سبک طراحی دکوراسیون نوردیک Nordic یا اسکاندیناوی با 9 درس زندگی

سبک طراحی دکوراسیون نوردیک Nordic یا اسکاندیناوی با 9 درس زندگی

سبک طراحی دکوراسیون نوردیک Nordic : در این مقاله ما شما را مرحله به مرحله در لذت بردن از سبک زندگی واقعی اسکاندیناوی در منزل تان راهنمایی می‌کنیم. جهانیان به خاطر عشق به طراحی، طبیعت، روشنایی و روش خوب زیستن مدت ها مشتاق چنین سبکی بوده‌اند.

اما این خیلی فراتر از رنگ کردن کفپوش ها به رنگ سفید یا انداختن یک پوست گوسفند بر روی یک صندلی است، در واقع سبک اسکاندیناوی ذهنیتی است که زندگی روزمره را بازگو می‌کند. خوبی آن این است که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد و حتی ربطی به بودجه یا اندازه خانه شما ندارد. در این جا 9 گام برای زندگی کردن مانند یک اسکاندیناوی را می‌آموزید.

1- طراحی برای خوب زیستن

زندگی با طراحی خوب، سعی کردن برای تحت تاثیرقرار دادن ناظران یا به رخ کشیدن جدیدترین خریدهای طراح تان نیست. زندگی با طراحی خوب در واقع معنای ساده ی خوب زیستن، توجه به کارکرد اشیاء اطراف تان، نوع احساس القاکننده آن ها و شیوه ساخت شان می‌باشد. در این طراحی کارکرد و ضروریات مهم تر هستند تا جزئیات و تزئینات(اگرچه همانطور که می‌دانیم هیچ چیز مانع از این نمی‌شود که طراحان ما بتوانند اشیاء کاربردی را زیبا و در عین حال پراستفاده بسازند ).

2-همیشه لوازم اصل را خریداری کنید

بله، کلاسیک‌های طراحی ممکن است گران باشند ولی این که به سادگی توسط شرکت‌هایی که کالاهای تقلبی که با جنس اصل می‌نمی نزد فریب بخورید نیز احتمال دارد. اما محصولات کپی هرگز نمی‌توانند ارزش خودشان را حفظ کنند. برای مثال اگر روی لامپ‌های پائول هنینگسن مانند PH3 که در تصویر بالا می‌بینید هزینه کنید می‌توانید یک عمر از زیبایی آن لذت ببرید وحتی آن ها را به دارایی نوه‌های تان اضافه کنید. هنینگسن لامپ های PH را در اواخر دهه 1920 و اوایل 1930 میلادی طراحی کرد و نزدیک به 100 سال است که آن ها همچنان ظاهری مدرن و شکیل دارند.

3-استقبال از روشنایی در سبک طراحی دکوراسیون نوردیک

در سبک طراحی دکوراسیون نوردیک یا اسکاندیناوی دیوارهای سفید و پس زمینه‌های کمرنگ ارجح هستند. البته این یک کلیشه است و خانه های رنگارنگ زیادی در بین آن ها یافت می‌شود اما واقعیت این است که اسکاندیناوی ها هم پذیرای نور گرم خورشید در تابستان و هم پذیرای برف عمیق زمستان هستند.

 دیوارهای این اتاق از نظر منعکس کردن نور کاملا مناسب است. یک سقف شیبدار نور را در سرتاسر فضا انتشار می دهد و با پنجره های نواری که حتی کوتاه ترین اشعه ها را در زمستان به دام می اندازد خاتمه می یابد.

4-خرید کنید و از تغییرات مستمر استقبال کنید

از آن‌جایی که بیشتر اسکاندیناوی پوشیده از جنگل است جای تعجب نیست که در طراحی خانه های آن از متریال چوب به عنوان منبع اصلی مواد استفاده شود. از چهارپایه ها گرفته تا وان حمام، همه چیز با چوب کاج و صنوبر آراسته شده که آن ظاهر متعارف نوردیک را ایجاد می‌کند. اما این در مورد استفاده از متریال های دردسترسی که به صورت روزمره به دست می‌آیند نیز صدق می‌کند. ما به عنوان مصرف کننده، قدرت فراوانی در انتخاب لوازم و اثاثیه داریم. هر چه دقیق تر خرید کنیم چیزهای بهتری پیدا می‌کنیم. بنابراین شرکت های محلی و آن هایی که فرایند تولید محصول شان را آشکارا بیان می‌کنند کمک کننده هستند و شما می‌توانید هر روز تغییرات مستمر ایجاد کنید.

