معماری و طراحی باغ‌وحش زوریخ / گروه معماری Markus Schietsch

معماری و طراحی باغ‌وحش زوریخ / گروه معماری Markus Schietsch

 

1

معماری و طراحی باغ‌وحش زوریخ / گروه معماری Markus Schietsch ؛ ساختمان جدید مخصوص نگهداری فیل‌ها در باغ وحش شهر زوریخ، در فضایی گسترده و در پارک مخصوص فیل‌ها قرار دارد که به تازگی طراحی شده است.

معماران: Markus Schietsch

مکان پروژه: زوریخ، سوییس

مساحت: 844 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2014

 

2

204__GR_140422mm

عنصر مشخصه این بخش از مجموعه باغ‌وحش، سقف چوبی قابل توجه و نمادین آن است که با محیط اطراف ترکیب شده و از سازه‌ای پوسته‌ای، با فرم آزاد ساخته شده است. ساختار سقف این مجموعه دارای پیچ و خم و شفاف است و این ساختار در ارتباطی ارگانیک با محیط اطراف آن قرار دارد و این محیط پوشیده شده از جنگل است. در فضاهای داخلی تاثیر سقف بر آب و هوای و حس موجود در داخل ساختمان ، مشخص می‌شود: به عنوان مثال پوشش پیچیده سقف نور خورشید را فیلتر می‌کند و فضایی با تغییرات دائمی نور در آن بوجود می‌آورد.

 

4

سقف به شکل پوسته‌ای چوبی، نازک و با فرمی آزاد و پوشاننده طراحی شده است. در ساخت این سقف از پانل‌های سه لایه و پیش ساخته چوبی استفاده شده است که در محل ساخت، خم شده‌اند و به شکل مناسب و دلخواه تبدیل شده و در سر جای خود با میخ به هم متصل شده‌اند. سازه این بنا به شکل مداوم در حال تغییر است و دارای الگوهایی متنوع و متغیر است و از لایه‌هایی تشکیل شده که فرمی ارگانیک را ساخته‌اند و تا لبه‌های سقف امتداد یافته‌اند و مناطق باربر را نیز در بر گرفته‌اند.

 

(مقطع)
(مقطع)

پوسته نمادین این سقف همراه با نمای پویای ساختمان، پوششی چشمگیر را برای این ساختمان بوجود آورده‌اند که تداعی کننده ساختارهای طبیعی است و جوهره طرح این ساختمان را بر همزیستی میان معماری و طبیعت ، متمرکز نموده است.

6

 

7

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|علمی