طراحی اسپا در باغ های Bota Bota / شرکت MU Architecture

طراحی اسپا در باغ های Bota Bota / شرکت MU Architecture

طراحی اسپا در باغ های Bota Bota

معماری : شرکت MU Architecture

موقعیت: مونترآل، کبک، کانادا

سرپرستان طراحی: Jean-Sébastien Herr, Charles Côté, Matthew Schmid, Sabrina Charbonnea

سال ساخت: 2015

Bota Bota Gardens / MU Architecture

 

طراحی اسپا در باغ

اسپا Bota Bota که در قلب مونترآل و بندر رودخانه سن لوران واقع شده است، یک جاذبه گردشگری قوی به شمار می آید. بستر لنگرگاه از لحاظ تاریخی دارای قدمت بسیار بوده و یکی از نقاط خاص مونترآل می باشد. محیط سایت از اطراف توسط آب، فضای سبز و یک سیلوی بزرگ احاطه شده است. شرکت MU Architecture ماموریت طراحی یک فضای آرامش بخش یا به عبارتی یک بهشت کوچک در قلب این شهر را بر عهده داشته اند. باغ های Bota Bota در فضای بین اسپا، رودخانه و راه آهن شکل گرفته اند.

طراحی اسپا در باغ

هدف از طراحی، ایجاد یک فضای آرامش بخش در محیط اصلی و فراهم نمودن امکان دسترسی افراد به فضای خارجی بوده است. پروژه تعریف شده، ساخت فضای مورد علاقه گردشگرانی بود که در ماه های گرم تابستان به دنبال یک محیط ساکت، خنک و سایه دار هستند و همچنین دارای فضای شنای روباز در فصل زمستان با چشم انداز آسمان خراش های شهر باشد.

کانسپت پیشنهادی گروه MU Architecture ایجاد یک مجموعه فضای سبز بود که در چند مرحله سطح فضا را به بستر خود ارتباط دهد. با در نظر گرفتن فضای اصلی به عنوان عنصر شاخص، این روش به منظور نمایش کانسپت اسکله به عنوان بستر و تاکید بر زمینه بندر استفاده شده است.

 

محوطه اطراف اسکله چالش های فنی بسیاری به همراه داشت. با توجه به این که سایت از اطراف توسط آب احاطه شده بود، دسترسی به ماشین آلات سنگین غیر ممکن بود. از طرفی راه آهن جنوبی و بافت پرتراکم فضای سبز، امکان ورود کامیون و حتی ماشین آلات کوچکتر را به سایت نمی داد. علاوه بر این، نیاز به ایجاد یک روش ساخت و ساز موقتی بود تا ساختمان ها به راحتی برپا و برچیده شوند. در نتیجه تعدادی کانتینر با در نظر گرفتن قابلیت بازسازی ، توسط قایق به داخل سایت آورده و جهت ساخت فضاهای آرامش بخش، حمام های بخار و موتورخانه استفاده شدند.

طراحی اسپا در باغ
طراحی اسپا در باغ

 

پاویون های موجود طوری قرار گرفته اند که یک مسیر آرامش بخش به وجود آورند. هدف طراحی این بوده که یک مجموعه ساده ولی زیبا از احجام یکپارچه به وجود آورد که چشم انداز فوق العاده ای داشته باشند. این احجام در موقعیتی قرار داده شده اند که یک مسیر ممتد به همراه چشم انداز سیلوهای گندم، بافت مسکونیHabitat 67 ، بندر قدیمی و آسمان خراش های شهر به ارمغان آورند. سقف های بزرگ سبز طوری پیش آمده اند که اشکال مختلفی از سایه به وجود می آورند و حس این فضا را ارتقا می بخشند. قسمت زیرین این سقف ها شامل صفحه های فلزی روزنه داری است که با الگوی مربعی برش داده شده اند و همراه با حرکت خورشید مجموعه ای از سایه های رقصنده به نمایش می گذارند.

اولین بناهای موجود ما را به سمت مرکز پروژه راهنمایی می کنند. یک پرتوی نور ما را به سمت استخر می کشاند که عنصر مرکزی پروژه است. فضاهای اطراف، حول این آب نما شکل گرفته اند که خود دارای سه بخش است: حمام سرد، حمام داغ بزرگ و استخر بزرگ. جهت قرار گرفتن این سه بخش به صورتی است که بیشترین میزان نور خورشید را در طول روز دریافت می کنند و فرم نامنظم آن ها فضاهای مختلفی جهت صمیمیت بیشتر به وجود می آورد. این مجموعه تا بیش از هزار پا در اطراف گسترش پیدا کرده و بزرگترین استخر روباز خصوصی را در مونترآل شکل داده است.

استخر با داشتن معبرهای سنگی در اطراف، یک شومینه در فضای خارجی و فضای مختص یوگا از بقیه قسمت ها جدا شده است. همچنین امکان آفتاب گیری در استخر روباز، لذت بردن از فضای آرامش بخش سرپوشیده و حمام آفتاب در زیر یکی از سه سایبان های لبه آبشار نیز وجود دارد. سیستم زهکشی آبشار مانند استخر بزرگ، فضای طبقه همکف را از همه نظر کامل کرده و یک محیط روح افزا به وجود می آورد. این مکان به عنوان پناهگاهی در مرکزیت شهر با فضای سبز جهت استراحت شناخته می شود.

نوع متریال های استفاده شده در فضا از سه مورد تجاوز نمی کند. سنگ در همه جای زمین دیده می شود و این حس را به وجود می آورد که حوض ها از درون صخره بیرون تراوشیده اند. برای مقاومت در برابر هوای خشن منطقه و عدم احتیاج به حفظ و نگهداری، از چوب IPE استفاده شده است. از این متریال برای پوشش کانتینرها استفاده شده تا ظاهر خشن آن ها را تغییر دهد و وجه صنعتی ذات آن ها را از چشم بپوشاند. سقف ها به وسیله پانل های فلزی سفید پوشیده شده اند تا ترکیب موجود یک ظاهر روشن پیدا کند.

ایده شکل دهنده سقف های سبز جهت ارتباط پروژه با محیط اطراف و کاهش میزان حرارت شکل گرفته است. اگرچه در این طرح به صورت موقت از چمن مصنوعی استفاده شده است، اما چشم انداز سبز سطوح از فراز این محیط بسیار تاثیر گذار است و حس کنجکاوی را بر می انگیزد. همه اجزا به صورت پیش ساخته در کارخانه حاضر شده اند و در سایت از هم جدا شده و نهایتا برپا شده اند. در فضای بالای موتورخانه، سقف به شکل آبشاری درآمده که مستقیما به درون استخر می ریزد.

 

 

 

منبع: Archdaily