راهنمای ایجاد سیستم روشنایی مناسب در طراحی داخلی

راهنمای ایجاد سیستم روشنایی مناسب در طراحی داخلی

همان طور که می دانید و ما نیز بار ها در پویانو در مورد آن صحبت کرده ‌ایم، روشنایی یکی از مهم ترین عناصر کاربردی و تزئينی در طراحی داخلی است که می‌تواند تمام فضای موجود در خانه را به طور کامل تحت تاثیر قرار داده و حتی بر روی جسم و روح انسان نیز تاثیرات مثبت و منفی ایجاد کند. به همین دلیل باید در طراحی داخلی خانه و محیطی که در آن زندگی می کنید به سیستم روشنایی مناسب توجه بسیار بالایی داشته باشید.

سیستم روشنایی جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما انسان ها داشته و زمانی که هوا تاریک می‌شود، روشنایی را به محیط زندگی ما باز می گرداند. اما سیستم روشنایی علاوه بر این ویژگی می تواند جلوه ای خاص و متفاوت به هر مکانی ببخشد. به همین دلیل ما در این مطلب به سرنخ ها و راهنمایی های مهمی که در زمینه روشنایی باید به آن ها توجه داشته باشید خواهیم پرداخت. پس پویانو همراه باشید:

راهنمای ایجاد سیستم روشنایی مناسب در طراحی داخلی

  • سیستم روشنایی موجود را مورد بررسی قرار دهید

قبل از این که بدانید یک سیستم روشنایی درست و مناسب چه ویژگی هایی دارد، بهتر است که بدانید یک سیستم روشنایی نامناسب چه عوارضی را با خود به همراه خواهد داشت؛ اگر دچار سردرد و یا چشم درد هستید و یا اگر در آشپزخانه به دلیل این که کارهایی که انجام می دهید را به درستی مشاهده نکرده و غذا های ناموفقی تهیه می کنید و یا در اتاق خواب مشکلاتی مبنی بر این که چه کسی باید چراغ ها را خاموش کند تجربه می کنید، به احتمال خیلی زیاد سیستم روشنایی نامناسبی در خانه شما وجود دارد. پس بهتر است که این سیستم روشنایی موجود را از نظر گذرانده و مناسب بودن آن را بررسی کنید.

سیستم روشنایی موجود را مورد بررسی قرار دهید

  • از نور روز استفاده کنید

راه ایجاد سیستم روشنایی مناسب در محیط زندگی خود این است که در ساعات مختلف روز و در اتاق های متفاوت خانه برای این که زندگی راحتی را تجربه کنید، یک سیستم روشنایی انعطاف پذیر را به کار ببرید. برای این که موفق به انجام چنین کاری شوید لازم است که محاسبه کنید که خانه شما و هر نقطه از آن چه مقدار از نور روز را دریافت می کند. ممکن است که خانه شما در تمام طول روز نور دریافت کند، اما این بدین معنا نیست که تمام نقاط خانه به اندازه کافی روشن خواهد بود.

جهت قرارگیری خانه نیز در کیفیت نوری که وارد آن می شود بسیار تاثیر گذار است؛ خانه هایی که جهت قرار گیری آن ها به سمت شمال و شرق است، نور کافی دریافت نمی کنند و به همین دلیل لازم است که در طراحی این خانه ها از سیستم روشنایی قوی تری استفاده شود. این در حالی است که خانه های جنوبی در تمام ساعات روز نور کافی دریافت کرده و خانه های غربی نیز نور روز را در قوی ترین و گرم ترین حالت آن دریافت می کنند.

از نور روز استفاده کنید

  • برای سیستم روشنایی خانه برنامه ریزی کنید

بهترین و مناسب ترین مکان برای ایجاد ایده آل ترین سیستم روشنایی، خانه های تازه ساخت و یا در واقع خانه های صفر کیلومتر است! اما در بسیاری موارد خانه هایی که به آن ها اسباب کشی می کنیم، خانه هایی هستند که از قبل ساخته شده اند و به همین دلیل مجبور به استفاده از سیستم روشنایی موجود در آن ها هستیم. اما با این وجود، با ایجاد برخی تغییرات و برنامه ‌ریزی می ‌توانید سیستم روشنایی موجود را متناسب با آن چه که می ‌خواهید تغییر داده و آن را با نیاز خود هماهنگ کنید.

