روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

آیا می دانید رنگ هایی که در دکوراسیون داخلی به کار می برید، چه تاثیری بر روحیه شما دارند؟ هر کسی مایل است رنگ های مورد علاقه خود را در دکوراسیون داخلی به کار ببرد، اما کم تر پیش می آید که این کار با آگاهی از خصوصیات روانشناسانه رنگ ها صورت بگیرد. روانشناسی رنگ ها می تواند راهنمای خوبی برای ایجاد فضاهای ایده آل باشد. بررسی نقش رنگ های پرکاربرد در دکوراسیون داخلی و خصوصیات روانشاختی آن ها موضوعی است که پویانو در این مطلب به آن می پردازد. برای این که با روانشناسی رنگ ها آشنایی پیدا کنید، همراه ما باشید.

روانشناسی رنگ سبز در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ سبز در دکوارسیون داخلی

سبز، یکی از رنگ های جذاب با تاثیر جالب در دکوراسیون داخلی است و قادر است به فضای خانه شما زیبایی خاصی ببخشد. از تاثیرات روانی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی می توان به قابلیت ایجاد فضایی آرامش بخش اشاره نمود. اگر بخواهیم سبز را با رنگ دیگری مقایسه کنیم، می توانیم رنگ آبی را در نظر بگیریم. خوب است بدانید که تاثیر روانشناختی رنگ سبز، شباهت زیادی به تاثیرات رنگ آبی دارد. سبز، رنگی است که به عنوان رنگ آرامش و شفافیت شناخته می شود. در کنار این موارد، سبز، رنگی است که برای چشم نیز بسیار مفید می باشد و به ما آرامش خاصی می دهد.

اگر به طبیعت نگاهی بیندازید، می توانید رنگ سبز را در اکثر قسمت های آن مشاهده نمایید. در واقع، سبز را می توان رنگ طبیعت دانست. وقتی رنگ سبز را به دکوراسیون منزل می آورید، شبیه به این است که قطعه ای از طبیعت را به خانه آورده اید. شما می توانید با استفاده از رنگ سبز در ترکیب با رنگ های دیگری مانند رنگ سفید و رنگ زرد، دکوراسیون داخلی خانه خود را جذاب و در عین حال، آرامش بخش کنید.

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوارسیون داخلی

رنگ نارنجی، یک رنگ شاد و بسیار پر انرژی می باشد، اما نخستین چیزی که شما باید درباره این رنگ بدانید، این است که نارنجی برای دکوراسیون داخلی همه افراد مناسب نمی باشد. برای مقایسه می توان گفت که رنگ سفید، رنگی است که می توان از آن در دکوراسیون داخلی هر خانه ای استفاده نمود، زیرا این رنگ برای بیش تر افراد، رنگ متعادل و قابل قبولی به نظر می رسد. این امر درباره رنگ نارنجی صادق نیست و باید در استفاده از آن در دکوراسیون داخلی احتیاط به خرج داد. شدت رنگ بر خصوصیات روانشناختی آن اثر می گذارد. به همین خاطر، به کار بردن رنگ نارنجی به صورت ملایم بر دیوار منزل، حس متمایزی را در مقایسه با رنگ نارنجی تند به فضا می دهد. در هنگام به کار بردن رنگ نارنجی، این نکته را به خاطر داشته باشید که هر رنگی از خصوصیات مثبت و منفی خاص خودش برخوردار است. نارنجی نیز شامل این قاعده کلی می شود و استفاده بیش از اندازه از آن صحیح نمی باشد. زیاده روی کردن در به کارگیری رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی سبب می گردد میزان انرژی فضای زندگی شما بیش از حد زیاد شود که چندان جالب نیست.

از آن جایی که نارنجی، یک رنگ تند است، شما می توانید آن را با دیگر رنگ ها ترکیب کرده و جذابیت ویژه ای به فضای منزل خود ببخشید. رنگ هایی مانند آبی، سفید و قهوه ای، مواردی می باشند که می توانید به عنوان مکمل در کنار نارنجی به کار ببرید. فراموش نکنید که رنگ نارنجی به خاطر انرژی زیادی که دارد، نیازمند مکملی است که آن را به تعادل برساند. شما می توانید رنگ نارنجی را روی دیوار آشپزخانه و فضای غذاخوری خود به کار ببرید، زیرا این رنگ، یک رنگ اشتهازاست.

روانشناسی رنگ سیاه در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ سیاه در دکوارسیون داخلی

رنگ سیاه که با نام مشکی نیز شناخته می شود، یک رنگ پرصلابت می باشد که می توان از آن برای ایجاد یک فضای برجسته، جذاب و جسورانه کمک گرفت. نکته بسیار جالبی که در رابطه با این رنگ وجود دارد، این است که اگر آن را به صورت هوشمندانه و خلاقانه به کار ببرید، قادر خواهید بود حس و حالی بسیار مدرن و شگفت انگیز به منزل خود بدهید. رنگ مشکی، شاید به عنوان پس زمینه و در مقیاس بزرگ، زیاد مناسب عمل نکند، زیرا فضا را تاریک و غم انگیز می نماید، اما شما می توانید برخی لوازم و اکسسوری های خود را سیاه انتخاب کرده و با این کار، زیبایی بی نظیری به خانه خود بدهید. سیاه، رنگی است که با قرار گرفتن در پس زمینه به صورت محدود نیز می تواند جلوه اجسام درخشان و متالیک را چند برابر کند.

