طراحی بازار بزرگ محلی روستایی در بنگلادش / Vaastukalpa Architects و Tjep

طراحی بازار بزرگ محلی

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی در بنگلادش / Vaastukalpa Architects و Tjep

استودیوی طراحی «تیجپ» (Tjep) و گروه معماری «واستاکالپا» (Vaastukalpa) ساختمان یک بازار را طراحی و اجرا کرده‌اند که تکنیک‌های بنگلادشی ساخت‌وساز را با ویژگی‌های هلندی تلفیق کرده‌است. این پروژه طراحی بازار بزرگ محلی  –که در واقع خلق مجموعه‌ای از سوپرمارکت‌های روستایی در بنگلادش بوده- ابتدا توسط موسسه توسعه «شبکه سولیداریداد» (Solidaridad Network) آغاز شد تا راهی برای کمک به کشاورزان خرده‌مالک، کارگران و زنان محروم در مناطق روستایی باشد که درآمد بیشتری حاصل کنند.

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

استودیوی تیجپ که در آمستردام واقع است با شرکت بنگلادشی واستاکالپا همکاری نمود تا قالبی برای بازار طراحی کنند که غرفه‌های سنتی را با امکانات مدرن برای آموزش و فعالیت‌های جمعی ترکیب کند.

اولین سوپر مارکت روستایی در منطقه «خولنا» برای ایجاد حس غرور جمعی و همینطور مهیا کردن فضاهای ضروری برای حمایت از تولید بهتر و کیفیت زندگی طراحی شد.

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

موسس استودیو تیجپ گفت: «طراحی بازار بزرگ محلی برای من جذابیت داشت زیرا نه تنها ترکیب بنای مدرن و سنتی را به چالش می‌کشید، بلکه بکارگیری جنبه‌هایی را به چالش می‌کشید که هیچ ارتباطی با بازار و خرید و فروش نداشتند.»

طراح در ادامه افزود که این ساختمان به دنبال تشویق به انسجام اجتماعی و بکار گرفتن آموزش است و این کار را با تخصیص فضاهایی به عملکردهای آموزشی و اجتماعی در میان غرفه‌های این بازار انجام می‌دهد.

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

این استودیوی معماری توسط هماهنگ‌کننده برنامه بین‌المللی سولیداریداد، «دنیل نوپ» (Daniel Knoop) انتخاب شد. نوپ از طرفداران طرح پیشنهادی این استودیو برای مزارع قابل سکونت و خودکفا بود که از اکوسیتم‌های طبیعی تقلید می‌کرد تا برای ساکنینش غذا، انرژی، گرما و کنترل زباله را فراهم کند.

طراحی این بازار، که توسط «راب وان هوتن» (Rob van Houten) معمار از استودیوی معماری O4Rb از آمستردام نیز حمایت شد تحت تاثیر معماری سنتی بنگلادشی است.

به طور خاص، معمار به دنبال تداعی ظاهر و حس وحال کلبه‌های کوچک چوبی بوده‌است که «آروت» نامیده می‌شوند و معمولا توسط بازرگانان استفاده شده‌اند.

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

معمار این پروزه افزود: «در بازدیدهای اولم از بنگلادش بشدت مجذوب سرزندگی و پویایی موجود در بازارهای این منطقه از یکسو و از سوی دیگر شیفته صنایع دستی سنتی و کیفیت ساختمان‌سازی موجود در مساجد کهن محلی  و معابد هندو شدم.»

«وظیفه‌ای که بر عهده داشتم احترام به پویایی بازار و ترکیب آن با معماری بی‌نظیر منطقه و بکارگیری خصلت قاطعیت هلندی بود.»

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

این ساختمان به شکلی شایسته از مصالح ساختمانی سنتی استفاده می‌کند، همچون بامبو و آجرهای سرخ محلی که با استفاده از طرح‌های بنگالی متداول روی هم چیده می‌شوند.

فرم متمایز سقف شیبدار هلندی که بر نما های ساختمان ورودی نشسته‌است یک عنصر برای نمایندگی از هلندی‌بودن آن است که مخصوصا توسط ساکنین محلی درخواست شده‌بود تا راهی برای پاس داشتن ذات بین المللی طراحی این پروژه باشد.

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

در ترکیب‌بندی سایت این پروژه، غرفه‌های فروش در طول محور اصلی ساختمان بازار سازمان یافته‌اند. عملکردهای آموزشی و اجتماعی که شامل مرکز اطلاعات، فضای خرده‌فروشی و بخش اداری است بر روی محور عمود بر محور اصلی و در دو طبقه جای گرفته‌اند.

ساختمان اصلی با ساختمان‌های فرعی‌ای همراه است که فضای عملکردهای ضروری‌ای همچون فراوری و بسته‌بندی محصولات، فضاهای انبار و همچنین یک نمازخانه را در خود جای می‌دهند.

طراحی بازار بزرگ محلی روستایی

تمام ساختمان‌های این پروزه غالبا با آجرهایی ساخته شده‌اند که در طبقه غرفه‌های تجاری با کاشی پوشانده شده‌اند. یک کف بتنی، طبقه بالا را شکل می‌دهد، و یک سایبان پارچه‌ای سقفی سبک در بالای بازار پدید می‌آورد که به نور روز نیز اجازه نفوذ به فضاهای پایین را می‌دهد.

از پروژه‌های مشابه می‌توان به پروژه‌ای در شهر مکزیکی مورلیا (Morelia) اشاره کرد که در آن استودیوی معماری HW حجم‌های سنگی و سفید زاویه‌داری را طراحی می‌کند تا بازارهایی باز را در محل یک انبار متروک خلق کند.

 

 

 

طراحی بازار بزرگ محلی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com