برای این منظور ابتدا برنامه ریزی لازم را انجام داده و مشخص کنید که چه کسی از هر اتاق استفاده خواهد کرد و هر اتاقی چه کاربردی خواهد داشت؟ برای مثال اتاقی که فرزند شما در آن تکالیف خود را انجام می‌دهد به نور بیشتری نسبت به اتاق نشیمن نیاز داشته و یا اگر یک فرد مسن با شما زندگی می کند، اتاق آن فرد به نور زیاد و کافی احتیاج خواهد داشت.

در برنامه ‌ریزی خود مکان هایی مانند تورفتگی دیوار ها و محل قرار گیری درب ها و پریز های برق که قابل جا به جایی نیستند را نیز مشخص کنید و مراقب باشید که این برنامه ریزی بیش از اندازه پیچیده نشود. حتی می توانید نیاز خود به کاربرد های متفاوت را با یک سیستم روشنایی که شدت آن قابل کنترل بوده و جهت آن نیز قابل تغییر باشد، برطرف کنید.

برای سیستم روشنایی خانه برنامه ریزی کنید

  • منبع نور را مشخص کنید

در طراحی داخلی یک خانه می توانید از سه منبع نور متفاوت استفاده کنید. سیستم روشنایی که معمولا فضای کلی خانه را روشن می کند، روشنایی ای مانند نور خورشید ایجاد کرده و به شکل یک لوستر سقفی مرکزی انتخاب می‌شود. این نوع روشنایی به دلیل این که نوری صاف و ملایم ایجاد می‌کند اگر به صورت درست انتخاب نشود ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اما اگر این منبع نور را با سیستم های روشنایی دیگر تقویت کنید، به یک نور پردازی بسیار کاربردی و مناسب دست پیدا خواهید کرد.

منبع نور را مشخص کنید

روشنایی های نقطه ای نیز، فضایی متمرکز و قابل توجه ایجاد می کنند و می توانند در گوشه و کنار های خانه بازی هایی از نور و سایه ایجاد کرده و به دکوراسیون عمق ببخشند. هالوژن های سقفی، چراغ های دیواری قابل تنظیم، روشنایی های کف، آباژور های ایستاده و آباژور های رومیزی از جمله سیستم های روشنایی نقطه ای به شمار می روند.

برای انجام کارهایی مانند کتاب خواندن، کار کردن با کامپیوتر و یا طرحی کردن نیز می توانید از سیستم روشنایی کمکی استفاده کنید. البته نوری که برای این کار استفاده می شود بسیار اهمیت داشته و نباید باعث آزار چشم ها شود.

روشنایی های نقطه ای نیز، فضایی متمرکز و قابل توجه ایجاد می کنند

  • جزئیات را در سیستم روشنایی مناسب فراموش نکنید

همان طور که گفته شد سیستم روشنایی در طراحی داخلی یک مکان بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل سیستم روشنایی ای که از آن استفاده می کنید می تواند فضای اتاق را از آن چه که هست بزرگ تر، سقف را بلندتر و فضای آن را گرم تر جلوه دهد. به همین دلیل زمانی که می‌خواهید چراغ ها و منبع روشنایی مورد نیاز در خانه را انتخاب کنید حتما این جزئیات را در نظر داشته باشید.

جزئیات را در سیستم روشنایی مناسب فراموش نکنید

سیستم روشنایی و نور موجود در یک خانه به قدری اهمیت دارد که حتی گاهی برای درمان بیماری ‌های روحی مانند افسردگی نیز از نور درمانی استفاده می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که چه سیستم روشنایی در محیط زندگی شما وجود دارد. زیرا این موضوع تنها به ظاهر و فضای موجود در خانه بستگی ندارد، بلکه بخشی از تاثیر آن بر روح و جسم شما است. پس حتما در این مورد دقت و بررسی های لازم را انجام داده و در صورت نیاز از افراد حرفه ای برای ایجاد سیستم روشنایی مناسب کمک بگیرید…

نورپردازی آشپزخانه

روشنایی بغل تختی

نورپردازی مدرن

سیستم روشنایی مناسب