ساخت خانه های ارزان‌ و کوچک با استفاده از چوب و مصالح دورریختنی / معماری Invisible

ساخت خانه های ارزان‌

ساخت خانه های ارزان‌ و کوچک با استفاده از چوب و مصالح دورریختنی / معماری Invisible

استودیوی “اینویزیبل” ساخت خانه های ارزان‌ و کوچک متحرک را در استودیوی جنگلی‌اش در نزدیکی “بث” در کشور انگلیس تنها با هزینه بیست‌هزار یورو انجام داد. علت این ارزان بودن استفاده از مواد بازیافتی و چوب درختانی بود که به طور محلی پرورانده شده‌اند. این دفتر معماری انگلیسی این خانه با مساحت چهل مترمربع و دارای سقف شیبدار را بخاطر چوب‌هایی که از درختهای اطراف این استودیو بدست آمده‌بودند و همینطور مصالحی که از اضافات مصالح ساختمانی استخراج شده‌بودند، “تریلر” نامید.

ساخت خانه های ارزان‌

“پیرز تیلر”، معمار و موسس استودیو اینویزیبل گفت: “این پروژه به دنبال خلق فضایی با قیمت فوق‌العاده پایین، تطبیق‌پذیر و قابل استفاده بود که بتواند بعنوان یک کیت برای هرکس که می‌خواهد خودش آن را برپا کند با تطبیق‌پذیری بالا کار کند.”

 

“در عین آن که می‌تواند بعنوان یک فضای خانگی مورد استفاده قرار گیرد، قابلیت استفاده بعنوان یک دفتر کار یا هرچیز دیگری را نیز دارد.”

ساخت خانه های ارزان‌

تریلر به گونه‌ای ساخته شده که بتوان آن را به صورت قانونی در جاده‌های بریتانیا جابجا کرد. از یک واگن بی لبه چرخدار برای یدک‌کش کردن پایه این سازه به محل استفاده شد و سپس از زیر قاب فلزی بیرون لغزید و برای جابجایی قاب‌های چوبی پیش‌ساخته به سایت مورد نظر استفاده شد.

 

ساخت خانه های ارزان‌

در هر دو انتهای سقف شیبدار، صفحات در هم چفت شده پلی کربنات به نور طبیعی اجازه ورود به فضای داخلی را می‌دهند، در حالی که بازشوی پنجره‌ها در وجه،های طولانی‌تر بریده شده‌اند و پنجره‌های سقفی در سقف تعبیه شده‌اند.

 

 

اسکلت این فضا با فایبرگلاس چین‌دار و فولاد پوشانده شده و در فضای داخلی برای پوشاندن سطوح از صفحات چوبی چندلا و دست دوم استفاده شده‌است. بخش‌های چوبی خانه که شامل دو نردبان چوبی می‌شود، از باقیمانده‌های چوب‌های چندلا ساخته شده‌است. مصالح چین‌دار معلق در دو طرف خانه، ایوان‌های سرپوشیده‌ای را پدید می‌آورند که کفش‌ها را می‌توان در آنجا قرار داد.

 

ساخت خانه های ارزان‌

در داخل، پلان مستطیلی این خانه علاوه بر یک اجاق گاز در وسط خانه شامل  یک فضای نشیمن می‌شود که در طول کل خانه کشیده شده‌است. یک توالت و یک فضای کوچک آشپزی نیز در دو سمت سازه شش ضلعی قرار گرفته‌اند.

 

دو نردبان برای دستیابی به دو سکوی خوابی که در دو سر خانه قرار دارند استفاده می‌شوند. یکی از این دو محل خواب توسط یک مسیر معلق در بالای فضای اصلی قابل دسترسی است.

ساخت خانه های ارزان‌

تمام مصالح عایق‌سازی از مواد بازیافتی تهیه شده‌است‌، درب‌ها بعنوان درب‌های دست دوم استفاده شده‌اند و پنجره‌های سقفی موجود در سقف بعنوان اجناس درجه دو کارخانه‌ای با قیمت ارزان بدست آمده‌اند.

 

دستگیره‌های طنابی کشیده شده در نیم طبقات و راهروها از اضافات طناب آبی‌ای ساخته شده‌اند که در پروژه پیش‌تر معماران- در پروژه “وودز” استفاده شده‌بود.

ساخت خانه های ارزان‌

تمام چوب مصرفی برای این پروژه از محدوده درختزار اطراف استودیو تهیه شد‌، که خود استودیو اینویزیبل به معنوان یک منبع پایدار برای پروژه‌هایش آن را پرورش داده‌بود.

 

چوب‌ مشابه برای پروژه‌ای پیش از این که “ویزیبل استودیو” نامیده شده‌بود توسط معماران مورد استفاده قرار گرفت. این پروژه یک کارگاه چوبی بود که بر روی ستون‌ ساخته شده‌بود و دارای توالتی ساخته شده از مواد بازیافت شده و تکه‌های باقیمانده مصالح بود.

ساخت خانه های ارزان‌

برای اقتصادی کردن عمل تراشیدن، تیم معماری از یک تکنیک استفاده کرد که آن را با عنوان “هم‌مقطع” توصیف کردند، روشی که در آن قطعات ۱۲۵ میلیمتری توسط قطعات ۵۰ میلیمتری گرفته می‌شود و در مقاطع سازه‌ای قاب‌های عمود بر هم بصورت لایه‌ای قرار می‌گیرند.

 

این دومین بار است که استودیو اینویزیبل از این متد استفاده کرده،است. بار اول آن به پروژه‌ای قبل،تر از این برمی‌گردد که در همین منطقه ساخته شد و به نام انبار “گاست” (Ghost) نامیده‌ شده‌بود، یک کلبه به عنوان نمونه اولیه که با چوب درختان پرورش یافته توسط خود استودیو و فایبرگلاس‌های موج‌دار ساخته شده‌بود.

خانه تریلر اکنون تنها به صورت یک سازه در محدوده درختزار در حال رشد حول استودیو است. استودیو اینویزیبل پروژه‌هایش را با بهره‌گیری از نیروی کار تیمی از کارگران محلی پروژه‌هایش را به اجرا در می‌آورد.

 

در آمریکا، یک شرکت که “تاینی هیرلوم” نامیده می‌شود یک خانه کوچک چرخدار را به گونه‌ای ساخت که دارای دیوار صخره‌نوردی در نمای خارجی‌اش است، و شرکت “اسکیپ هومز” یک خانه تریلر را طراحی نمود که مانند یک کابین چوبی دوطبقه به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

ساخت خانه های ارزان‌ و کوچک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen