معماری ساختمان اداری دومینیون توسط گروه معماری زاها حدید

معماری ساختمان اداری دومینیون توسط گروه معماری زاها حدید

معماری ساختمان اداری دومینیون توسط گروه معماری زاها حدید ؛ این پروژه در خیابان Sharikopodshipnikovskaya مسکو واقع شده است، در کنار ایستگاه تراموا و اتوبوس برقی و نزدیکی ایستگاه دوبرووکا از خط Lyublinskaya مترو مسکو ؛ ساختمان اداری دومینیون در میان اولین پروژه‌هایی است که برای رشد خلاقیت و بخشهای IT در این منطقه در درجه اول صنعتی و مسکونی در جنوب شرقی شهر ساخته شده است.

 

8

 

معمار: معماران زاها حدید

موقعیت: دوبرووکا ، مسکو ، روسیه

طراحی: زاها حدید ،‌ پاتریک شوماخر

ناظر طراحی: Christos Passas

معماران پروژه: Kwanphil Cho, Veronika Ilinskaya

تیم طراحی داخلی: Raul Forsoni, Kwanphil Cho, Veronika Ilinskaya

مساحت: 21184.0 مترمربع

سال پروژه: 2015

عکس‌ها: Hufton+Crow

 

01

 

02

همچون مجموعه‌ای از صفحات عمودی روی هم چیده شده در هر طبقه به وسیله عناصری منحنی به هم متصل میشوند ، آتریوم مرکزی از میان تمامی طبقات بالا میرود تا نور طبیعی را به قلب ساختمان وارد کند. در واقع طراحی داخلی این سازه متشکل از یک سری صفحات و پله‌های ارتباطی است که حول یک راهرو مرکزی یا آتریوم قرار گرفته اند. همچنین بالکن‌هایی در هر طبقه در آتریوم طراحی شده است که به میانبر پوسته بیرونی مرتبط است و مجموعه پلکان از طریق این فضای مرکزی متصل میشوند.

03

با رستورانی در طبقه همکف که آتریوم را به تراس خارجی رو به خیابان Sharikopodshipnikovskaya پیوند میدهد و بخشهای کافه و اسنک و محل‌های استراحت در بالکن‌ها ، آتریوم تبدیل به یک فضای تقسیم مشترک میان کلیه طبقات شده است که کارکنان کمپانی‌های داخل ساختمان را به تعامل با یکدیگر تشویق میکند. این ارتباط همچنین به همکاری میان شرکت‌های خدمات و حوزه‌های مختلف کمک میکند. بسیاری از شرکت‌های IT و رشد خلاقیت صنعتی این فرهنگ روحیه پژوهش جمعی را امری حیاتی برای پیشرفت و توسعه تلقی میکنند و طراحی ساختمان اداری دومینیون این مفهوم را با اتصالی باز در میان ساختمان براورده میسازد.

04

فضاهای اداری با سیستم استاندارد خطی چیده‌شده اند جهت ارائه امکانات بسیار مختلف برای شرکت‌های کوچک ، توسعه‌یافته و بزرگ. در حاشیه آتریوم ، آسانسورها ، گریز حریق ، توالت‌ها و شفت سرویسها ، هسته‌های خدمات که مرتبه‌ای از حریم برای دفاتر اداری گوناگون به وجود می‌آورد ، با گپ‌هایی میان این هسته‌ها مقداری شفافیت ارائه میدهد و اجازه میدهد که نور طبیعی از طریق فضای آتریوم مشترک مرکزی به قسمت‌های اداری وارد شود.

05

این حلقه هسته خدمات حول آتریوم یکجا با ستون‌هایی نزدیک پوسته بیرونی ساختمان استراکچر و سازه را فراهم میکند. صفحات کف آفست شده بین جبهه‌های مخالف ساختمان متعادل هستند. در برخی مناطق ، ستون‌ها حذف و تیرهای انتقالی جایگزین شده‌اند که فضای بدون ستون بزرگتری را برای برنامه‌های عمومی یا مستاجران بزرگتر ارائه میدهد.

06

ساختمان اداری دومینیون از گروه معماری زاها حدید با مساحتی بیش از 21 هزار مترمربع در 7 طبقه و 2 زیر زمین و در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع در شهر مسکو در کشور روسیه ساخته شده است و ساختمان 27 متر ارتفاع دارد. این پروژه از زاها حدید دارای ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی است که توجه معماران و مردم را بسیار به خود جلب کرد.

7

 

9
11

 

 

 

12 13

 

14

 

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|نبیلو