ساختمان اینوستکورپ / زاها حدید

ساختمان اینوستکورپ / زاها حدید

 ساختمان اینوستکورپ/ زاها حدید ؛ مرکز خاورمیانه در کالج سنت آنتونی در سال 1957 بنا نهاده شده است. به عنوان دانشکده دانشگاه آکسفورد برای تحقیق و آموزش در خصوص بخش خاورمیانه از قرن 19 تا به امروز خدمات ارائه می‌دهد.

دانشکده در خصوص پژوهش‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی فعالیت می کند. مرکز در ساختمان ووداستاک رود از سال 1978 اسکان داده شده بود (خانهء سابق کشیش بخش کلیسای سنت فیلیپ و سنت جیمز، ساخته شده در سال 1887).

معمار: گروه معماری زاها حدید

محل: کالج سنت آنتونی، دانشگاه آکسفورد، انگستان

طراح : زاها حدید

مدیر پروژه : جیم هورین

مساحت: 1127 متر مربع

سال اجرای پروژه : 2015

عکس از: لوقا هیز

برنده جایزه معماری جهانی 2016 در بخش ساختمان‌های آموزشگاه عالی و پژوهشی

معماری و طراحی داخلی ساختمان
معماری و طراحی داخلی ساختمان
ساختمان اینوستکورپ
ساختمان اینوستکورپ

مرکز خاورمیانه مجموعه بناهای اولیه دانشگاه آکسفورد را در کنار ساختمان مدرن خاورمیانه در بر‌گرفته است. آرشیوی از اوراق محرمانه و عکس‌های تاریخی در سطح جهانی است که توسط محققان و پژوهشگران علاقمند به منطقه خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هسته پژوهشی مرکز، کتابخانه تخصصی، اسناد و بایگانی عکس‌ها با پوششی از مواد محافظ از سال‌های 1800 به بعد است. آرشیو در سال 1961 دایر شده و تا جمع آوری بیش از 400 مجموعه از اوراق و مقالات محرمانه و بیش از 100000 عکس تاریخی توسعه یافت.

 

 

 

4

 

 

ساختمان جدید اینوستکورپ برای مرکز خاورمیانه 1127 متر مربع، فضای زیربنای اضافی و یک سالن سخنرانی جدید با 117 صندلی فراهم می‌سازد؛ دو برابر شدن فضای موجود برای مرکز خاورمیانه، کتابخانه و بایگانی را گسترش داد و شرایط مناسبی برای نگهداری و مدیریت مجموعه گردآوری‌های مرکز ایجاد کرد که در گذشته در زیرزمین ساختمان ووداستاک رود 66 نگهداری می‌شدند.

 

معماری و طراحی داخلی ساختمان
معماری و طراحی داخلی ساختمان

 

به عنوان بخش جدایی ناپذیر برنامه‌های توسعه و در دست اقدام دانشکده، ساختمان اینوستکورپ گروه های ضروری جدیدی را اضافه کرد. تا مرکز خاورمیانه برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال افزایش پژوهش و فعالیت‌های علمی آماده گردد. نیاز به گسترش فضای آموزشی مرکز هر روز به طرز فزاینده‌ای با رشد چشمگیر تعداد دانشجوها در سال اخیر، از جمله دانشجوهای دوره کارشناسی ارشد و داوطلب‌های دکتری بیشتر می‌شود.

6

 

 

سالن سخنرانی و تئاتر جدید امکان توسعه برنامه‌های سمیناری محبوب، سخنرانی و جلسه‌های بحث و مناظره را برای مرکز خاورمیانه ایجاد کرده- بسیاری از سخنرانی‌ها برای دانشگاه و عموم آزاد است.

 

 

7

ساختمان اینوستکورپ ساخت و ساز در دست اقدام دانشکده را  تکمیل می‌کند. طراحی ساختمان در زمین محدود دانشکده سنت آنتونی ساخته شده تا بین ساختمان‌ها و درخت‌های محفاظت شدهء موجود همبستگی و ارتباط ایجاد کند؛

نمای ساختمان از فولاد ضد زنگ به نرمی نور طبیعی را  منعکس می‌کند و بازتابی از بافت ساختمان است.

8

 

 

ساختمان، گروه‌های علمی و تحقیقاتی جدید را با طراحی تعریف شده توسط بنای موجود و محیط طبیعی کالج، یکپارچه می‌کند. پروژه شخصیتی جدا از ساختمان‌های فعلی دانشکده دارد که اجازه می‌دهد که آنها را عناصری جداگانه نامید. در حالی که ساختمان مدرنی را معرفی می‌کند که وسیله انتقال به سیر تکامل گذشته، حال و آینده، دانشگاه و شهر است.

 

9

 

در سمت غرب، مقیاس پروژه به ساختمان‌های موجود از 66 و 68 ووداستاک رود احترام می‌گذارد. فرم منحنی، نمای غربی اتاق‌های سالن مطالعه با درخت‌های قدیمی کاج سکویا و شبکه گسترش ریشه‌های درخت منطبق است. درحالی که یک سیستم زهکشی زیر پایه فونداسیون اجرا شد تا اطمینان حاصل گردد که درخت‌ها رطوبت کافی دریافت می‌کنند. در سمت شرق، اتاق مطالعه آرشیو و دفاتر کتابداران ارتفاعش افزایش می‌یابد و با تغییر مسیری ماهرانه با ساختمان بس هیلدای 1970 روبرو می‌شود، در عین حال ساختمان اینوستکورپ جدید در زیر خط سقف ساختمان 66 ووداستاک رود مجاور، باقی می‌ماند.

 

10

 

سالن تئاتر و سخنرانی با  117 صندلی در زیر زمین واقع شده است و از طریق راه پله مارپیچی تهویه می‌شود. راه پله مارپیچی مشابهی در زیر اتاق آرشیو کتابخانه وجود دارد. به کمک این راه پله کنترل‌های محیطی ضروری انجام می‌شود و نیاز به کنترل های مکانیکی هوا کمتر می شود. یک منبع زمینی  پمپ حرارتی برای دما و رطوبت رابط زمینی فعالی ایجاد می‌کند. در واقع محیطی امن برای محافظت از مجموعه مشهور مرکز خلق می‌کند.

11

 

کار مرکز خاور میانه به گفتمان جهانی و درک بیشتر منطقه کمک می‌کند. ساختمان اینوستکورپ جدید، با بناهای مختلف دانشکده ارتباط دارد و مجموعه فضاهایی برای برنامه‌های آرشیو، کتابخانه و سمینار مرکز مشهور تعریف می‌کند؛

امکان گسترش تعهداتش را به عنوان یک انجمن حیاتی پژوهش، شناخت و بحث آزاد برای مرکز خاورمیانه فراهم می‌سازد.

12

 

منبع: archdaily

تحریریه پویانو| غفاری