ترفند های بلندتر نشان دادن سقف های کوتاه

ترفند های بلندتر نشان دادن سقف های کوتاه

امروزه با افزایش جمعیت و کوچک تر شدن خانه های شهری، نه تنها متراژ این خانه ها کاهش یافته است، بلکه در برخی از خانه ها نیز سقف های کوتاه که از ارتفاع استاندارد کوتاه تر بوده و فضای موجود بسیار تنگ و فشرده به نظر می رسد. اگر یک سقف کمتر از ۲.۵ متر ارتفاع داشته باشد، باعث می شود تا احساس کنید که دیوار های موجود در خانه به شما فشار وارد می کنند.

در چنین شرایطی برای از بین بردن این حس فشار، کوچکی خانه و کوتاه بودن سقف، روش هایی وجود دارند که باعث می شوند فضا و به خصوص سقف، از آن چه که هست بلندتر دیده شود. این روش ها در واقع خطای دیدی هستند که در طراحی داخلی یک مکان می توانید به کار ببرید. اگر شما نیز در خانه ای با سقف کوتاه زندگی می کنید، با پویانو همراه باشید تا با ترفند های بلندتر نشان دادن سقف های کوتاه آشنا شوید:

ترفند های بلندتر نشان دادن سقف های کوتاه

  • رنگ سقف های کوتاه را بر روی دیوار ها ادامه دهید

برای بلند تر نشان دادن سقف کوتاه اولین روشی که می توانید به کار ببرید این است که رنگ سقف را بر روی دیوارها ادامه دهید. این روش در مورد ایجاد خطای دید در مرز های موجود سقف، روشی بسیار کارآمد و تاثیر گذار به شمار می رود. اما به چه میزان باید این رنگ را ادامه داد؟ برای این منظور می توانید یک سوم و یا حتی یک دوم دیوار را در نظر گرفته و رنگ سقف را بر روی آن ادامه دهید. اما اگر این کار مورد پسند و هماهنگ با سلیقه شما نیست، می توانید تنها ۱۰ سانتی متر از دیوار را در نظر گرفته و رنگ سقف را بر روی آن امتداد دهید.

رنگ سقف را بر روی دیوار ها ادامه دهید

اگر خانه ای که در آن زندگی می کنید یک خانه ویلایی قدیمی است و نه یک خانه آپارتمانی، می توانید تراشیدن گچ سقف را به عنوان یک روش در نظر داشته باشید. یعنی اگر در سقف خانه از تیرک ها و رابط های چوبی استفاده شده است و یا دیوارها و سقف خانه از سنگ تشکیل شده‌اند، می ‌توانید با تراشیدن گچ روی آن، تیرک ها را نمایان کرده و باعث شوید تا ارتفاع سقف کمی افزایش یابد. هم چنین با این روش می توانید ویژگی های معماری خانه خود را نیز به نمایش بگذارید.

تغییر در معماری خانه

  • مبلمانی با ارتفاع کوتاه را انتخاب کنید

اگر در مبلمان، مدل هایی با ارتفاع کوتاه تر را انتخاب کنید، به نوعی خطای دید ایجاد شده و باعث می شود تا سقف از آن چه که هست بلند تر احساس شود. یک امتیاز و ویژگی دیگر مبلمان کوتاه این است که زمانی که در مقابل پنجره ها و یا درب بالکن قرار داده شوند، مانع از ورود نور طبیعی به داخل خانه نخواهند شد. به عبارتی با استفاده از مبلمان کوتاه نه تنها سقف از آن چه که هست بلند تر احساس خواهد شد، بلکه میزان نور موجود در خانه نیز افزایش خواهد یافت، که همین موضوع نیز در دلباز تر و بزرگ تر جلوه کردن خانه تأثیرگذار خواهد بود.

مبلمانی با ارتفاع کوتاه را انتخاب کنید

  • طراحی های عمودی را به کار ببرید

استفاده از تزئینات و چیدمان های عمودی بر روی دیوار باعث می‌شود تا سقف از آن چه که هست بلند تر دیده شود. برای این منظور می توانید از یک کتابخانه عمومی استفاده کرده و یا شلف ها و قفسه های دیواری و هم چنین قاب عکس ها و تابلو ها را به شکل عمودی بر روی دیوار نصب کرده و تا سقف آن ها را ادامه دهید.

