روشنایی داخلی منازل با 10 تا از برترین ترفندهای یک طراح داخلی

روشنایی داخلی منازل با 10 تا از برترین ترفندهای یک طراح داخلی

روشنایی داخلی منازل : موارد زیر را هنگام انتخاب مکان، سبک و عملکرد روشنایی منزل تان در نظر بگیرید. این شاید یک کلیشه طراحی به نظر برسد اما روشنایی خوب در واقع همه چیز است. نورپردازی و روشنایی حال و هوای فضا را عوض می‌کند و درست تنظیم کردن آن می‌تواند کل نمای طراحی داخلی شما را بهتر نشان دهد. در این جا 10 تا از بهترین توصیه‌ها و ترفندهای یکی از طراحان داخلی را برای درست تنظیم کردن روشنایی منازل می‌بینید.

1- در نظر گرفتن ارتفاع سقف

دانستن ارتفاع سقف موقع انتخاب لوازم روشنایی آویزان کردنی مهم است. برخی از چراغ ها دارای کابل ها یا سیم‌های قابل تنظیم ارتفاع هستند اما برخی دیگر این طور نیستند. چراغ‌های تان در ارتفاع خیلی پایین یا بالا نصب نکنید. به عنوان یک قاعده سرانگشتی، پایین چراغ باید حدود 30 تا 50 سانتی متر زیر یک سقف استاندارد 2 و نیم متری باشد. برای هر 30 سانت اضافه بودن ارتفاع سقف، به مقدار مذکور 8 سانت اضافه کنید.

2- چراغ آویز روی میز

هنگامی که چراغی را بالای یک میز یا جزیره آشپزخانه آویزان می‌کنید، توصیه می‌شود فاصله بین پایین چراغ تا میز یا جزیره آشپزخانه بین 70 تا 85 سانتی متر باشد. با این حال، اندازه چراغ ممکن است روی این مقدار تاثیر بگذارد. به طور کلی، چراغ های کوچکتر را می‌توان پایین تر و چراغ های بزرگتر را بالاتر نصب کرد.

3-برنامه ریزی کردن از قبل

اولویت‌های نورپردازی خود را در طول فاز طراحی اولیه ساخت و ساز یا بازسازی تعیین کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید به جای یک یا دو تا از سه چراغ در بالای میز ناهارخوری خود استفاده کنید باید قبل از شروع مراحل ساخت و ساز آن را گزارش دهید.

4- استفاده از چراغ‌های سیم آویز

اگر قصد دارید چراغ آویز جدیدی نصب کنید اما نمی‌خواهید خود را درگیر هزینه یا دردسر عوض کردن تنظیمات الکتریکی منزل تان کنید، استفاده از چراغ‌های سیم آویز راه حلی شیک و امروزی است.

همانند تصویر این آشپزخانه، چراغ‌ها را آزادانه از روی قلاب یا میله عبور دهید یا برای داشتن نمایی صنعتی تر سیم چراغ ها را محکم به سقف بچسبانید.

5- روشنایی را به سمت بالا هدایت کنید

خود را صرفا به روشنایی به سمت پایین محدود نکنید. بسته به موقعیت تان سعی کنید چراغ‌های دیوار کوب دیواری یا چراغ های رو به بالا را برای ایجاد محیطی لطیف تر و جلوگیری از ایجاد روشنایی رو به پایین خشن و سایه های تیره به کار ببرید.

6- نوع درخشندگی لوازم روشنایی خود را بشناسید

ظاهر لوازم روشنایی نباید به تنهایی در نظر گرفته شوند بلکه نوع لامپ های مورد استفاده در آن ها نیز به همان اندازه اهمیت دارد. لامپ های ال ای دی و فلورسنت یا هالوژنی در طیف‌های گرم تا سرد عرضه می شوند. همانند انتخاب رنگ دیوار، نوع درخشندگی چراغ های شما کاملا یک انتخاب شخصی است.

اگر دیوارهای شما با تن های رنگی سرد پوشیده شده است، شاید دوست داشته باشید ظاهر آن را با چراغ هایی که نور گرم ساطع می‌کنند گرم کنید. بر عکس شاید دوست داشته باشید لامپ هایی با درخشش سرد نصب کنید تا فضای تیره خود را درخشان تر نشان دهید.

7- روشنایی پله ها

نصب چراغ در راه پله ها کاربری آن را افزایش می‌دهد چرا که خطر افتادن در پله ها را به خصوص در شب کاهش می دهد. پله ها اغلب از دو طرف محدود هستند بنابراین چراغ ها را در کناره‌ها یا خیز پله ها به عنوان عنصر برجسته طراحی نصب کنید.

8- روشنایی داخلی منازل با نصب چراغ در لبه پایین کابینت ها

فکر نکنید که نصب چراغ روی لبه های پایین و بیرونی کابینت ها صرفا جنبه تزئینی و زیبایی شناختی دارد. چراغ های نواری زیر کابینت ها روشی عالی برای ایجاد نور در شب است که جلوه‌ای افسانه ای و اسرار آمیز دارد.

9-در اضافه کردن رنگ ها جسور باشید

نصب یک لوستر با رنگ شاد در یک اتاق تک رنگ و یکنواخت به کلی جلوه آن را تغییر می دهد. شیدهای رنگی مخصوصا زمانی که چراغ روشن باشد جلوه شگفت انگیزی ایجاد می‌کنند.

10- نورپردازی دکوری از انواع روشنایی داخلی منازل

اضافه کردن چراغ ها به عنوان عناصر دکوری باعث تنظیم حال و هوای یک اتاق می‌شود. با توجه به این که روشنایی کلی اتاق قبلا ترتیب داده شده است، استفاده از چراغ ها به عنوان اثر هنری روی دیوار، روشی زیرکانه برای اضافه کردن نور محیطی با کارکرد دکوری است.

 

 

 

 

روشنایی داخلی منازل

تحریریه پویانو: سجادی