طراحی استخر شنا در نقش نقطه مرکزی آپارتمانی دو طبقه در سائوپائولو / معماری Fernanda Marques

طراحی استخر شنا در نقش نقطه مرکزی آپارتمانی دو طبقه در سائوپائولو / معماری Fernanda Marques

طراحی استخر شنا : در این خانه بازسازی شده در سائوپائولو، افرادی که در استخر شنا می‌کنند مانند ماهیان درون یک آکواریوم، از درون اتاق نشیمن و به واسطه دیوارهای شیشه‌‌ای ضخیم آن قابل مشاهده هستند.

معمار بزریلی، «فرناندو مارکوئز» (Fernanda Marques) حین بازسازی این آپارتمان 477 متر مربعی این استخر شنا را به این آپارتمان دو طبقه که آن را «پانوراما» نامیده، اضافه کرده‌است. این آپارتمان درون یک مجموعه‌ آپارتمانی در یک محله ثروتمند و از لحاظ عمودی پرتراکم قرار دارد.

این آپارتمان که برای یک زوج بدون فرزند طراحی شده، تا حدی تحت تاثیر علایق ساکنین آن شکل گرفته که شامل ادغام یک فضا برای شنا با آپارتمان آن‌ها می‌شود.

گروه معماری «فرناندو مارکوئز و همکاران»- استودیوی این معمار که در سائوپائولو واقع است- گفت: «فرناندو مارکوئز از این پیشنهاد با آغوش باز استقبال نمود. او تصمیم گرفت که این استخر را در روبرو و مرکز اتاق نشیمن قرار دهد تا علاوه بر کاربرد تفریحی آن، نقش سازه‌ای را نیز عهده‌دار شود.»

طراحی استخر شنا به طول ده متر که در لایه‌ای از فضای خارجی ساخته شده، از طریق پنجره‌های شیشه‌ای ضخیم موجود در اتاق نشیمن آپارتمان که ارتفاعی معادل دو طبقه دارد، قابل مشاهده است. این استخر باریک از طریق طبقه دوم آپارتمان و یا یک پلکان موجود در باغچه خارجی خانه قابل دسترسی است.

مارکوئز گفت: «ساختن سازه استخر چالش‌برانگیزترین جنبه این پروژه بود. برای رسیدن به نتیجه، از یک شیشه بسیار ضخیم وارداتی استفاده کردیم و برای نصب آن به افراد متخصص و آموزش دیده نیاز داشتیم.»

از میان پروژه‌های مشابهی که در آن‌ها استخر درون یک خانه شهری بصورت فشرده جاسازی شده می‌توان به پروژه‌های «خانه‌ای در شهر هو چی مین» و «خانه‌ای در جاکارتا» اشاره نمود.

این استخر در آپارتمان پانوراما مشرف به یک اتاق بزرگ و پرنور است که دارای سطوح مرمری و دکوری خطی و منظم است. پنجره‌های وسیع برای آپارتمان با فضای باغچه ارتباطی قوی را ایجاد می‌کنند. در باغچه دیوارهای بلند با شاخ و برگ سرسبز گیاهان گوناگون پوشیده شده‌است.

در طبقه پایین خانه گذشته از فضای نشیمن، یک فضای غذاخوری و آشپزخانه واقع هستند. اتاق‌‌های خواب مستر و میهمان به همراه یک سالن بدنسازی و یک دفتر کار، در طبقه بالا قرار گرفته‌اند.

 

در یکی از اتاق‌های خواب، یکی از دیوارها به نحوی برش خورده تا منظره‌ای از اتاق نشیمن را به داخل اتاق خواب بیاورد. این اتاق خواب دارای نرده‌های شیشه‌ای است و پنل‌های سفیدرنگ و تاشویی دارد که در صورت نیاز با آن‌ها می‌توان برش دیوار اتاق را پوشاند و اتاق را پوشیده نمود.

 

در سرتاسر خانه، معمار سبک مینیمالی را به کار گرفت تا تمرکز را بر مجموعه هنری صاحب خانه حفظ نماید. این مجموعه هنری خود یک عنصر اساسی دیگر در پروژه برشمرده می‌شد.

 

مارکوئز در مورد ساکنین خانه پانوراما که سفارش‌دهندگان این پروژه بودند گفت: «آن‌ها آثاری از هنرمندانی همچون ارنستو نتو، ادگارد دو سوزا، مانوئل ریو برانکو، زربینی و تونگا که برای من تحسین‌برانگیز هستند را در خانه نگهداری می‌کنند. این آثار هنری مستقیما با فضا حرف می‌زنند و به این ترتیب اهمیت جایگیریشان را در پروژه افزایش می‌دهند.»

نورپردازی خانه با احتیاط و دقت فراوان طراحی شد تا ارزش هنری فضا را افزایش دهد. در طبقه پایین‌، بخش‌های متعددی با سیستم ریلی نورپردازی شده‌اند، با فضاهایی برای آثار هنری بیشتر و افزوده شدنشان در طول تکمیل این مجموعه.

 

پلان طبقه همکف

 

 

پلان طبقه اول

 

 

 

طراحی استخر شنا

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen