طراحی آپارتمان های لوکس با تبدیل محفظه های گاز King’s Cross / معماران Jonathan Tuckey & Wilkinson Eyre

طراحی آپارتمان های لوکس با تبدیل محفظه های گاز King’s Cross / معماران Jonathan Tuckey & Wilkinson Eyre

طراحی آپارتمان های لوکس : گروه معماری «ویلکینسون آیر» (Wilkinson Eyre) تبدیل یک مجموعه متشکل از بدنه سه محفظه گاز را در کینگزکراس لندن به آپارتمان‌هایی لوکس را تکمیل کرده‌است. طراحی فضاهای داخلی این آپارتمان‌ها بر عهده گروه طراحی «جوناتان تاکی» (Jonathan Tuckey Design) قرار داشته‌است.

گروه معماری ویلکینسور آیر که در لندن و توسط کریس ویلکینسون و جیم آیر اداره می‌شود، در سال 2002در مسابقه‌ای برای ساخت آپارتمان در این سه محفظه متصل گاز برگزیده شدند.

 

این پروژه بخش‌هایی از برنامه جامع شرکت «آلیز اند موریسون» را تشکیل می‌دهد که برای زمین 27 هکتاری اطراف ایستگاه کینگزکراس در شمال لندن طراحی شده‌است. این برنامه شامل یک بلوک اداری به طراحی گروه معماری «داگن موریس» و یک مرکز خرید به طراحی «توماس هیترویک» نیز می‌باشد.

این سه بلوک آپارتمانی از فرم استوانه‌ای بدنه‌های آهنی محفظه‌ها تبعیت می‌کنند. این بدنه‌ها متعلق به دهه 1860 هستند اما بعد از آسیب‌های تعمیر شده و مجددا در محل برپا شده‌اند.

 

ویلکینسون، که تصمیم دارد خانه‌ای را در این مجموعه به همراه همسر خود خریداری کند گفت :«محفظه‌های گاز ترکیبی پویا میان جدید و قدیمی خلق می‌کنند.»

ویلکینسون در ادامه افزود: «این طراحی ذات واقعی زندگی شهری و چشم‌اندازهای منحصربفرد را نمایش می‌دهد. ما شیفته چشم‌انداز قطار لندن به پاریس در تعطیلات آخر هفته و همچنین ارتباط خوب مجموعه با باقی نقاط لندن و کشور بودیم.»

 

حائل‌های فلزی خاکستری رنگ و حفره‌دار که توسط ویلکینسون طراحی شده‌اند می‌توانند شیشه نماها که از کف تا سقف هستند را پوشش دهند. این شیشه در داخل بدنه فلزی خاکستری‌رنگ محفظه‌های گاز تعبیه شده‌است.

جایی که این سازه‌های دارای ارزش ویژه با هم همپوشانی پیدا می‌کنند محلی است که یک پاسیوی مدور و استخر آب قرار دارد. حول این آتریوم استوانه‌ای که دارای پنجره سقفی است گذرگاه‌هایی قرار دارند که قرارگیری آن‌ها مانند ترکیب داخلی راهروهایی است که حول آتریوم‌های مرکزی طراحی می‌شوند.

 

جوناتان تاکی و تیم اون مسئول طراحی داخلی 145 آپارتمان این مجموعه بودند، که قیمت آن‌ها از 810000 پوند برای یک واحد یک نفره شروع شده و تا دو میلیون پوند برای یک واحد سه‌خوابه بالا می‌رود.

همچنین 9 عدد پنت‌هاوس در این مجموعه قرار دارد که هر یک یک بام سبز اختصاصی دارند. این بام‌های سبز و همچنین یک بام سبز عمومی که رو به مسیل رجنت هتل میدلند مشرف است توسط معمار منظر، «دان پیرسون» طراحی شده‌اند.

 

در امتداد این مجموع، پارک مجموعه قرار دارد که متشکل از یک مسیر مدور با یک آلاچیق فولادی به طراحی «بل فیلیپس» است و در داخل بدنه یکی از محفظه‌های گاز قرار دارد.

مجموعه مصالح شامل ورقه‌های مهندسی‌شده، فولاد ضدزنگ صیقلی و فلز برنج در سرتاسر فضاهای ترکیب‌شده آپارتمان‌ها بکار رفته‌است، جایی که دیوارهای زاویه‌دار کابینت آشپزخانه‌ از مرکز پلان بصورت شعاعی ظاهر می‌شود.

 

جوناتان تاکی گفت: «با رشد پلان‌ها از مرکز پلان که آتریوم وسط محفظه گاز است به سمت نماهای خارجی منحنی مجموعه، یک شکل بسیار خاص گوه‌مانند پدید می‌آید.»

او افزود: «این فضاهای خاص در جاهایی که ممکن بوده گشوده شده‌اند تا فضاهای نشیمنی را ایجاد کنند که هم به مرکز ساختمان مرتبط باشند و هم به چشم‌انداز کینگزکراس مشرف باشند.»

 

از آن‌جا که این محفظه‌های گاز به تدریج از استفاده خارج شدند، پیشنهادهای زیادی برای تغییر کاربری آن‌ها ارائه شده‌است.

 

شرکت سوییسی هرزوگ و دومورون نیز بر روی پروژه‌ای کار می‌کند که در آن یک کارخانه بلااستفاده گاز تبدیل به خانه می‌گردد.

سال گذشته انستیتوی سلطنتی معماران انگلیسی با همکاری سازمان گاز بریتانیا و شبکه ملی برق یک مسابقه ایده‌پردازی را برای یافتن کاربری‌های جدید برای این ساختمان‌ها برگزار نمود.

 

پیشنهادهایی که ارائه شد شامل یک ایستگاه شارژ چندطبقه برای شارژ وسایل نقلیه برقی و زمین‌های ورزشی بود اما طرح برنده، این مجموعه مسکونی و دفاتر کاری مقرون به‌صرفه بود.

 

 

 

 

تحریریه پویانو: فاطمه زنگی

منبع: dezeen