صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه چگونه بهینه خواهد شد؟

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه چگونه بهینه خواهد شد؟

برای صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه ابتدا می توانید هنگام ساخت بنا با یک معمار داخلی و یا شرکت ساختمانی همکاری کرده و ویژگی هایی را که در خانه باعث صرفه جویی انرژی می شوند را ایجاد کنید. در صورتی که در خانه زندگی می کنید با چند ترفند ساده می توانید به شخصه مصرف آب، گاز و برق را کاهش دهید. در ادامه به ترفند هایی خواهیم پرداخت که با رعایت آن ها می توانید صرفه جویی در مصرف انرژی بسیاری داشته باشید. با پویانو همراه باشید:

زمانی که می خواهیم محیط زندگی خود را طراحی کنیم معمولا با در نظر گرفتن علایق و احتیاجات خود این کار را انجام می دهیم که این علایق و احتیاجات شامل مبلمان، سبک طراحی داخلی، رنگ دیوار ها، فرم کابینت های آشپزخانه و سایر لوازم می شود. هم زمان با زیبایی ظاهری خانه، جزئیات نیز افزایش یافته و اهمیت می یابند، اما آن چه که باید بیشتر به آن توجه داشته باشیم کارآمدی و پایداری مکان است.

زیرا اگر می خواهیم در یک خانه سال های طولانی، راحت و بدون مشکل زندگی کنیم، کارآمدی مکان بسیار اهمیت می یابد. به همین دلیل قبل از این که در یک خانه سکونت پیدا کنید ابتدا باید مقاومت، ساختار و تاسیسات بنا را مورد بررسی قرار بدهید. این گونه احتمال بروز مشکلات در آینده کاهش خواهند یافت. از آن جایی که ما در کشوری زلزله خیز زندگی می کنیم، برای امنیت جان خود نیز لازم است که کنترل های لازم انجام شوند.

علاوه بر این موارد، برای صرفه جویی در اقتصاد خانواده نیز می توانید پیشگیری هایی را انجام دهید. زیرا هر فردی می خواهد که در هزینه های خود مقداری صرفه جویی انجام دهد. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که هزینه های نگه داری از یک خانه اصلا کم نیست.

اگر می خواهید سال های طولانی در یک خانه بدون مشکل زندگی کنید، باید محیط زندگی خود را به گونه ای طراحی کنید که در مصرف انرژی صرفه جویی کافی صورت بگیر تا هزینه های شما نیز کاهش بیابند. معمولا برق، گاز و آب انرژي هایی هستند که بیشترین مصرف را در خانه دارند و تدبیر ها و پیش گیری های بسیار ساده می توانند در زمینه مصرف انرژی در طولانی مدت بسیار مفید و سودآور باشند.

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه

صرفه جویی در برق، گرما و آب نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر حفظ محیط زیست نیز بسیار اهمیت دارد. متاسفانه در طول سال های گذشته منابع طبیعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و خسارت های غیر قابل بازگشتی به طبیعت وارد شده است. ما انسان ها نه تنها برای خودمان، بلکه برای نسل های آینده و سایر موجودات زنده باید نسبت به طبیعت با حساسیت بیشتری برخورد کنیم. حتی اگر از نظر مالی نیز مشکلی نداشته باشیم لازم است که برای داشتن دنیایی بهتر و سالم تر راه های صرفه جویی در انرژی را فرا بگیریم.

مهم ترین دلایل از بین رفتن تعادل محیط زیست و بروز مشکلات زیست محیطی افزایش جمعیت، از بین رفتن تدریجی لایه اوزون، آلودگی های محیطی و عوامل بسیار دیگری هستند. در نتیجه منابع انرژی های طبیعی بسیار کاهش یافته و مصرف بیش از اندازه انرژی ها به غیر از حاد تر کردن مشکلات فایده دیگری نخواهد داشت. پس تصور نکنید که صرفه جویی شما تاثیری ایجاد نخواهد کرد، بلکه هر نوع صرفه جویی و به هر میزان، بهره وری انرژی را افزایش خواهد داد.

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه

  • خانه ای سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید

اگر می خواهید یک خانه جدید بسازید، سعی کنید تا خانه ای سازگار با محیط زیست داشته باشید. خانه های سازگار با محیط زیست ساختارهای مبتنی بر صرفه جویی در انرژی داشته و اهمیت طبیعت در آن ها بازتاب می یابد. برای این که یک خانه با محیط زیست سازگاری داشته باشد نیازی نیست که حتما دارای ویژگی های مشخصی باشد، فقط کافی است که با مصالح به کار رفته در آن و یا با ارتباط آن با طبیعت، خانه ای سازگار با محیط زیست ایجاد کرد. استفاده از مصالح قابل بازگشت به طبیعت و سازگار با محیط زیست تاثیر به سزایی در حفظ طبیعت خواهند داشت.

در گذشته خانه های خشتی و کاهگلی که در مناطق روستایی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند، هر چه قدر هم که با هدف دوستی با طبیعت ساخته نمی شدند، اما به دلیل استفاده از مواد طبیعی ای مانند خاک و کاه در ساخت آن ها، نسبت به ساختمان های بتونی و تیر آهن سازگاری بیشتری با طبیعت داشتند.

خانه های خشتی همانند خانه های کاهگلی که با اسکلت چوبی ساخته می شدند، از مواد طبیعی تشکیل شده و از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه بودند. در هر دوی این خانه ها فضای داخلی در زمستان گرم و در تابستان خنک باقی می ماند و باعث می شد تا در مصرف انرژي بسیار صرفه جویی شود.

خانه ای سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید

برای صرفه جویی در مصرف انرژی قبل از هر کاری برای عایق بندی خانه سرمایه گذاری کنید. زیرا عایق بندی در فصل تابستان و زمستان تا 30 درصد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. در شکل ایده آل در یک خانه در حال ساخت عایق بندی های مورد نیاز انجام می شوند، این گونه هزینه ها نیز کاهش می یابند. اما بعد از سکونت در خانه نیز می توانید عایق بندی لازم را انجام دهید.

بر روی دیوار ها، سقف و حتی زمین می توانید عایق بندی انجام دهید. عایق بندی دیوار ها در مصرف گرما صرفه جویی بسیاری انجام می دهد. البته عایق بندی سقف نیز مانع از بین رفتن گرما می شود. به همین دلیل بیشتر در سقف و دیوار ها عایق بندی صورت می گیرد. با عایق بندی خانه از بروز مشکلاتی مانند نم و رطوبت نیز جلوگیری خواهید کرد.

عایق بندی در فصل تابستان و زمستان تا 30 درصد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود

  • در مصرف برق صرفه جویی کنید

برق یکی از منابع انرژی است که در تمام فصول و در تمام خانه ها بیشترین میزان مصرف را دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، یخچال وسیله ای است که بیشترین مصرف برق در خانه ها را دارد و بعد از آن به ترتیب چراغ ها، فر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اتو، جارو برقی و سشوار قرار دارند. با وجود این که نمی توان از هیچ کدام از این لوازم برقی استفاده نکرد، چگونه می توان در مصرف برق صرفه جویی کرد؟

قبل از هر چیزی هنگام خرید لوازم برقی به نشان میزان مصرف برق آن توجه کنید؛ علامت های A، A+ و بالاتر به معنای مصرف برق کمتر هستند و سعی کنید لوازمی را خریداری کنید که دارای این علامت ها باشند. در مرحله بعد لوازم برقی ای مانند تلویزیون و کامپیوتر که سیم آن ها مدام در سه راهی برق هستند را در حالت روشن نگه ندارید؛ یعنی زمان هایی که از آن ها استفاده نمی کنید دکمه سه راهی آن ها را خاموش کنید.

در مصرف برق صرفه جویی کنید

  • در مصرف آب صرفه جویی کنید

با مصرف کمتر آب هزینه های قبض آب کاهش خواهد یافت و با مصرف کمتر آب داغ، در صورت استفاده از آب گرم کن برقی و یا گازی در مصرف برق و گاز نیز صرفه جویی خواهید کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده آب گرم در مصرف انرژي تاثیر بسیار زیادی دارد. برای کاهش مصرف آب تا جای ممکن از وان حمام استفاده نکنید و این را در نظر داشه باشید که یک حمام سریع در کاهش مصرف آب نقش به سزایی خواهد داشت. هنگام حمام کردن نیز از آب داغ زیاد استفاده نکنید؛ آب داغ نه برای پوست و نه برای موهای شما مناسب است.

در واقع با صرفه جویی در مصرف آب داغ بسیار به نفع خود عمل خواهید کرد. به غیر از فصل های سرد تلاش کنید تا از آب ولرم استفاده کنید. ظرف های کثیف را تا جای ممکن با ماشین ظرفشویی بشویید، اما اگر می خواهید آن ها را با دست بشویید مراقب آبی که مصرف می کنید باشید. هنگام دوش گرفتن و یا مسواک زدن نیز مراقب باشید تا آب بیهوده باز نماند.

