوبی است که فضاهای خدماتی و واحدهای انبار لوازم را می‌پوشانند. برای آن که میدان دید میان مراجعان و پزشکان حفظ شود، تلاش شده تا فضای مطب تا حد امکان بصورت باز طراحی شود.

تورپ گفت: «در محیط یک کلینیک، حساسیت در مورد تجربه مراجعه‌کنندگان ضروری است، چرا که واکنش‌های احساسی عصبی اغلب بروز پیدا می‌کنند. استفاده از مصالح طبیعی و ترکیب‌بندی پلان آزاد برای ایجاد حس راحتی و آرامش در فضا نیازی اساسی بود.»

قسمت پذیرش، نقطه کانونی فضای اصلی را شکل می‌دهد. در این قسمت یک میز مدور با ورقه‌های باریک چوبی با یک ترکیب‌بندی عمودی پوشانده شده‌است. این قسمت همچون یک فضای مستقل در نظر گرفته شده و برای استقبال از مراجعان طراحی شده‌است.

چوب صنوبر داگلاس برای ایجاد حس پیوستگی بعنوان ماده اولیه در سرتاسر فضا استفاده شد. این طراحی یکپارچه همچنین برای بزرگ‌تر نشان دادن این مطب نسبتا کوچک بکار رفت تا از حس ترسی که از فضاهای کوچک در برخی افراد ایجاد می‌شود جلوگیری به عمل آید.

اتاق‌های معالجه درست در پشت میز پذیرش قرار دارند و سالن انتظار آن دارای پنجره‌های بزرگ و نیمکت‌های نصب شده بر دیوار است که پشتی کوتاهی دارند.

تورپ گفت: «مجموعه رنگی بکار رفته در فضا به گونه‌ای است که مصالح را در بهترین حالتشان نشان می‌دهد و مراجعه‌کنندگان را در وضعیت آرامش قرار می‌دهد. هیچ صندلی‌ای به ورودی پشت نکرده تا احساس دلهره موجود در فضای انتظار کاهش یابد.»

نیمکت‌ها و میزها از چوب روسی رنگ‌شده ساخته شده‌اند تا با سایر مصالح چوبی محیط هماهنگ باشند. میزهای کوتاه قابلیت تنظیم، همپوشانی و درهم جمع شدن را دارند تا فضای بیشتری مهیا گردد.

 

فضاهای معالجه نیز دارای خصوصیات ظاهری آرامش‌بخش مشابهی هستند تا بیماران مضطراب را آسوده‌خاطر گردانند.

 

تورپ افزود: «فضایی که بیش از همه در مطب‌های دندانپزشکی آمیخته با اضطراب است، اتاق اشعه ایکس است. وقتی که دستگاه اشعه ایکس درون فضایی تماما پوشیده از چوب صنوبر قرار گیرد در محیطش حل می‌شود و کمتر ماشینی و اضطراب‌آور به نظر می‌رسد.»

یک آزمایشگاه و اتاق استریلیزه کردن لوازم در فضاهایی با جداکننده‌های شیشه‌ای مات‌تری پوشانده شده‌اند تا تکنسین‌ها در این فضاها حریم شخصی‌تری داشته‌باشند. سایر اتاق‌ها از جمله اتاق مشاوره، کاملا پوشیده هستند.

 

تورپ گفت: «ترکیب‌بندی فضایی با بکارگیری میزان شفافیت مصالح و نفوذ دید و بسته به زاویه دید بیننده، مفهوم خصوصی یا عمومی بودن فضاها را هدف قرار داده‌است.»

کیت‌های دندانپزشکی پشت یک دیوار شیشه‌ای واقع هستند که شبکه‌ای از فلز برنج طلایی‌رنگ آن را پوشانده‌است. تورپ برای این مطب دندانپزشکی مبلمان اختصاصی طراحی کرد، از جمله نیمکت‌هایی که به دیوارها نصب اند، کمدهای درون مطب و واحدهای نگهداری لوازم در آزمایشگاه مطب.

 

یک راهروی طولانی در پشت قسمت پذیرش در نقش فضای انبار لوازم طراحی شده و دیوارهایی ساخته شده از ورقه‌های باریک چوبی، قفسه‌ها و دراورهای این راهرو را می‌پوشانند. در یک سمت این راهرو اتاقی برای نگهداری لوازم تعبیه شده، در حالی که سمت دیگر راهرو بعنوان کمد نگهداری لوازم بکار می‌رود.

کف‌های بتنی اولیه و ستون‌های بتنی برای بازتابندگی نور جلا خورده‌اند. یک پرداخت برای جلابخشی و در راستای افزایش بازتاب نور بر روی تمام چوب‌های محیط صورت گرفته‌است.

 

لامپ‌های LED بر هندسه فضای داخلی تاکید کرده و به آن عمق می‌بخشند. مرمر سفیدرنگ شیشه‌ای دیواری را می‌پوشاند که دیوارها و سقف اطراف آن به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند تا این مجموعه مصالح و رنگ‌های ملایم و طبیعی را تکمیل کنند.

در سال‌های اخیر چوب تبدیل به یک ماده پرطرفدار برای مطب‌های دندانپزشکی شده‌است.

در مقابل، در برخی مطب‌های دندانپزشکی با یک طراحی مدرن و رسمی، طراح حس کلاسیک یک مطب را برقرار کرده‌است.

 

 

 

 

طراحی داخلی با چوب در دندانپزشکی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen