راه حل های اقتصادی برای صرفه جویی در انرژی برق در خانه !

صرفه جویی در انرژی برق در خانه

راه حل های اقتصادی برای صرفه جویی در انرژی برق در خانه !

صرفه جویی در انرژی برق از نظر اقتصادی بسیار مفید خواهد بود. این کار از منظر مصرف انرژی در دنیا، مصرف منابع انرژی را کاهش داده و عمر آن ها را افزایش می دهد. در اتاق نشیمن به دلیل این که هم مکانی است که از مهمان های خود در آن پذیرایی کرده و هم بیشترین زمان خود در خانه را در آن سپری می کنیم، فضایی به شمار می رود که بیشترین توجه به میزان روشنایی در آن صورت می گیرد. راه حل های منطقی ای وجود دارند که شرایط صرفه جویی در انرژی را هم در پروژه های اداری-تجاری و هم در پروژه های مسکونی فراهم می کنند.

ما نیز در این مطلب به روش های اقتصادی برای صرفه جویی در مصرف انرژی برق خواهیم پرداخت. این روش ها هم از نظر اقتصادی برای شما مناسب بوده و هم به کاهش مصرف انرژی کمک خواهند کرد. با پویانو همراه باشید:

زمانی که صحبت از انرژی برق می شود، اولین راهی که برای صرفه جویی به ذهن خطور می کند لامپ های کم مصرف هستند. انواع مختلف این لامپ ها علاوه بر این که تا میزان 80 درصد در مصرف برق صرفه جویی کرده، محیط زندگی ما را نیز به خوبی روشن کرده و نیاز ما به نور کافی را برطرف می کنند.

صرفه جویی در انرژی برق در خانه

  • از نور طبیعی در بیشترین میزان بهره ببرید!

صرفه جویی در انرژی برق با استفاده بهینه از منابع طبیعی، با توجه به عوامل محیطی، پایداری منابع انرژي را بهبود می بخشد. اگر از راه حل هایی استفاده کنید که باعث شوند به شکلی کارآمد از نور خورشید بهره مند شوید، گرما به میزان کمتری هدر رفته و در مصرف برق و یا انرژی گرمایشی صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

اگر می خواهید خانه ای جدید بسیازید، این موضوع را در نظر داشته باشید که پنجره های بزرگ و متعدد در بهره مندی از نور طبیعی تاثیر به سزایی ایجاد خواهند کرد. در کنار پنجره های متعدد، نوع پرده ای که در طراحی داخلی مکان از آن استفاده می کنید نیز در بهره مندی از نور روز تاثیر گذار خواهد بود. با استفاده از پرده هایی که نور را از خود عبور می دهند می توانید ورود نور طبیعی به خانه را افزایش دهید.

می توان از فواید نور طبیعی برای یک زندگی سالم، هم از نظر جسمانی و هم از نظر اقتصادی بهره برد. هر روز صبح هوای خانه را تهویه کرده و با کنار کشیدن پرده ها، محیط زندگی خود را به مکانی تبدیل کنید که از نور طبیعی روز بهره مند می شود.

از نور طبیعی در بیشترین میزان بهره ببرید

  • فواید صرفه جویی در انرژی برق چیست؟

با روش های روشنایی بخش کارآمد می توان از منابع انرژی به شکل موثر تری بهره مند شد. صرفه جویی در انرژی با رویکردی زیست محیطی، به منظور برآوردن انتظارات مصرف کنندگان و اطمینان از استفاده کارآمد یا تداوم منابع مصرفی صورت می گیرد.

برای اطمینان از کارآیی انرژی در روشنایی، تایمر ها و یا فتوسل ها را مورد بررسی قرار داده و کنترل کنید. برای صرفه جویی در انرژی نباید کنترل سنسورها نادیده گرفته شود.

برای روشن کردن راهروی ورودی و یا راه پله ها می توانید به جای استفاده از تعداد زیادی از لامپ های کم قدرت، یک لامپ قوی تر را به کار ببرید. معمولا این مکان ها دارای فضای تاریک تری هستند و مطمئنا نمی خواهید که فضای تاریک تر و دلگیر تری را در آن ها ایجاد کنید. بیشتر مواقع در مکان های تاریک به منظور صرفه جویی در برق از تعداد زیادی لامپ های ضعیف و کم قدرت استفاده می شود.

اگر می خواهید مکانی مانند راهرو ها، زیر پله، انبار و یا هر مکان تاریک دیگری را روشن کنید، به جای لامپ های متعدد کم قدرت، از یک لامپ قوی با روشنایی زیاد استفاده کنید. برای مکان های تاریک یک لامپ قوی، هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ صرفه جویی در انرژی، از لامپ های متعدد کارآمد تر خواهد بود.

فواید صرفه جویی در انرژی برق چیست

  • انتخاب لامپ باید با توجه به بالاترین میزان وات صورت بگیرد!

می توانید با روش های صحیح روشنایی، خانه خود را دکوراسیون کنید. عناصر روشنایی بخش در راس نیاز های اساسی یک خانه قرار داشته و بر روی طراحی مکان تاثیر مستقیم ایجاد می کنند. برای مثال نوع لامپی که برای ایجاد فضایی گرم مورد استفاده قرار می دهید با نوع لامپی که برای مکانی پویا به کار می برید با یکدیگر متفاوت هستند.

زمانی که می خواهید محیط زندگی خود را طراحی کنید به این موضوع توجه داشته باشید که نور زرد برای مکان هایی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب و مکان استراحت مناسب تر خواهد بود. زیرا نور زرد نزدیک ترین رنگ به نور طبیعی به شمار می رود. در مکان هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارید نیز نور سفید مناسب تر خواهد بود، زیرا مانع از بین رفتن تمرکز می شود. اتاق کار و سرویس بهداشتی برای به کار بردن نور سفید مناسب تر هستند. انتخاب لامپ نیز باید بر اساس بالاترین میزان وات صورت بگیرد، زیرا با لامپ قوی تر، به تعداد کمتری لامپ نیاز خواهید داشت.

انتخاب لامپ باید با توجه به بالاترین میزان وات صورت بگیرد

  • به جای رنگ های تیره، از رنگ های روشن استفاده کنید

استفاده از رنگ های روشن برای کفپوش ، دیوار ها و سقف یک خانه فضای روشن تری را ایجاد کرده و در کاهش مصرف انرژی برق تاثیر گذار خواهد بود. هم چنین زمانی که می خواهید اکسسوار ها و چراغ های روشنایی بخش خریدار کنید، بهتر است که مدل هایی با رنگ های روشن و یا حتی شفاف را انتخاب کنید. با استفاده از عناصر روشنایی بخشی که نور را از خود عبور می دهند، کارآمدی آن ها افزایش خواهد یافت.

مصالح شفاف، کابینت های لاک الکل، پوشش هایی که نور را بازتاب می دهند، اکسسوار های دکوراتیو نقره ای و سطوح این چنینی باعث بازتاب بیشتر نور و افزایش قدرت آن می شوند. با استفاده از سطوح بازتاب دهنده نور در طراحی داخلی فضای دلباز تر و فرح بخش تری ایجاد خواهد شد.

به جای رنگ های تیره، از رنگ های روشن استفاده کنید

با آغاز فصل سرما و ابری شدن هوا، در طول روز هوا تاریک تر بوده و استفاده از عناصر روشنایی بخش افزایش می یابد. در طول روز برای رفع نیاز به روشنایی می توانید از روش هایی استفاده کنید که خانه را روشن تر نشان دهد.

استفاده از هالوژن و یا لامپ های معمولی مصرف برق را افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است از لامپ های فلورسنت که در کاهش مصرف برق تاثیر گذار هستند استفاده کنید.

از لامپ های فلورسنت استفاده کنید

لامپ های کم مصرف علاوه بر این که میزان برق کمتری مصرف می کنند، عمر طولانی تری نیز داشته و مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر می خواهید از لامپ های ال ای دی و یا لامپ های کم مصرف استفاده کنید، حتما میزان قدرت روشنایی آن ها را در نظر بگیرید. پاسخ این پرسش که لامپ کم مصرف باید چند وات باشد به این گونه است: لامپ های 9 وات، 14 وات، 19 وات و یا 23 وات از جمله لامپ های کم مصرف به شمار می روند. در مکان مورد نظرتان با توجه به میزان روشنایی مورد نیاز می توانید لامپ های کم مصرف با وات ها و قدرت نوردهی متفاوت را مورد استفاده قرار دهید.

لام های ال ای دی نیز با وجود این که نور مشابهی را در اختیار شما قرار می دهند، اما وات های متفاوتی دارند: 8 وات، 13 وات، 17 وات و یا 20 وات از جمله لامپ های ال ای دی هستند. در حالی که لامپ های کم مصرف تا 75 درصد مصرف برق را کاهش می دهند، لامپ های ال ای دی این میزان را به 80 درصد می رسانند.

لامپ های کم مصرف 9 وات تا 23 وات، لامپ های ال ای دی 8 وات تا 20 وات