سقف آینه ای در مسیر مدور محوطه داخلی دانشگاه استرالیایی

سقف آینه ای در مسیر مدور محوطه داخلی دانشگاه استرالیایی

سقف آینه ای : شرکت استرالیایی معماران Wilson یک مسیر منحنی سرپوشیده را به محوطه دانشگاه James Cook در تانزویل اضافه کرده است، که شامل یک سقف آلومینیومی صیقلی می باشد که مناظر لنداسکیپ محوطه را منعکس می کند.

مسیر “Verandah” توسط معماران Wilson به عنوان یک فضای گردش جدید طراحی شده است که محوطه دانشگاه را در مرز ساحلی شهر در شمال شرقی کوئینزلند پیموده است.

این مکان بزرگ ترین مجتمع دانشگاهی James Cook می باشد که 386 هکتار را در حومه داگلاس اشغال کرده است. موقعیت استوایی این مجتمع دانشگاهی، باعث تبدیل آن به یک مرکز پیشرو برای مطالعات در زمینه موضوعاتی مانند علوم دریایی، تنوع زیستی و مدیریت پایدار اکوسیستم های گرمسیری شده است.

مسیر جدید مخصوص افراد پیاده و دوچرخه سواران، در میان محوطه دانشگاه اصلی پیش رفته و اولین قسمت از شبکه بزرگ تری از مسیرها را تشکیل داده است که برای هدایت کارکنان و دانشجویان در سراسر محوطه طراحی شده اند.

این مسیر که به عنوان گره جنوبی شناخته می شود، ساختمان آموزش مرکزی دانشگاه را به کتابخانه وصل کرده و همچنین دارای یک پل می باشد.

طول این مسیر 420 متر بوده و تجربه گذر بین ساختمان ها را با فراهم کردن ارتباطی بهتر با محیط و دیگر دانشجویان، بهبود بخشیده است.

به گفته معماران: ” این مسیر که به عمد به شکل منحنی طراحی شده است، به جای تمرکز بر مسیر مستقیم و طولانی موجود، توجه افراد را به محیط اطراف جلب می کند. ”

” همچنین مسیر دارای نشانه های مورد نیاز برای شناسایی راه توسط افراد می باشد و در عین حال تجربه “سفر” را به جای “مقصد” برای افراد پدید آورده است. ”

مسیر سرپوشیده و در عین حال باز موجود، مناظری از پوشش گیاهی سرسبز دورتادور آن ارائه می دهد. این تصاویر در سراسر سقف گسترش یافته اند – سقفی که با پانل های آلومینیومی براق و لایه ای بازتابنده پوشیده شده است.

در مکان های دیگر مجموعه، سقف های سبز پوشش گیاهی طبیعی را تکمیل می کنند و ستون های رنگی تجسمی از تنه های درختان اطراف را برای افراد ایجاد می کنند.

تیم پروژه همچنین افزودند: ” این پروژه با در نظر گرفتن عناصری مانند نور، سایه، رطوبت، نسیم، عطر هوا، آب/باران و رنگ، فضای گرمسیری منحصر به فرد منطقه را در نظر گرفته و پاسخی برای آن می باشد. ”

” افزایش دسترسی به نور طبیعی و گردش هوای تازه باعث افزایش سطح تمرکز، میزان آگاهی و فراگیری و همچنین سلامت روانی دانشجویان، کارکنان و بازدیدکنندگان می شود. ”

یک جفت پاویون که در میان مسیر و به شکلی متصل با آن قرار گرفته اند، فضاهایی باز برای یادگیری پدید آورده اند که می توان از آن ها برای مطالعه فردی یا گروهی استفاده کرد.

این فضاهای نشستن دارای پریزهای برق و Wi-Fi است و همچنین نیمکت، چارپایه و میزهایی به رنگ قرمز دارد که به مطالعه، مشارکت و معاشرت افراد کمک می کنند.

حوض و آبنما های نزدیک این دو غرفه به خنک کردن هوا در این فضاها کمک کرده و صدایی آرام را در پس زمینه ایجاد می کند که باعث برجسته تر شدن اتمسفر آرام و طبیعی موجود می شود.

 

 

 

 

سقف آینه ای

تحریریه پویانو

منبع: dezeen