در مصرف آب صرفه جویی کنید

  • در مصرف گرما صرفه جویی کنید

صرفه جویی در مصرف انرژی گرما با منبع گرمایشی خانه در ارتباط است. امروزه رادیاتور ها برای گرم کردن خانه ها بیشترین استفاده را دارند و به دنبال آن ها بخاری های برقی، بخاری های گازی و شومینه نیز برای ایجاد گرما مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جایی که معمولا نمی توان جای این منابع گرما را تغییر داد، برای استفاده بهتر از گرما چیدمان مبل ها را بر اساس این منابع تغییر بدهید. لوله های بخاری و شومینه را به طور مرتب تمیز کرده و رادیاتور ها را هواگیری کنید.

به غیر از منابع اصلی گرما می توانید از روش های دیگری نیز استفاده کنید. با این روش ها با صرفه جویی در مصرف انرژی ، بیشتر گرم خواهید شد. با تغییرات بسیار کوچک و ساده می توانید گرمای محیط را حفظ کنید. ابتدا درب و پنجره ها را بررسی کرده و از هدر رفتن انرژی و گرما جلوگیری کنید. استفاده از پرده های ضخیم برای این منظور بسیار کارآمد خواهند بود. پرده های ضخیم، فرش های پشمی و استفاده از روانداز بر روی مبل ها باعث می شوند تا سریع تر گرم شوید.

صرفه جویی در مصرف انرژی گرما با منبع گرمایشی خانه در ارتباط است

  • از انرژی خورشید استفاده کنید

استفاده از انرژي خورشید هم در زمینه گرما و هم در زمینه روشنایی بسیار مفید خواهد بود. هر چند که استفاده از پنل های خورشیدی از نظر مالی بسیار هزینه بردار هستند، اما اگر امکان این کار را دارید حتما به آن فکر کنید. پنل های خورشیدی در طولانی مدت صرفه جویی بسیار قابل توجهی در مصرف انرژی انجام داده و در واقع ارزش هزینه اولیه ای که برای آن انجام می دهید را خواهد داشت. هم چنین هیچ مشکلی برای محیط زیست نیز ایجاد نخواهد کرد.

یکی دیگر از فواید انرژي خورشید، روشنایی است. هیچ نور مصنوعی ای نمی تواند جای نور خورشید را بگیرد. به همین دلیل زمانی که می خواهید خانه خود را بسازید در قسمت جنوبی خانه یک پنجره بزرگ ایجاد کنید و از نور خورشید تا جای ممکن بهره ببرید. انرژی خورشید هم بر جسم  و هم بر روح انسان تاثیرات مثبت دارد، به همین دلیل از آن غافل نشوید.

پنل های خورشیدی در طولانی مدت صرفه جویی بسیار قابل توجهی در مصرف انرژی انجام داده

  • روش های دیگر برای صرفه جویی در انرژی

مطالبی که در بالا گفته شد روش های اصلی در صرفه جویی انرژی به شمار می روند. به غیر از این موارد، روش های کوچک، اما تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارند. از نقش چراغ ها و سیستم روشنایی در مصرف برق گفتیم؛ برای کاهش مصرف برق حتما از لامپ های فلورسنت و ال ای دی استفاده کنید.

لامپ های ال ای دی و فلورسنت 80 درصد مصرف برق کمتری نسبت به لامپ های معمولی دارند. کولر های گازی مصرف برق بسیار بالایی دارند و به غیر از مصرف برق برای محیط زیست نیز مناسب نیستند، به همین دلیل تا جایی که امکان دارد از این خنک کننده ها استفاده نکنید. به جای آن می توانید از کولر های آبی و یا پنکه استفاده کنید. این لوازم نیز از برق استفاده می کنند، اما میزان مصرف آن ها از کولر گازی بسیار کمتر است.

یکی دیگر از راه های کوچک صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه این است که از دستگاه خشک کننده لباس و برنامه خشک کن ماشین لباسشویی و ظرف شویی استفاده نکنید. هم چنین این لوازم را کاملا پر کرده و بعد آن ها را روشن کنید. این گونه هم در مصرف آب و هم در مصرف برق صرفه جویی خواهید کرد. در نهایت به جای استفاده از فر های معمولی از دستگاه های ماکروفر استفاده کنید، زیرا این دستگاه ها مصرف برق بسیار کمتری نسبت به فرهای معمولی دارند.

برای کاهش مصرف برق حتما از لامپ های فلورسنت و ال ای دی استفاده کنید

 

 

 

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه

تحریریه پویانو