سایبان فضاهای خارجی : شش نکته برای انتخاب سایبان مناسب پروژه شما

سایبان فضاهای خارجی

سایبان فضاهای خارجی : شش نکته برای انتخاب سایبان مناسب پروژه شما

از الزامات هر پروژه معماری موفق این است که برای کاربر در فضای خارجی شرایط مطلوبی فراهم گردد. در هر زمانی از سال، سازه‌های مدولار سایبان فضاهای خارجی می‌توانند فضاهایی بوجود آورند که کاربران فضا را از باد، گرد و خاک، نور خورشید، باران، برف و صدا به طریقی ملایم، زیبا و دلنشین محفوظ نگه دارند.

با در نظر داشتن این آیتم، هنگام طراحی فضاهای خارجی بایستی برای انتخاب سازه سایبان چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟ در ادامه توصیه‌هایی برای طراحان در این زمینه ارائه شده‌است.

1. سایبان بایستی به نحوی پربازده در برابر شرایط اقلیمی مقاومت داشته‌باشد

یک سازه سایبان مناسب بایستی در تمام شرایط اقلیمی امکان آسایش کاربر و استفاده او از فضای خارجی را فراهم کند: مقاومت در برابر بادهای تند و بارش‌های سنگین، عمل کردن بعنوان یک سپر در برابر گردوخاک، تعدیل صدای محیطی، و حفاظت در برابر اشعه فرابنفش از جمله ویژگی‌های ضروری یک سایبان است. بعنوان مثال، برخی از انواع سازه‌های سایبان فضاهای خارجی می‌توانند در برابر باد با سرعت 150 مایل در ساعت ایستادگی کنند.

سایبان فضاهای خارجی

سایبان فضاهای خارجی

پارچه‌های ضد آب، پارچه‌های پلی اتیلن پرتراکم و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش، قاب‌های فولادی احاطه‌کننده، اجزاء و تجهیزات فولادی ضدزنگ برای تامین این مقصود عملکرد بسیار مناسبی دارند. علاوه بر این رنگ انتخاب شده می‌تواند بر میزان حفاظت افراد از اشعه‌های زیانبار فرابنفش موثر باشد.

پارچه‌های ضد آب، پارچه‌های پلی اتیلن پرتراکم و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش، قاب‌های فولادی احاطه‌کننده، اجزاء و تجهیزات فولادی ضدزنگسایبان بایستی به نحوی پربازده در برابر شرایط اقلیمی مقاومت داشته‌باشد

2. سایبان بایستی براساس نقاط تکیه‌گاه، فرم، و سایز سازه پوششی امکان استفاده از فضا را به حداکثر برساند

گزینه‌های متعددی وجود دارند که به ما امکان استفاده از سایه در فضای خارجی بدون بکارگیری از تجهیزات اشغال‌کننده فضا را می‌دهند. چتر‌های پارچه‌ای به فرم‌های مربعی، مستطیلی، شش ضلعی و هشت ضلعی- همگی با تنها یک نقطه اتکا- می‌توانند فضاهارا به شکلی موثر با واحدهای متنوع و افزایش میزان فاصله میان ستون‌هایشان پوشش دهند.

سایبان بایستی براساس نقاط تکیه‌گاه، فرم، و سایز سازه پوششی امکان استفاده از فضا را به حداکثر برساندسایبان بایستی براساس نقاط تکیه‌گاه، فرم، و سایز سازه پوششی امکان استفاده از فضا را به حداکثر برساند

 

از سوی دیگر، سازه‌های پایه‌دار دارای دو نقطه اتکا بوده و به گونه‌ای در بالای فضا قرار می‌گیرد که پایه‌های آن مزاحم فعالیت‌های جاری در فضای زیرین نشود. این سازه‌ها در پیاده‌روها، سقف ایستگاه‌های اتوبوس، جایگاه تماشاچیان مسابقات ورزشی و پارکینگ اتومبیل بسیار مناسب و کاربردی اند.

 سازه‌های پایه‌دار دارای دو نقطه اتکا بوده و به گونه‌ای در بالای فضا قرار می‌گیرد  سازه‌های پایه‌دار دارای دو نقطه اتکا بوده و به گونه‌ای در بالای فضا قرار می‌گیرد

3.از سایبان‌هایی با سازه‌های منعطف استفاده نمایید

اگر فضای خارجی مورد نظر شما به گونه‌ای طراحی شده که برای فعالیت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد، پیشنهاد ما به شما این است که از سایبان‌های متحرک استفاده نمایید که به راحتی باز و بسته می‌شوند. سایبان‌های نوع چتری به سرعت باز و بسته می‌شوند، و برخی دارای این امکان اند که در صورت نیاز و برای تنظیم محل سایه تا 360 درجه بچرخند.

از سایبان‌هایی با سازه‌های منعطف استفاده نمایید

4.اگر قرار است از سایبان پارچه ای استفاد نمایید، به کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای بدهید

پارچه یک سایبان حائز اهمیت ویژه‌ای است. گذشته از نقش آن در زیبایی فضا، سطح آن مستقیما در معرض شرایط اقلیمی فضای باز قرار دارد. پارچه‌هایی که بافتشان راشل است در برابر کم‌رنگ شدن، سایش، پوسیدگی، چروک و از هم باز شدن مقاوم اند. علاوه بر این، این پارچه‌ها نفس می‌کشند، به این معنا که به هوای گرم اجازه عبور و حرکت به پایین (و به تبع آن ایجاد تداوم جریان هوا)را می‌دهند و به این ترتیب فضا را خنک می‌کنند.

اگر قرار است از سایبان پارچه ای استفاد نمایید، به کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای بدهیداگر قرار است از سایبان پارچه ای استفاد نمایید، به کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای بدهید

5.ارتفاع سایبان کاملا حس و حال فضای زیرین را تحت تاثیر قرار می‌دهد

توجه به ارتفاع سقف و پیش‌آمدگی‌ها هنگامی که کاراکتر فضای خارجی را مشخص می‌کنیم حائز اهمیت است. سقف کوتاه‌تر می‌تواند منجر به فضایی خودمانی‌تر و غیررسمی‌تر شود، درحالی که سقف بلندتر حس و حالی بازتر و رسمی‌تر حاکم می‌کند. با وجود آن که طیف گسترده‌ای از سایبان فضاهای خارجی با ارتفاع‌های متنوع وجود دارد، رایج‌ترین ارتفاع آن‌ها ارتفاعی 7 الی 12 فیت (حدود 2.10 متر تا 3.60 متر) است.

ارتفاع سایبان کاملا حس و حال فضای زیرین را تحت تاثیر قرار می‌دهد

6.فضاهای پویا و استثنایی را با سازه‌های بادبانی شکل طراحی نمایید

سایبان فضاهای خارجی بادبانی شکل با فرم‌های مثلثی، هذلولی‌شکل، شش ضلعی و مربعی قابلیت گروه شدن را دارا اند و با امکان تنوع در ارتفاع‌، چیدمان‌ و رنگشان فضاهای پویا و سرگرم‌کننده‌ای ایجاد می‌کنند.

فضاهای پویا و استثنایی را با سازه‌های بادبانی شکل طراحی نماییدفضاهای پویا و استثنایی را با سازه‌های بادبانی شکل طراحی نمایید

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

www.archdaily.com