طراحی آموزشگاه موسیقی ، هنر و طراحی / معماری Snøhetta

طراحی آموزشگاه موسیقی ، هنر و طراحی / معماری Snøhetta

طراحی آموزشگاه موسیقی ، هنر و طراحی / معماری Snøhetta

اجرا و طراحی آموزشگاه موسیقی ، هنر و طراحی به دست استودیو معماری به پایان رسید و همه را با یک فضای تعاملی که بیش از 350 نفر دانشجو را پوشش می دهد، سورپرایز نمود. این بنای آموزشی فوق العاده، جایگزین آکادمی هنر و طراحی برگن نروژ است که برای نوسازی و ایجاد یک مکان گسترده ایجاد شده است. این دانشکده، دارای 14 هزار متر مربع متراژ است و یکی از عظیم ترین فضاهای آموزشی کشورهای اسکاندیناوی به شمار می رود. نقطه عطف این پروژه را می توان سالن کنسرت آن دانست که گنجایشی برابر با 1500 نفر دارد.

طراحی این بنا منطبق بر دو محور صورت گرفته است

طراحی این بنا منطبق بر دو محور صورت گرفته است: یکی محور درونی که مخصوص کارکنان و دانشجویان می باشد و دیگری محور بیرونی که به عموم مردم اختصاص دارد. ارتباط محور بخش خصوصی و عمومی، شرایطی را ایجاد کرده که تعامل میان عموم مردم و کاربران آموزشگاه افزایش پیدا کند. ورودی این بنا به یک پلازای بزرگ وصل می شود. نقشه دانشکده به صورتی طراحی شده که ما را با یک فضای انعطاف پذیر مواجه می سازد و ارتباط فضایی به قوی ترین حالت ممکن ایجاد شده است.

تعریف دانشکده در پروژه پیش رو به معنی یکپارچه کردن همه عناصر نقشه بوده است

تعریف دانشکده در پروژه پیش رو به معنی یکپارچه کردن همه عناصر نقشه بوده است. یکی از خصوصیات مهم بنا، برنامه فیزیکی خانه موسیقی است که بایست در مقایسه با فضاهای دیگر، یعنی مانند آتلیه های طراحی و هنری، دارای یک فیلتر می برود. به همین خاطر، کلاس های موسیقی در فاصله بیش تری نسبت به دیگر کلاس ها و بخش عمومی واقع شده اند. فقط سالن کنسرت، نسبت به بخش عمومی و کلاس های موسیقی، دارای دسترسی مستقیم است تا هم دانشجویان و هم عموم مردم قادر باشند به راحتی وارد این فضا شوند.

طراحی سالن نمایشگاه به شکل کامل در حوزه عمومی دانشکده قرار گرفته تا رخدادهای نمایشگاهی و گالری در معرض دید همه مردم باشد.

طراحی سالن نمایشگاه به شکل کامل در حوزه عمومی دانشکده قرار گرفته تا رخدادهای نمایشگاهی و گالری در معرض دید همه مردم باشد. اطراف راهروهای اصلی، کارگاه هایی با مساحت 52، 23 و 40 متر در نظر گرفته شده اند تا هر نوع فعالیت هنری، مثل مجسمه سازی، نقاشی، مدل سازی، سمعی بصری و غیره را مورد پوشش قرار دهد. بیش تر اتاق ها دارای ویدیو پروژکتور هستند تا همه دانشجوها قادر باشند از فضاهای با مساحت های مختلف جهت ارائه تصویری کارهایشان استفاده نمایند.

طراحی نمای این آموزشگاه، یکی از منحصر به فردترین و خاص ترین فضاهای آموزشی را به نمایش در می آورد

طراحی نمای این آموزشگاه، یکی از منحصر به فردترین و خاص ترین فضاهای آموزشی را به نمایش در می آورد. در حالی که قسمت های عمومی و خصوصی به طور مناسبی از یکدیگر تفکیک شده اند، بخش هایی در نقشه دانشکده در نظر گرفته شده که سبب تعامل دانشجویان با محیط خارج می شوند. قسمت هایی از نما دارای مکعب شیشه ای هستند که کافی شاپ یا دفتر ناظر آموزشگاه هستند. این پوسته شیشه ای که نشبت به نمای فلزی بنا دارای برجستگی است، طراحی نمای ساختمان را از فرم یک کولاژ بدون مفهوم و ساده خارج ساخته و بیرون را به درون بنا متصل می نماید.

شفافیتی که در پوسته خارجی ساختمان در نظر گرفته شده، سبب می شود دانشجویان به جدای جدا شدن از محیط بیرون و قرار گرفتن در یک محیط کاملا بسته بتوانند به خوبی با فضای بیرون از ساختمان ارتباط برقرار کنند.

تقسیم بندی فضاهای داخلی به نحوی است که با وجود تفکیک شدن بخش های مختلف از هم، همچنان پیوستگی کل فضا حفظ شده است تا افراد، درون محفظه های بسته قرار نگیرند. این به تعاملی شدن بیش تر فضا کمک زیادی کرده است.

مکعب های شیشه ای بیرون زده از نمای ساختمان، حجم کلی را از صلب بودن رها ساخته و به آن فرم منحصر به فردی بخشیده اند که نما را از یکنواختی در آورده است.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری