طراحی آپارتمان حیاط دار در لس‌آنجلس/ گروه معماری Lorcan O’Herlihy

طراحی آپارتمان حیاط دار

طراحی آپارتمان حیاط دار در لس‌آنجلس/ گروه معماری Lorcan O’Herlihy

طراحی آپارتمان حیاط دار : شرکت معماری آمریکایی Lorcan O’Herlihy یک بلوک مسکونی را در لس‌آنجلس طراحی کرده‌است که دارای یک حیاط مرکزی و راه‌پله‌ای نیمه‌باز پوشیده شده با نوارهای چوبی و شبکه سیمی سفید است. مجموعه آپارتمانی «سن ویسنت 935» (San Vicente 935) در بلوار سن ویسنت، در میان بلوارهای سانست و سانتا مونیکا واقع شده‌است. این ساختمان چهارطبقه که زمین آن نسبتا باریک و کشیده‌است دارای هفت واحد مسکونی است که هریک دو اتاق خواب دارند.

طراحی آپارتمان حیاط دار

طراحی آپارتمان حیاط دار توسط گروه معماری Lorcan O’Herlihy انجام شده که در لس‌آنجلس واقع است، به اختصار LOHA خوانده می‌شود و سابقه‌ای مفصل در ساخت ساختمان‌های مسکونی چندخانواری دارد. برای این پروژه، تیم طراحی برای ایجاد یک حیاط مرکزی، پوسته‌های قابل کاهش ساختمان را حذف نمود.

تیم طراحی در توضیحی درباره پروزه گفتند: «این مجموعه آپارتمانی جدید در هالیوود غربی نتیجه تصمیم LHO بر پیشبرد این طرح مبتکرانه از طریق تیپ‌شناسی خانه حیاط‌دار است.»

طراحی آپارتمان حیاط دار

این ساختمان با اشغال 855 متر مربع زیربنا، شامل دو بلوک می‌شود که از طریق یک حیاط مرکزی و راه‌پله نیمه‌باز با هم مرتبط می‌گردند. این گشایش مرتفع نه تنها سنگینی حجم ساختمان را می‌شکند بلکه باعث تشویق به «تعامل اجتماعی و ایجاد یک حس جمعی میان ساکنین و بازدیدکنندگان ساختمان» است.

تمام آپارتمان‌های این ساختمان با ضرورت دسترسی به راهروهای بسته با اقلیم کنترل‌شده، به بخش حرکتی مرکزی دسترسی مستقیم دارند. نوارهای چوبی برای این فضاها حریم خصوصی ایجاد می‌کند و شدت نور مستقیم تابشی خورشید را نیز کنترل می‌کند. حیاط مرکزی قسمت‌هایی برای نشستن فراهم می‌کند و باغچه آن دارای گیاهانی با نیاز کم به آب است.

طراحی آپارتمان حیاط دار

تیم طراحی تصمیم گرفت بجای آن که این فضا را از دید خیابان مخفی کند آن را قابل مشاهده باقی بگذارد. یک چهارم از نمای جلویی ساختمان خالی شد و در نتیجه گشایشی حاصل شد که از خیابان ارتباطی مستقیم را با حیاط خلوت ساختمان –چه بصری و چه فیزیکی- برقرار سازد. ستون‌های باریک و سفید رنگ ساختمان حامل حجم بالای سر این بخش هستند.

تیم طراحی گفت: «این ووید دوطبقه که هم توسط مصالح و هم فرم مورد تاکید قرار گرفته، یک مسیر ارتباطی پرنور برای ساختمان مهیا کرده‌است. در عین حال، حجم پر ساختمان در نمای خیابان کاهش پیدا کرده و منجر به تخلخل آن و همچنین دسترسی بصری به پروژه شده‌است.»

طراحی آپارتمان حیاط دار

نمای ساختمان با صفحات سیمانی فیبردار سفیدرنگی پوشانده شده که از مصالح بازیافتی تهیه شده‌اند. این صفحات در ابعاد تنوع دارند و به ساختمان ظاهری متنوع می‌بخشند. چوبی که از منابع بومی تهیه شده نیز برای دیوارهای خارجی و همچنین سقف گذرگاه نمای جلویی ساختمان استفاده شد.

نمای ساختمان با صفحات سیمانی فیبردار سفیدرنگی پوشانده شده

تیم طراحی افزود: «هردو ماده بکار رفته در نما هنگامی که به درستی نگهداری شوند طول عمر زیاد خواهند داشت. این دو نوع مصالح به خاطر تضاد غنی‌ای که با هم برقرار می‌کنند در کاهش مقیاس ظاهری پروژه نقش دارند.»

این ساختمان دو نوع متفاوت از واحد مسکونی را ارائه می‌دهد: نوع اول چهار واحد آپارتمانی یک طبقه است که در طبقات جداگانه قرار دارند و از طریق راه‌پله مرکزی قابل دسترسی‌اند و نوع دیگر سه واحد مسکونی دوطبقه هستند که ورود به آن‌ها از طبقه پایین صورت می‌گیرد.

این ساختمان دو نوع متفاوت از واحد مسکونی را ارائه می‌دهد

تیم طراحی گفت: «آپارتمان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نور طبیعی و هوای تازه دریافت کنند. تمام واحدهای مسکونی حداقل از سه ضلع با بیرون در تماس اند تا نور طبیعی از تمام وجوه وارد خانه شود»

این ساختمان همچنین دارای یک روفتاپ است که چشم‌اندازهای وسیعی از شهر را فراهم می‌کند

این ساختمان همچنین دارای یک روفتاپ است که چشم‌اندازهای وسیعی از شهر را فراهم می‌کند.

شرکت معماری LOHA که در سال 1994 تاسیس شد، در سه قاره پروژه طراحی و اجرا کرده‌است. از دیگر پروژه‌های این شرکت در لس‌آنجلس می‌توان به ساختمانی مسکونی اشاره نمود که در محله وست‌وود در دامنه یک کوه قرار دارد، و همچنین به یک بلوک مسکونی در محله کریاتاون که دارای حیاط و نمایی سیاه و سفید است.

 

 

 

طراحی آپارتمان حیاط دار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com