آشنایی با سبک مراکشی در طراحی داخلی

سبک مراکشی در طراحی داخلی

آشنایی با سبک مراکشی در طراحی داخلی

سبک مراکشی یک سبک تاریخی است که از فرهنگ کشور مراکش برگرفته شده است. این سبک با پیشینه ای که دارد، همواره مورد توجه طراحان قرار داشته و الهام بخش بسیاری از طرح ها بوده است. خصوصیات این سبک را می توان در جزئیات منحصر به فرد، طرح های هندسی و نقوش متنوع خلاصه کرد که از ویژگی های بارز آن می باشند و به فرهنگی که در پس زمینه این سبک وجود دارد، اشاره می کنند. فضا در سبک مراکشی به تمام معنا گرم و آرامش بخش است و این ویژگی را می توان حاصل از عناصر اصلی این سبک دانست که وقتی در کنار هم قرار می گیرند، جلوه ای چندین برابر پیدا می کنند. برای آشنایی بیش تر با سبک مراکشی در طراحی داخلی ، عناصر اصلی تشکیل دهنده و نحوه اجرای آن در دکوراسیون منزل تا انتهای این مطلب با پویانو همراه باشید.

پارچه های نقش دار

پارچه های نقش دار

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی فضاهای مراکشی به چشم می خورد، استفاده از پارچه های نقش دار است. در سبک مراکشی از پارچه های خاصی جهت چیدمان فضا استفاده می شود که عموما نقش های رنگین و منحصر به فردی دارند. این پارچه ها برای پوشش مبل، کوسن ها، روتختی، پرده، رومیزی و دیگر موارد مشابه به کار می روند و نباید حتما هم رنگ و هم نقش باشند.

سبک مراکشی در طراحی داخلی با چلچراغ های بزرگ

سبک مراکشی در طراحی داخلی با چلچراغ های بزرگ

سبک مراکشی در طراحی داخلی با استفاده از چلچراغ های بزرگ توجه خاصی نشان داده می شود. تقریبا همه فضاهایی که تم مراکشی دارند، حداقل از یک چلچراغ مراکشی نیز بهره می برند. چلچراغ های مراکشی معمولا روزنه های زیادی دارند که باعث می شود نور و سایه روی سطوح اطراف آن ها بافت خاصی ایجاد کند. این چلچراغ ها در رنگ های مختلفی موجود هستند.

طاق های داخل نشسته

طاق های داخل نشسته

از دیگر خصوصیاتی که در سبک مراکشی قابل توجه است، می توان به طاق هایی اشاره کرد که در بیش تر فضاها دیده می شوند. طاق ها معمولا محل قرار گرفتن اشیاء دکوری هستند و گاهی اوقات در یک یا چند سطح از دیوارهای داخلی چندین بار تکرار می شوند. فرم طاق های اجرایی در سبک مراکشی بلند و انتهای آن ها تیز است.

قالیچه های سنتی

قالیچه های سنتی

یکی از مواردی که نباید در اجرای سبک مراکشی از قلم بیفتد، استفاده از قالیچه است. اکثر قالیچه های مورد استفاده در این سبک از انواع سنتی هستند و معمولا رنگ های زنده و گرمی دارند که به فضا روح و جان می بخشد و دقیقا همین است که حضور آن ها را لازم می کند. نقوش این قالیچه ها معمولا شلوغ و طرح های به کار رفته در آن ها متنوع هستند.

سبک مراکشی در طراحی داخلی با کاشی های آبی رنگ

سبک مراکشی در طراحی داخلی با کاشی های آبی رنگ

کاشی های آبی رنگ بدون شک از بارزترین مشخصه های سبک مراکشی به شمار می روند. تقریبا همه فضاهایی که با الهام گیری از خصوصیات این سبک طراحی می شوند از حضور این کاشی ها بهره می برند. کاشی های آبی رنگ که با نام کاشی مراکشی نیز شناخته شده اند برای پوشش کف، دیوار و حتی پلکان به کار می روند و تنوع طرح بی نظیری دارند.

کفپوش های شطرنجی

کفپوش های شطرنجی

از دیگر گزینه های پیش رو برای اجرای سبک مراکشی در دکوراسیون یک فضا می توان به کفپوش های شطرنجی اشاره کرد. کفپوش های مذکور در این سبک بهتر است با دو رنگ سفید و آبی اجرا شوند. بسیار از اوقات، این کفپوش ها به تنهایی کل فضا را پوشش می دهند و معمولا از فرش نیز روی آن ها استفاده نمی شود تا نقش خود را به نمایش بگذارند.