5-چیزها را سیاه و سفید ببینید 

ممکن است فکر کنید که این طرح شاید زیادی رسمی و یا حتی خسته کننده باشد، اما اصلا این طور نیست. اسکاندیناوی یا مردمان خطه شمال اروپا افرادی با جریان های احساسی و عمیق هستند. آن ها هیچ تاریکی در تابستان و هیچ روشنایی در زمستان ندارند. در واقع آن‌ها حتی در خانه های شان استقبال کننده متضادها هستند.

 رنگ سفید اگر بیش از حد باشد در اتاق حس سرما را منتقل می‌کند و رنگ سیاه زیادی  نیز فضا را غم انگیز نشان می دهد اما تعادل مناسبی از سیاه و سفید چیزی است که در سبک نوردیک به آن اهمیت داده می‌شود.

6-اختصاص  فضا برای کودکان

کودکان در کشور اسکاندیناوی بایستی تا جای ممکن و با صدای هر چه بلندتر هم شنیده و هم دیده شوند. در واقع اختصاص دادن زمان بازی بچه ها بسیار جدی باید گرفته شود.

 چه بازی آن ها اسباب بازی های لگو باشند که سرمنشاء شان دانمارک است و چه بازی های ویدئوی پیشرفته تر برای نوجوان تر ها.

در این خانه تابستانی در سوئد، شیروانی بالای اتاق خواب پدر و مادر به خانه درختی کودک تبدیل شده است که با تورهای محکمی ایمن شده است.

7-نزدیک طبیعت زندگی کنید

درحالی که اروپایی‌ها تمایل به استراحت در سواحل در فصل تابستان دارند، حد بالای سفرهای لاکچری برای اسکاندیناوی ها در تعطیلات، مسافرت به نقطه ای دورافتاده از جمعیت است. شاید آن جا هیچ شرشر آب یا چشمه آب گرمی نباشد اما باید آنتن وای فای آن خوب باشد چرا که اسکاندیناوی‌ها ملتی هستند که دوست دارند همیشه با کل جهان در ارتباط باشند.

مناظر و چشم اندازها عمیقا در سبک اسکاندیناوی ریشه دارند و معماری جدید استفاده خوبی از پیشرفت های عایق بندی و لعاب سه گانه برای ایجاد دیوارهای شیشه‌ای از کف تا به سقف کرده است همانند این خانه تابستانی. به علاوه در این سبک در فصل هایی که هیچ برگ سبزی در بیرون نیست می‌توانید طبیعت را با گل و گیاه های ساده آپارتمانی به داخل منزل خود بیاورید.

سبک طراحی دکوراسیون نوردیک8-نظم و سازمان دهی در سبک طراحی دکوراسیون نوردیک

در سبک اسکاندیناوی نظم و ترتیب اهمیت دارد. به علاوه در این سبک زیبایی روزمره را در چیزهای ساده می‌بینند مانند لذت بردن از چند حوله خوب تا شده یا قرار دادن یک میله در امتداد یک شلف یا کتاب های خوب چیده شده. این چیزی شبیه توجه به طراحی است و چیزی است که می‌توانید بدون توجه به نحوه زندگی و بودجه خود انجام دهید.

 

9-استقبال از هیگه hygge

ما این راهنمایی در مورد نحوه لذت بردن از طراحی نوردیک را با کلمه دانماری که تمام مراحل بالا را پوشش می‌دهد خاتمه می‌دهیم. هیگه به معنای گرم و صمیمی است یعنی وقت خود را با کسی که دوست دارید بگذرانید، در خانه ای مملو از وسایل دوست داشتنی که هر روز که از آن ها استفاده می‌کنید پر از احساس شور و شعف می شوید اوقات خود را سپری کنید.

 

 

 

سبک طراحی دکوراسیون نوردیک

تحریریه پویانو: سجادی