طراحی خانه سالمندان با رنگ آجری نزدیک رود راین / معماری Dominique Coulon & Associés

طراحی داخلی خانه سالمندان

طراحی خانه سالمندان با رنگ آجری نزدیک رود راین / معماری Dominique Coulon & Associés

در طراحی خانه سالمندان ، نما های آجری با فضاهای جمعی به رنگ سفالی مایل به قرمز تکمیل شده‌اند. این پروژه توسط گروه معماری «کولن و شرکاء» در فرانسه در حومه شهر «باسل» (Basel) اجرا شده‌است.

این استودیو که در استراسبورگ قرار دارد و توسط «دومینیک کولن» (Dominique Coulon) معمار سرپرستی می‌شود، این سرای سالمندان را در زمینی در حواشی رودخانه راین طراحی نمود.

 

طراحی خانه سالمندان شامل 25 سوییت مسکونی به همراه یک رستوران، یک کارگاه، اتاق کامپیوتر، باغ سبزیجات و یک زمین بولینگ می‌باشد.

طراحی خانه سالمندان

انتخاب مصالح در این پروژه اشاره به محیط صنعتی پیرامون این ساختمان در یک بندرگاه قدیمی دارد.

 

آجر قرمزرنگ برای پوشش تمام نماهای خارجی ساختمان بکار رفته‌است. معماران آجری دست‌ساز را با فرمی نسبتا نامعمول انتخاب نمودند تا به کمک آن نماهایی با بافتی عمیق طراحی نمایند که نور خورشید را جذب کند.

طراحی داخلی خانه سالمندان

برای هماهنگی با نما، فضاهای داخلی مجموعه –از جمله سالنی در مرکز ساختمان و پلکان اصلی بنا- با بتنی رنگی پوشانده شده‌اند و همچنین با کاشی‌های سفالی موجود در کف نیز هماهنگ شده‌اند. هدف، خلق فضایی با حس‌وحال سرورانگیز بوده‌است.

طراحی داخلی خانه سالمندان

این ساختمان برای منطقه محلی جمعیت فرانسوی «هانینگ» (Huningue) ساخته‌شد که دارای مرز مشترک با سوییس و آلمان نیز می‌باشد.

 

سازه این ساختمان مجموعه‌ای از احجام هندسی در هم فرو رفته را شامل می‌شود. این احجام به گونه‌ای در کنار هم ترکیب یافته‌اند که فضاهای جمعی این مجموعه رو به رودخانه قرار گرفته‌اند.

طراحی داخلی خانه سالمندان

ساکنین این مجموعه و ملاقات‌کنندگان آن‌ها از طریق درب‌های شیشه‌ای وارد سالن مرکزی می‌شوند که به تراسی مشرف به رودخانه راین در سمت مقابل ورودی سالن متصل می‌گردد.

 

این سالن که ارتفاع سقف آن به اندازه دو طبقه است با نور طبیعی‌ای که از دیوارهای شیشه‌ای وارد آن می‌شوند روشن می‌گردد. علاوه بر این، مجموعه‌ای از نورگیرهای سقفی و پنجره‌هایی که در پاسیوی طبقه اول در جوار سقف قرار دارند در روشنایی این سالن نقش ایفا می‌کنند.

طراحی داخلی خانه سالمندان

یک پلکان شاخص در یک سمت مجموعه، دو طبقه این ساختمان را به هم مرتبط می‌سازد. همچون سایر فضاهای جمعی ساختمان، این راه‌پله نیز با هدف افزایش تعامل‌های تصادفی میان ساکنین این مجموعه طراحی شده‌است.

این گروه معماری در طراحی خانه سالمندان مدعی شد: «این راه‌پله در مرکز ساختمان قرار دارد و مواجهه با آن امری حتمی خواهد بود. در ترکیب با فضای مرکزی عریض مجموعه، این پلکان به فضا پویایی می‌بخشد.»

 

فرم شاخص پاسیوی بالای ساختمان به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده تا با سایر بخش‌های سالن تضاد برقرار کند و بر حضور آن به عنوان یک حجم جداگانه که به نظر می‌رسد میان دو فضا معلق است، تاکید شود.

طراحی داخلی خانه سالمندان

در یکی از اضلاع ورودی ساختمان، یک دیوار زاویه‌دار و کف چوبی این ورودی را بعنوان یک اتاق فعالیت چندمنظوره تعریف می‌کند.

 

فضای باقی‌مانده از طبقه همکف شامل فضاهای مرود نیاز کارکنان، اتاق کامپیوتر و چندین واحد 50 مترمربعی برای سالمندان است. سایر فضاهای مسکونی در طبقه بالا قرار گرفته‌اند.

طراحی داخلی خانه سالمندان

طراحی داخلی خانه سالمندان