طراحی باشگاه و سالن ورزشی : استانداردها و معیارها

طراحی باشگاه و سالن ورزشی : استانداردها و معیارها

طراحی باشگاه و سالن ورزشی ؛ یکی از اصولی ترین طراحی ها به شمار می رود. به طور کلی ساخت و اجرای یک سالن ورزشی مناسب و استاندارد به رعایت اصول طراحی و معیارهای تناسب نیاز دارد. فضاهای ورزشی با توجه به عملکرد خاص و منحصر به فردی که دارند، در طراحی نیز به توجه زیادی احتیاج خواهند داشت. نکات مختلفی در طراحی یک باشگاه بایستی مد نظر قرار گیرند که تعدادی از مهم ترین موارد آن ها به شرح زیر هستند.

ساماندهی بهینه فضا

یکی از نکات مهم در طراحی فضاهای ورزشی، استفاده بهینه از فضای در دسترس است. از آن جا که معمولا جنبه عملکردی فضاهای ورزشی از جنبه زیبایی شناسانه آن ها اهمیت بیشتری دارد، توجه به این نکته می تواند در بهره برداری از محیط طراحی شده نقش موثری داشته باشد. یک فضای ورزشی باید به گونه ای ساماندهی شود که همه فضا به خوبی تقسیم بندی شده و مورد استفاده مفید قرار گیرد. به عبارت دیگر، در طراحی اولیه و سپس چیدمان محیط های ورزشی باید تا آن جا که امکان دارد از ایجاد فضای پرت جلوگیری شود. نحوه تقسیم بندی فضا و چیدمان تجهیزات و وسایل از نکاتی است که در ساماندهی فضا تاثیر گذار به شمار می آیند.

رعایت استانداردهای کلی در طراحی باشگاه و سالن ورزشی

برای طراحی فضاهای ورزشی، استانداردهای مخصوصی وجود دارد که توجه به آن ها در ایجاد یک فضای مناسب و ایده آل اهمیت بسیاری دارد. فضاهای ورزشی باید طبق اصول مخصوص به خودشان و بر اساس معیارهای تعیین کننده طراحی شوند. هندبوک های مختلفی هستند که در نحوه طراحی چنین فضاهایی به کار می آیند. این هندبوک ها حاوی اطلاعاتی در رابطه با ارتفاع مورد نیاز قسمت های مختلف، طول و عرض مخصوص به هر عملکرد و وسیله، فاصله استاندارد تجهیزات با یکدیگر، سیستم تهویه و آکوستیک مورد نیاز فضا و بسیاری از موارد دیگر هستند که نقش تعیین کننده ای در طراحی سالن های ورزشی دارند.

انتخاب کفپوش مناسب در طراحی باشگاه و سالن ورزشی

کف یک سالن ورزشی را نمی توان با هر کفپوشی پوشش داد. هر سالن با توجه به عملکردی که در بر می گیرد، نیازمند استفاده از نوع خاصی کفپوش است. برای مثال سالن هایی که در آن ها تمرینات ایروبیک و کاردیو صورت می گیرد، به کفپوش هایی نیاز دارند که فرد روی آن ها سر نخورد. همچنین برای سالن های مختص تمرینات یوگا به کفپوش های خاص و متفاوتی نیاز است. برخی از سالن ها که دارای چند قسمت مختلف هستند و به ورزش های مختلفی اختصاص دارند، باید با توجه به عملکرد هر قسمت با کفپوش مورد نیاز آن قسمت پوشش داده شوند. یک کفپوش مناسب جزو خصوصیات کیفی سالن ورزشی به شمار می رود.

تامین روشنایی کافی در طراحی باشگاه و سالن ورزشی

روشنایی فضاهای ورزشی از دیگر نکاتی است که باید در طراحی اصولی این سالن ها مد نظر قرار داده شود. معمولا سالن هایی که از پنجره های بزرگ بهره مند هستند، در طول روز از روشنایی طبیعی استفاده می کنند. البته در همین سالن ها نیز باید برای ایجاد روشنایی مناسب در ساعات بعد از غروب آفتاب، امکانات مناسبی در نظر گرفته شود. به طور کلی روشنایی سالن های ورزشی باید یکنواخت باشد و در عین این که نباید باعث آزار چشم شود، باید به اندازه کافی وجود داشته باشد. معمولا در طراحی سالن های ورزشی و باشگاه ها از سیستم روشنایی خطی به وسیله لامپ های مهتابی بزرگ استفاده می شود که نور مناسب و یکنواختی برای فضا ایجاد می کنند.

کیفیت آکوستیک طراحی

از آنجا که سالن های ورزشی و فیتنس معمولا دارای آلودگی صوتی هستند و روزانه سر و صدای زیادی در محیط آن ها ایجاد می شود، لازم است طراحی امکانات آکوستیکی این فضاها به نحوی صورت گیرد که اولا باعث ایجاد مزاحمت برای افراد خارج از سالن نشده و دوما افرادی که در سالن مشغول ورزش هستند در مکالمات خود و شنیدن صدای یکدیگر دچار مشکل نشوند. معمولا فضاهایی که طبق استانداردهای آکوستیک طراحی نمی شوند، علاوه بر تاثیری که آلودگی صوتی بر محیط های اطراف می گذارد، دچار این مشکل می شوند که انعکاس صدا از سطوح دیواره های سالن به محیط برگشته و به اصطلاح با اکو شدن صدا، این آلودگی صوتی بیشتر و آزار دهنده تر می شود.

طراحی باشگاه و سالن ورزشی

 

 

تحریریه پویانو