ساخت مسکن ارزان قیمت در مناطق روستایی کشور چین/ گروه معماری Gad Line+ Studio

ساخت مسکن ارزان قیمت

ساخت مسکن ارزان قیمت در مناطق روستایی کشور چین/ گروه معماری Gad Line+ Studio

ساخت مسکن ارزان : این مجموعه مسکونی ارزان قیمت در محله فویانگ، نزدیک به هانگژو در چین، دارای سقف‌های شیبدار کاشیکاری شده و مجموعه مصالح ساده و مختصری است که با الهام گرفتن از معماری بومی این منطقه طراحی شده‌است.

استودیوی معماری «گادلاین +» (Gad Line+ Studio) که در دانشگاه «ژجیانگ گونگشانگ» (Zhejiang Gongshang) در هانگژو قرار دارد، این طرح را در پاسخ به شرایط زندگی سطح پایین و ضعیفی که بسیاری از جوامع را در محیط‌های روستایی در چین تحت تاثیر قرار می‌دهد ارائه داد.

 

طبق مطالعات انجام شده، روستاهای سرتاسر این کشور دهه‌ها است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند، چرا که سرمایه روی ساخت و ساز در شهرهای بزرگ متمرکز شده‌است، و جوانان روستایی نیز برای جستجو به دنبال شغل روستا را ترک گفته و به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند.

 

این پروژه واقع در روستای «دونگزیگوان» (Dongziguan) است و از سوی شهرداری هانگژو – که به دنبال مدلی خلاقانه برای ساخت مسکن ارزان قیمت با کیفیت بالا بود- مورد حمایت قرار گرفته‌است.

ساخت مسکن ارزان قیمت

طرح پروژه ساخت مسکن ارزان ، که 15300 مترمربع زیربنا دارد، استودیو گدلاین+ را در لیست پروژه‌های مسکونی جایزه 2018 دزین (Dezeen) در رقابت با پروژه یک آپارتمان در لندن قرار داده‌است.

 

در این پروژه مجموعه‌ای از 50 واحد مسکونی با هزینه‌ای معادل 2.3 میلیون پوند ساخته‌شد.این بدان معناست که هزینه متوسط ساخت هر واحد مسکونی تنها 145 پوند بر متر مربع شد، هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از حد متوسط، حتی در بخش‌های روستایی هانگژو.

ساخت مسکن ارزان قیمت

معماران این پروژه گفتند: «چگونه طراحی کردن و ساختن مسکن برای روستاییانی که قرار است تغییر مسکن بدهند با چنین بودجه اندکی، و در عین حال حفظ سبک زندگی اصیل آن‌ها که مبتنی بر زندگی جمعی است، بزرگترین چالش‌های این پروژه بودند.»

ساخت مسکن ارزان قیمت

این طرح به دنبال آن است که مدل‌های سنتی زندگی جمعی را با استفاده از فرم‌ها و مصالحی که به گذشته معماری این منطقه مربوط اند، حمایت کند.

 

خانه‌ها بصورت خوشه‌ای شش‌تایی از واحدهای مسکونی حول یک حیاط اشتراکی سازمان‌ یافته‌اند و به این ترتیب ترکیب سنتی  و متداول این فضاها را در روستاهای چینی تکرار کرده‌اند. دو الگوی مسکن در این مجموعه وجود دارد، که در آن‌ها تناسبات داخلی متغیر است و دارای چهار ترکیب‌بندی متفاوت برای حیاط‌ها هستند.

 

این واحدهای مسکونی دارای فرم‌هایی ساده هستند که در بالا با بامی شیبدار از دوطرف پوشانده شده‌اند؛ با فرمی که یادآور معماری بومی این منطقه است. لبه‌های نامتقارن مرزهای بام، به خانه‌ها تنوع و کاراکتر می‌بخشد.

ساخت مسکن ارزان قیمت

لبه بام‌ها دارای بیرون‌زدگی است تا از جنبه ظاهری یادآور سبک معماری بومی در هانگژو باشد. با در نظر گرفتن این که هانگژو دارای فصل بارندگی است، این سقف‌ها همچنین می‌توانند بعنوان سرپناهی در برابر بارندگی کاربرد داشته‌باشند.

 

مصالح استفاده شده در سرتاسر این پروژه به گونه‌ای انتخاب شد که انعکاسی از تکنیک‌های سنتی ساختمان‌سازی در این منطقه باشد و در عین حال به عملکرد گرمایی و تهویه مورد نیاز و مطلوب نیز دست یابد.

ساخت مسکن ارزان قیمت

آجرهای سفید و خاکستری‌رنگ برای پوسته اصلی ساختمان استفاده شده‌اند، و صفحاتی از دیوارهای آجرچینی شده به شیوه شبکه‌ای نیز در طرح مورد استفاده قرار گرفته تا امکان عبور جریان هوای تازه به فضاهای ارتباطی خانه‌ها ایجاد شود.

 

ترکیب آجر، فولاد و پنجره‌های مینیمال دوجداره از طریف بکارگیری دربها و جزییات چوبی تلطیف شده‌است. دربها و جزییات چوبی به این مجموعه خشک و ساده گرما نیز بخشیده‌اند.

سایت پلان مجموعه

سایت پلان مجموعه

 

 

پلان طبقات مجموعه

پلان طبقات مجموعه

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com