ضد عفونی کردن منزل در 7 مرحله؛ به جنگ میکروب ها بروید!

ضد عفونی کردن منزل

ضد عفونی کردن منزل در 7 مرحله؛ به جنگ میکروب ها بروید!

این روزها تقریبا همه درگیر ضد عفونی کردن محیط زندگی خود هستند. تعجبی هم ندارد، چرا که آلودگی با وجود ظاهر نه چندان تهدید کننده خود دردسرهای زیادی ایجاد می کند. یکی از این دردسرها بیماری است. برای این که خودتان را از شر این دردسرها خلاص کنید، باید دست به کار شوید. ضد عفونی کردن منزل شما که معمولا بیش ترین ساعات زندگی شما در فضای آن سپری می شود، اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه چندان سخت نیست. در این مطلب، طی 7 مرحله به شما خواهیم گفت چگونه به جنگ میکروب ها بروید. همراه ما باشید.

سلاح خود را انتخاب کنید!

پیش از این که وارد جنگ با میکروب ها شوید، باید ابتدا سلاح خود را انتخاب کنید. منظورمان همان مواد شوینده آنتی باکتریال است. برای شستشوی وسایل پرکاربرد، سطوح مختلف منزل، کنترل لوازم الکترونیکی و هر موردی که در میان چند نفر به صورت مشترک استفاده می شود، به این مواد نیاز خواهید داشت تا ضمن از میان بردن میکروب های موجود، از انتقال آن ها به افراد جلوگیری کنید.

باید توجه داشت که بخش های پر تردد خانه و خصوصا مناطقی که اعضای خانواده در طول شبانه روز به دفعات با آن ها تماس دارند، نیاز به میکروب زدایی با کیفیت و کمیت بالاتر هستند. از جمله این مناطق می توان به پریزها، دستگیره ها، نرده ها و … اشاره نمود.

در انتخاب و خرید مواد شوینده مورد استفاده خود دقت داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که شوینده های مورد نظر شما قدرت از بین بردن ویروس ها و میکروب ها را داشته باشند و در کنار شستشو، سطح مورد نظر را ضد عفونی کنند.

7 مرحله میکروب زدایی منزل

در ادامه طی 7 مرحله، روش میکروب زدایی منزل را با شما در میان خواهیم گذاشت.

  1. درب ها و پنجره‌ها را باز بگذارید

یکی از شرایطی که سبب تولید و تکثیر انواع ویروس و میکروب در محیط های بسته می شود، نبود جریان هوای پاک است. تنفس افراد بیمار در فضاهای بسته، عملکرد میکروب ها را افزایش داده و آلودگی محیط را بیش تر می کند. بنابراین، جهت از بین بردن میکروب ها و ویروس ها در کنار ضد عفونی کردن فضای منزل، پیشنهاد ما این است که برای چند دقیقه، همه درب ها و پنجره ها را باز کنید. به این شکل، هوای آلوده از محیط خارج شده و جای خود را به هوای تازه و پاک می دهد. باز کردن درب ها و پنجره ها سبب جریان یافتن هوای تازه در محیط بسته می شود و از گسترش میکروب ها جلوگیری به عمل می آورد. از بیماران خواهش کنید برای چند دقیقه، فضای محیطی که باید هوای آن جهت میکروب زدایی عوض شود، ترک نمایند. سپس دریچه ها را باز کنید تا هوای تازه وارد فضا شود.

 

  1. اسفنج های شستشو را برای ضد عفونی کردن منزل تمیز نمایید

وقتی یک ویروس یا میکروب به فضای منزل شما وارد می شود، تقریبا در همه بخش ها جایگیری می نماید. از این رو شستشوی وسایل شخصی و عمومی، اهمیت زیادی در از بین بردن آلودگی دارد. به عنوان مثال، ضد عفونی کردن اسفنج ها خیلی مهم است، زیرا اسفنج ها و اسکاچ ها اگر آلوده باشند، میکروب های خود را به همه اعضای خانواده منتقل می سازند. در نتیجه، بهره گرفتن از مواد ضد عفونی کننده در این رابطه نیز اهمیت دارد. اسفنج های ظرفشویی معمولا به خاطر این که اکثر اوقات مرطوب هستند، محیط مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها فراهم می آورند و به خاطر مورد استفاده قرار گرفتن از جانب همه اعضای خانواده، قدرت انتقال بیماری را دارا هستند، پس به آن ها توجه کنید.

ضدعفونی کردن منزل
ضدعفونی کردن منزل

 

  1. لوازم شخصی خود را ضدعفونی سازید

شاید لوازم شخصی ما زیاد در امر ضدعفونی مورد توجه واقع نشوند، اما این یک اشتباه بزرگ است. لوازم شخصی از این رو که مدام مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا آلودگی ها را به خود جذب می کنند. دسته کلید، کیف پول، کیبورد کامپیوتر، تلفن همراه، هندز فری و هر چیز دیگری که شما زیاد از آن استفاده می کنید، قدرت این را دارند که شما را بیمار سازند. سعی کنید در فواصل زمانی کم، این لوازم را با شوینده های آنتی باکتریال تمیز و از تجمع آلودگی روی سطح آن ها جلوگیری کنید.

  1. ملحفه‌ها را مورد شستشو قرار دهید

ملحفه ها، روتختی ها و رویه بالش ها و کوسن ها هم از بهترین مکان ها برای رشد و تکثیر ویروس ها و باکتری ها به شمار می آیند. از همین رو شدیدا توصیه می شود در طول دوره بیماری خود یا اعضای خانواده تان و همچنین بعد از پایان این دوره، جهت شستشو و ضد عفونی آن ها اقدام کنید. برای این کار از آب گرم و مواد ضد عفونی کننده مناسب کمک بگیرید. فراموش نکنید که ملحفه های ما مدام با بدن مان در تماس هستند، پس اگر به آن ها توجه کافی نشود، ممکن است عامل بیماری های شدید شوند.

  1. سرویس‌ بهداشتی را نظافت کنید

حمام و توالت از جمله فضاهایی می باشند که مدام در معرض آلودگی قرار دارند در ضدعفونی کردن منزل باید حتما به آن توجه داشت. و با توجه به این که محل مناسبی جهت تجمع و رشد میکروب ها و باکتری ها هستند، نیازمند نظافت مداوم و پی در پی می باشند. شما باید به تمیز بودن این دو فضا اهمیت زیادی بدهید. به عنوان مثال، همیشه پیش از کشیدن سیفون توالت فرنگی، درب آن را ببندید تا از ورود میکروب ها به فضا جلوگیری شود. در زمان شستشو و ضد عفونی کردن حمام و توالت منزل به همه سطوح رسیدگی کنید. دوش، سقف، دیوار، کاشی ها، روشویی، پرده، فن و هر چیز دیگری که در فضا وجود دارد را ضد عفونی سازید.

  1. حوله‌های دستشویی و حمام را بشویید

توصیه می شود در زمانی که سرماخوردگی دارید، به جای حوله از دستمال یک بار مصرف استفاده کنید. از آن جا که حوله ها معمولا توسط چند نفر مورد استفاده قرار می گیرند و مرطوب نیز هستند، بستر مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می سازند. از این رو باید آن ها در فواصل زمانی کم ضد عفونی و در آفتاب خشک کرد. توصیه ما این است که برای از بین رفتن میکروب ها آن ها را اتو نیز بزنید. با توجه به مستعد بودن حوله ها برای تجمع یافتن باکتری ها بهتر است آن ها را دور از توالت قرار دهید. همچنین سعی کنید حتی الامکان، حوله خود را به صورت مرطوب در فضای حمام و توالت رها نکنید.

 

  1. به تمیزی مواد خوراکی توجه داشته باشید

آخرین مورد از توصیه های ما به شما ضد عفونی کردن غذاهای خام است. این مورد از مهم ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار داد، چرا که مصرف غذای تمیز و بهداشتی در سلامت شما تاثیر زیادی دارد و برعکس آن موجب به خطر افتادن زندگی شما خواهد شد. سعی کنید هر شب، مواد غذایی خرید شده را خوب ضد عفونی کرده و سپس داخل یخچال قرار دهید. مسلم است که تمیز بودن خود یخچال نیز در این رابطه بسیار تاثیرگذار است، پس از ضد عفونی کردن فضای داخل آن غافل نشوید.

نتیجه گیری

مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره شد، تنها قسمتی از نکات حائز اهمیت برای ضد عفونی کردن فضای منزل هستند. مسلما این نکات، همه آن چه باید بدانید و انجام دهید را در بر نمی گیرند، اما بدون شک می توانند تا حد زیادی برای میکروب زدایی محل زندگی شما کارساز باشند و از شیوع بیماری جلوگیری کنند. سعی کنید همیشه نسبت به جلوگیری از ورود و تکثیر میکروب ها در محیط زندگی خود حساس و هشیار باشید و تا حد ممکن، نظافت را به صورت مرتب انجام دهید. مسلما هر چه مراحل فوق را در فواصل زمانی کوتاه تری انجام دهید، در امر پیشگیری از تکثیر میکروب و ابتلا به بیماری موفق تر خواهید بود و با این کار، سلامتی و آرامش خود را تضمین خواهید کرد.

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی معماری | پویانو