طراحی خانه باغ ها / شرکت معماری بام

طراحی خانه باغ ها / شرکت معماری بام

طراحی خانه باغ ها / شرکت معماری بام

معماران: دفتر معماری بام

مکان: اصفهان، ایران

مساحت: 122 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: فرد بازنشسته ای را در نظر بگیرید که پس از سال‌ها زندگی در سازمان های اداری اکنون می‌خواهد که چشم هایش را به روی زندگی شهری ببندد، یک قیچی به دست گرفته و انگور هایی را که خودش کاشته است بو بکشد. سرپناه او یک خانه در روستایی محروم و بیابانی و دور از دسترس، در نزدیکی اصفهان می باشد. جایی که در آن همه چیز بی ریا و ساده است، بنابراین جایی برای تظاهر کردن وجود نخواهد داشت. خانه او مکانی است برای تماشا کردن و سکوت؛ تماشا کردن حرکت سریع پرندگان روی دیوار و شنیدن سکوت سنگ های بیابانی. گاهی اوقات ساخته نشده ها مهم تر از ساخته شده ها هستند. یک حیاط داخلی در این خانه طراحی شده است که می تواند شاهدی خاموش برای بسیاری از خاطرات غیرمنتظره افراد باشد. در حال حاضر محیط ساخته شده در تعامل با طبیعت است، نه در تناقض با آن؛ درواقع بخشی از آن و برای آن است!

این پروژه، نتیجه جمع آوری برخی از فضاهای کاربردی (مانند حمام، سالن نشیمن، …) دور تا دور یک فضای باز می باشد. اگرچه استفاده از حیاط داخلی یک راه حل اساسی و بنیادی در معماری ایرانی می باشد، اما اخیراً بسیاری از افراد آن را نادیده گرفته اند. ما سعی کردیم تا یک مضمون تاریخی ( درون گرایی) را درون یک فرم معاصر (یک مکعب ساده) به کار ببریم. از بیرون تنها چیزی که می ‌تواند درباره این خانه جالب و جذاب باشد، سادگی آن است. یک لایه گچ که در محل سایت ساخته شده، روی کل دیوار های خارجی خانه اسپری شده است و به آن ظاهری شبیه به خشت داده است. از طرف دیگر تمامی دیوار های داخلی با اندود گچ و سیمان پوشیده شده اند تا بومی سفید رنگ را برای قرار دادن چند اثر هنری پدید آورند.

ابعاد پایداری

ما معتقدیم که این پروژه می تواند به نحوی پایدار باشد؛ چرا که به دلیل کمبود بودجه (تقریباً 30000 دلار) و دور بودن از شهرهای بزرگ تصمیم گرفتیم که از متریال های بومی و کارگران محلی استفاده کنیم. بنابراین به صورت آزمایشی برخی از تکنیک های ساختمانی جدید را در کنار تکنیک های قدیمی امتحان کردیم. اکنون، کارگران محلی می توانند کاری را انجام دهند که پیش از این قادر به انجام آن نبودند. علاوه بر این تمرکز ما بر استفاده از متریال های بومی مانند سنگ، ماسه، نی و … نیز بود.

 

 

 

 

طراحی خانه باغ

تحریریه پویانو

منبع: archdaily