طراحی های عمودی را به کار ببرید

  • از پرده ها کمک بگیرید

زمانی که به پرده ها نگاه می کنیم، معمولا چشم ما آن‌ ها را با ابعاد پنجره یکی می بیند. یعنی در واقع برای ما ارتفاع و ابعاد پرده با ارتفاع و اندازه پنجره برابر است. به همین دلیل برای بلند تر نشان دادن سقف خانه می توانید به راحتی از این خطای دید بهره ‌مند شوید. برای این منظور پرده ها را به چوب پرده هایی آویزان کنید که به سقف متصل می شوند و یا در نزدیکترین فاصله به سقف آن ها را نصب کنید. این گونه چشم بیننده دچار خطای دید شده و پنجره را از آن چه که هست بزرگ تر و ارتفاع سقف را از آن چه که هست بلند تر احساس خواهد کرد. ارتفاع پرده نیز در این مورد بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل بهتر است که ارتفاع پرده ها را از سقف تا کف زمین در نظر بگیرید.

از پرده ها کمک بگیرید

  • از آینه استفاده کنید

به کار بردن آینه یکی از روش های بسیار معمول و کاربردی در ایجاد خطای دید به شمار می رود. آینه ها نه تنها در روشن تر دیده شدن مکان تاثیر دارند، بلکه باعث می شوند تا فضا از آن چه که هست عمیق تر و بزرگتر احساس شود. به همین دلیل می توانید از این ویژگی آینه بهره ‌مند شده و یک آینه عمودی را بر روی دیوار نصب کنید تا با ایجاد خطای دید باعث بلندتر دیده شدن سقف خانه شوید.

از آینه استفاده کنید

سیستم های روشنایی پنهان که به منظور نورپردازی های سقفی مورد استفاده قرار می گیرند، باعث می شوند تا ارتفاع سقف کمی کاهش یابد. زیرا برای پنهان کردن این سیستم روشنایی و سیم کشی های آن ها یک سقف کاذب ایجاد خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که از یک سیستم روشنایی مدولار بر روی سقف استفاده کنید تا فضا از آن چه که هست کوتاه تر نشود.

به وجود نور پردازی های پنهان توجه کنید

  • از تزیینات گچ‌ بری استفاده نکنید

درست مانند سیستم روشنایی توکار، گچ بری هایی که در وسط و اطراف سقف به کار برده می‌شوند نیز باعث کوتاه تر شدن سقف خواهند شد. زیرا تقریبا ۵ تا ۱۰ سانتیمتر از ارتفاع سقف را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل بهتر است که در سقف از تزئینات گچ ‌بری استفاده نکنید، اما اگر در شرایط کنونی سقف خانه شما دارای گچ بری است، مراقب باشید که حتما رنگ سقف با رنگ گچبری ها کاملاً مشابه باشد.

از تزیینات گچ‌ بری استفاده نکنید

  • سقف های کوتاه تر را به رنگ سفید رنگ آمیزی کنید

از آن جایی که رنگ سفید رنگی است که حداکثر میزان بازتاب نور را در میان رنگ های دیگر دارد، باعث می‌شود تا سقف از آن چه که هست بلندتر دیده شود. به همین دلیل حتما سقف را به رنگ سفید رنگ آمیزی کنید. حتی رنگ سفید براق در بازتاب بیشتر نور تاثیرگذار تر خواهد بود. اما اگر جزو افرادی هستید که می خواهید با استفاده از رنگ سقف ظاهر دکوراتیو تری به محیط زندگی خود ببخشید، حداقل برای دیوار ها حتما از رنگ روشن استفاده کنید.

سقف را به رنگ سفید رنگ آمیزی کنید

  • استفاده از خطوط عمودی

بدون شک یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین راه ها برای بلند تر نشان دادن سقف، استفاده از خطوط و طرح های عمودی بر روی رنگ دیوار و یا استفاده از کاغذ دیواری هایی است که دارای چنین طرح ‌هایی هستند. خطوط عمودی بدون استثناء در هر مکانی که مورد استفاده قرار بگیرند باعث می‌شوند تا ارتفاع آن مکان بلند تر از آن چه که هست دیده شود.

استفاده از خطوط عمودی

فراموش نکنید که یک خانه برای این که به فضایی مناسب برای زندگی کردن تبدیل شود، باید دارای فضایی باز با طراحی داخلی مناسب باشد. اگر در خانه شما سقف های کوتاه وجود دارد، این موضوع را مورد اهمیت قرار داده و به ایجاد خطای دید و بلندتر نشان دادن سقف توجه داشته باشید. زیرا در غیر این صورت زندگی کردن طولانی مدت در چنین مکانی برای شما بسیار دشوار خواهد شد.