طراحی استودیو چندحسی یوگا در انباری در سیدنی / دیزاینر کارن آبرنتی

طراحی استودیو چندحسی یوگا در انباری در سیدنی / دیزاینر کارن آبرنتی

طراحی استودیو چندحسی یوگا ؛ گستره‌ای از فضاها در این استودیوی یوگا در سیدنی قرار دارند. این استودیو توسط کارن آبرنتی (Karen Abernethy) طراحی شده و به کاربران تجربه حسی متفاوتی را عرضه می‌کند.

طراحی استودیو چندحسی یوگا

گستره‌ای از فضاها در این استودیوی یوگا در سیدنی قرار دارند. این استودیو توسط کارن آبرنتی (Karen Abernethy) طراحی شده و به کاربران تجربه حسی متفاوتی را عرضه می‌کند.

استودیوی «هامینگ پاپی» در میان دو طبقه از یک ساختمان صنعتی در حومه داخلی شهری «ردفرن»(Redfern) تقسیم شده‌است.

کارن آبرنتی انتظار داشت که فضا به طور قابل ملاحظه‌ای از خیابان‌های اطراف جدا احساس شود. برای همین، او مجموعه‌ای از فضاهای مجزا را خلق کرد که همه در کنار هم می‌توانند یک «تجربه همه‌جانبه» را ایجاد نمایند.

معمار این اثر معتقد است:«طراحی «هامینگ پاپی استودیو» بر اساس یک تجربه همه‌جانبه است، تجربه‌ای که از لحظه ورود به درب ورودی در افراد آغاز می‌شود.»

«ناشناس بودن فضا از سمت خیابان تعمدی است، بنابراین اولین قدمی که شما برای ورود به فضا برمیدارید یک تاثیر همه‌جانبه بر شما دارد.»

بازدیدکنندگان به محض ورود، قدم به یک راه‌پله می‌گذارند که از عمد خنثی بوده تا لحظاتی از آرامش و جدایی از محیط بیرون قبل از ورود به ساختمان را مهیا نماید.

سپس، وارد فضای اصلی می‌شوند که شامل یک اتاق رختکن با کمد و یک فضای استراحت است.

هردوی این بخش‌ها با یک صفحه زاویه‌دار از هم جدا شده‌اند که با یک فیلتر دورنگ‌نما پوشیده شده‌است و با چرخش افراد در حول آن، رنگ آن تغییر نموده و سوسو می‌زند.

طراحی استودیو چندحسی یوگا
طراحی استودیو چندحسی یوگا

یک دیوار سفید در پشت فضای استراحت افراد را به سمت قسمت «شالا» هدایت می‌کند. در این قسمت کلاس‌های یوگا برگزار می‌گردد.

در اینجا، کف‌های پوشیده از تخته چندلای مشکی و پنل‌های سقفی مشکی وظیفه جذب نور و صدا را دارند تا کیفیت تمرین یوگا را بالا ببرند؛ این همان چیزی است که این استودیو بخاطر آن شناخته شده‌است.

به گفته آبرنتی، در هامینگ پاپی سیدنی مصالح و لوازم براساس یک قالب مفهومی حول نور و بازتاب انتخاب شده‌اند، که اساس معنویت و روحانیت هستند.

وی در ادامه افزود:« این کانسپت همچنین این امکان را به ما داد تا پروژه را در جایی ایجاد کنیم که بنای زیبای ساختمان اولیه می‌توانست بیش‌تر به چشم بیاید.»

 

طراحی باشگاه یوگا
طراحی باشگاه یوگا

برخلاف مداخلات مشهود در ساختمان، معمار مشتاق نگهداری معماری اولیه فضا بود تا حضوری قدرتمند را حفظ کند.

آبرنتی در این‌باره توضیح می‌دهد:«این هدف از دو طریق محقق شد. ابتدا، تا جایی که ممکن بود ما از تلاقی سطوح قدیمی و سطوح جدید خودداری کردیم. ثانیاً، مصالح و لوازم تا حد امکان به گونه‌ای انتخاب شدند که بازتاب اجزای ساختمان اولیه باشند.»

در حین طراحی یک استودیوی یوگا در نیویورک، گروه معماری Clouds Architecture Office به صورت مشابه در پی خلق یک تجربه همه‌جانبه بودند و برای دستیابی به این هدف از دیوارهای منحنی سفید و یک سقف مخروطی استفاده کردند تا ابهام وجود مه را ایجاد نمایند.

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen