طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار در گرینویچ لندن / گروه معماری Studio Weave

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار در گرینویچ لندن / گروه معماری Studio Weave

طراحی برج دیده بانی : استودیو «ویو» (Studio Weave) غرفه‌ای را به فرم متداول یک «خانه تراس‌دار» طراحی کرده‌است. این غرفه چشم‌اندازهایی را از محل ساخت و ساز یک ناحیه جدید تحت طراحی در شبه جزیره گرینویچ در لندن برای بیننده فراهم می‌کند.

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

این غرفه سه طبقه به نام غرفه 33 نامگذاری شده‌است. منشاء این نام، تعداد خانه‌هایی است که مدیر این استودیو، «جو آن» (Je Ahn) در آن‌ها زندگی کرده‌است. این غرفه به فرم یک خانه تراس‌دار طراحی و ساخته شده‌است و دارای دربی به رنگ قرمز روشن است.

این طراحی اشاره دارد به بافت مسکونی‌ای که پیش از این سطح عمده شبه جزیره گرینویچ را تشکیل می‌داد اما به جای استفاده از آجرهای متداول، غرفه 33 از یک شبکه تزیینی از اجزاء و پروفیل‌های چوبی تشکیل شده‌است.

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

«جو آن»، که خود یکی از داوران افتتاحیه جوایز معماری Dezeen نیز هست توضیح داد: «این پروژه تحت عنوان و مساله «چیستی خانه» محسوب می‌گردد.»

او در ادامه افزود: «این غرفه تغییرات این منطقه به عنوان جامعه‌ای خلاق که خانه‌ها، شغل‌ها و همسایگی‌های جدید نزدیک رودخانه تامز ایجاد کرده را پاس می‌دارد.»

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

بدنه راه راه و سازه نواری این خانه تک تراسی از چوب درختان دوگلاس فیر متعلق به جنگل‌های انگلستان تهیه شده‌است. این اجزا سپس با میخ‌های چوبی به یکدیگر متصل گشته‌اند.

جو آن افزود: «پروژه غرفه 33 به کمک تقلید از قطعات پنجره، درب و دودکش موجود در یک خانه تاریخی تراس‌دار، تناسبات موجود در آن را بازتاب می‌دهد و در عین حال یک پیچیدگی مدرن را در فرم نقوش مرکب و مفصل یک داربست به نمایش می‌گذارد.»

«این نقوش در عین آن که دارای یک نقش سازه‌ای هستند ارتباطات فرهنگی وسیعی را نیز برقرار می‌سازند. به طور خاص، معنی خانه را در لندن معاصر به پرسش درمی‌آورند، خانه‌های امروزی‌ای را که هنوز تیپ غالب مسکونی لندن را تشکیل می‌دهند و با ایده خانه هم‌بسته اند.»

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

در داخل این تراس چوبی، یک راه‌پله فولادی زرد و روشن به بازدیدکنندگان امکان بالا آمدن را در داخل این غرفه مهیا می‌کند تا به منظره سایت ساختمانی متعلق به یک مجمموعه مسکونی جدید که در حال حاضر در دست ساخت است دست یابند.

جو آن گفت: «این غرفه که در نقش یک مقصد برای بازدیدکنندگانی قرار دارد که در خیابان فوئنیکس حرکت می‌کنند، همزمان هم یک سکوی تماشا برای تکمیل ساخت و ساز منطقه در دست ساخت مجاور است و هم یک فضای رویدادمحور برای انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌ها.»

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

در سرتاسر این غرفه، گرافیک‌هایی موجود بر روی کف که توسط «جی کاور» (Jay Cover) طراحی شده و توسط «هاتو» (Hato) تنظیم شده‌اند مشاهده می‌شوند. این گرافیک‌ها اجزای متداول مبلمانی را به تصویر می‌کشند که در یک خانه معمولی ممکن است به چشم بخورد، همچون میز و صندلی، و میز کار.

در طبقه همکف، این تصویرسازی‌ها از کف غرفه به بیرون آن امتداد می‌یابند تا یک «باغچه» را شکل بدهند.

جو آن افزود: «با وجود این تصویرسازی‌ها که تداعی‌کننده حضور شخصی در این فضا است و در ادامه تبدیل به یک باغچه دوبعدی می‌شود، بازدیدکنندگان در هر جزء مربوط به خانه که نشان بدهد لندنی‌ها امروزه چگونه زندگی می‌کنند، رضایتمندی را کشف می‌کنند.»

طراحی برج دیده بانی شبیه خانه‌ای تراس‌دار

استودیو ویو غرفه‌های متعددی را در لندن طراحی و اجرا نموده‌است. آخرین آن‌ها، که نزدیک به رودخانه تامز نیز قرار دارد شامل یک باغچه در یک حوضچه آب است که از سطح آن ارتفاع گرفته‌است.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

dezeen.com