طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)/ گروه معماری SET

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)/ گروه معماری SET

معماران: گروه معماری SET

محل: بولونیا، ایتالیا

تیم طراحی: لورنزو کاتتنا، کیارا کوزینا، انوراتو دی مانو، آندره تانچی

سال ساخت پروژه: 2016

عکس ها از:  سیمون بوسی

نورپردازی: شرکت ERCO

کارفرما: انجمن یهودیان بولونیا

توضیحات ارائه شدهء معماران در مورد پروژه: یکسال پس از فراخوان مسابقه بین المللی تحقق یادبود بولونیا شوه، معماران شرکت معماری SET مستقر در دفتر رم، با نظر داوران و به سرپرستی داوری پیتر آیزنمن (معمار مشهور معاصر) در 27 ژانویه 2016 برنده رقابت اعلام شد. در واقع اعلام نتیجه مقارن با روز بین المللی یادبود هولوکاست بود.

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

بنای یادبود در کمتر از دو ماه ساخته شد که المانی بارز و قابل توجه است، و حس عاطفی قوی و مهیجی را نشان می­‌‌‌دهد. بنای یادبود بولونیا شوه در استان بولونیا در شمال ایتالیا قرار دارد. بولونیا هفتمین شهر پر جمعیت ایتالیا به شمار میرود و قدیمیترین دانشگاه جهان در این شهر واقع است. بنای یادبود در تقاطع ویا دِ کاراچی و پونته ماتوتی، میدانی در شهر، واقع شده است. ایستگاه قطار پر سرعتِ بولونیا در مجاورت بنای یادبود به تازگی تاسیس شده است. این منطقه قابلیت تبدیل به قطب ارتباطیِ جدید شهر را دارد. به این ترتیب، این بنای تاریخی رهگذران را به خود جلب میکند، و از آنها دعوت می­کند تا به فاجعه هولوکاست عکس العمل نشان دهند. یادبود از دو بلوک متقارن 10*10 متر از جنس فولاد هوازده ساخته شده است. بلوک­ها در مجاور یکدیگر به صورت عمودی در وسط میدان و روی قطر­های دیوارهای فضای مربع شکل، ایستاده اند. موقعیت همگرای بلوک­ها مسیری را ایجاد می­کند که با عرض 160 سانتیمتر شروع می­شود، و در انتها عرض راه خیلی باریک می­شود و به 80 سانتیمتر می­رسد. این مسیر موجب حس ستم و سرکوب می­شود.

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

در داخل یادبود، از شبکه ورق­های فلزی عمودی و افقی تشکیل شده است، ورق­ها همدیگر را از وسط به صورت 90 درجه قطع کرده­اند و مجموعه­ای از جعبه های خالی مستطیلی شکل با ابعاد 125*180 سانتیمتر را تشکیل می­دهند. جعبه­ها سلول های خوابگاه بازداشتگاه اسرای جنگی را تداعی می­کند. نمای خارجی بنای یادبود به شهر خیره شده و شبیه یک صفحه خالی است _ شاید این تاریخی است که هنوز نوشته نشده است؟ و در امتداد پیرامون سلول ها، پیش­آمدگی فلزی کوچک، نمادی از احساس آگاهی معاصر هستند. انتخاب فولاد هوازده تعمدی است: مصالحی است که به صورت طبیعی وقتی در معرض هوای آزاد قرار می­گیرد، زنگ می­زند. با گذشت سالها، خوردگی و زنگ زدگی فلز، اثر زمان را بیان می­کند و نشان می­دهد که همه چیز تاریخی غنی در پسش دارد. سنگ فرش کف مسیر بین دو بلوک، شن ریزی است، در واقع سنگ شکسته ریز بازالت است که به‌طور معمول در زیرسازی کف جاده­ها استفاده می­شود. شن­ریزی نشان دهنده “جودنرمپ” (“رمپ یهودیان”) است، نامی که به زندانیان آشویتس 1 (اردوگاه کار اجباری اسملاگر) و آشویتس 2 (برکناو وان ) داده شده که یه سختی و آهستگی حرکت می‌کردند.

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

انعکاس و پژواک خالیِ رد پا در هنگام عبور از سنگ­ها همراه با محدودیت عبور از آن موجب حس غم و اندوه شدیدی می­شود: به این ترتیب یادبود در زندگی جریان می­یابد و حادثه پیش آمده را یادآوری می­کند. علاوه بر این، نور نقش مهمی در نقطه اوج بنای یادبود دارد. در طول روز هنگامی که مربع با اشعه­های خورشید روشن می­شود، گذرگاه در نور تاریک، کم نور و عمیقی غرق می­شود، و رهگذر را به آرامی به تامل فرا می­خواند. سپس در شب، نور مصنوعی با هدف طراحی شده و جلوه­های خاصی به حجم اولیه می­دهد و عظمت یادبود را برجسته می­کند. به طور کلی، بنای یادبود با جلوه­های تاریخی خودش متمایز می­شود و عرف متداول و بیانی را رها می­کند تا بر اهمیت احساسات تاکید کند: به همین طریق گروه معماری  SET موفق به طراحی بنای یادبود تاریخی شدند که از ادراک فعلی برای روایت گذشته استفاده می­کنند.

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

طراحی بنای یادبود بولونیا شوه (Bologna Shoah)

 

 

منبع: archdaily.com