از آن جایی که بیش تر افراد، سیاه را رنگ اندوه و سوگواری می دانند، زیاد از این رنگ در دکوراسیون داخلی بهره نمی گیرد. درباره نظر این افراد نه می توان گفت که اشتباه می کنند و نه می توان گفت که کارشان درست است. در روانشناسی رنگ های تیره آمده که این گونه رنگ ها زیاد در دکوراسیون داخلی کاربرد ندارد. با این حال، انتخاب رنگ های تیره، امری سلیقه ای است. اگر دوست دارید رنگ سیاه را در دکوراسیون منزل خود به کار ببرید، هیچ کس جلوی شما را نخواهد گرفت. با این حال، بهتر است تعادل را رعایت کنید.

روانشناسی رنگ سفید در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ سفید در دکوارسیون داخلی

رنگ سفید، محبوب ترین رنگ در دکوراسیون داخلی و رنگی امیدبخش می باشد. می توان گفت کاربرد سفید در طراحی داخلی منزل به مراتب از دیگر رنگ ها بیش تر است. سفید، رنگی است شیک و بسیار جذاب که نماد پاکیزگی و خلوص است. سفید برخلاف خیلی از رنگ های دیگر، چشم را اذیت و خسته نمی کند و از این رو می تواند پس زمینه خوبی برای فضاهای مختلف باشد.

به همین خاطر است که بیش تر ما دیوارهای منزل خود را به رنگ سفید در می آوریم. به کار بردن رنگ سفید در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک سبب می شود محیط خانه از چیزی که هست، بزرگ تر جلوه کند. رنگ سفید را می توان رنگی کارگشا برای دکوراسیون فضاهای کوچک دانست. اگر طرفدار سبک های مدرن و مینیمال هستید، سفید یکی از رنگ های اصلی دکوراسیون منزل شما خواهد بود.

روانشناسی رنگ قرمز در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ قرمز در دکوارسیون داخلی

قرمز، تقریبا جذاب ترین رنگی است که می توان در دکوراسیون داخلی به کار برد. رنگ قرمز از گیرایی بسیار زیادی برخوردار می باشد و رنگی مدرن و امروزی به شمار می رود. نکته ای که در مورد این رنگ وجود دارد، این است که به کار بردن آن در نقش رنگ پس زمینه ممکن است چشمان شما را تا حد زیادی خسته کند. به همین خاطر است که کم تر دیده می شود کسی رنگ قرمز را بر دیوارهای منزل خود بزند.

اگر دوست دارید از رنگ قرمز روی دیوارها استفاده کنید، بهتر است تنها یکی از دیوارها را به این منظور اختصاص دهید. در ضمن، انتخاب رنگ قرمز برای مبلمان و کوسن ها گزینه ای است که می تواند یک نقطه کانونی فوق العاده در فضای مورد نظر شما خلق کند.

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوارسیون داخلی

قهوه ای، رنگی است که بسیاری از ما دوستش داریم. اگر به خانه دوستان و نزدیکان خود سری بزنید، می بینید که در دکوراسیون داخلی اکثر آن ها از رنگ قهوه ای استفاده شده است. قهوه ای تقریبا محبوب ترین رنگی است که در انتخاب و خرید مبلمان منزل، مد نظر قرار می گیرد. طراحان داخلی نیز از طیف های گوناگون رنگ قهوه ای در عناصر مختلفی مثل کمد، میز، مبل و کابینت بهره می گیرند.

البته باید به خاطر داشته باشید که قهوه ای، یک رنگ کسل کننده است و استفاده از آن به صورت تنها در فضای خانه مناسب نمی باشد. به همین خاطر، بهتر است طیف های رنگ قهوه ای را با ترکیب های گوناگون در فضا به کار ببرید تا محیط زندگیتان کسل کننده نشود. قهوه ای را می توان با اکثر رنگ های گرم به خوبی ترکیب کرد.

روانشناسی رنگ زرد در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ زرد در دکوارسیون داخلی

حالا به سراغ رنگ زرد می رویم. زرد، رنگی بسیار شاده و پرانرژی می باشد که قادر است جذابیت و سطح انرژی بسیار بالایی به منزل شما بدهد. در روانشناسی زرد آمده که این رنگ می تواند فضای زندگی را روشن و صمیمی کند. رنگ زرد، بهتر است در جزئیات به کار رود. از آن جا که زرد می تواند فضا را صمیمی کند، به کار بردن آن در دکوراسیون ورودی منزل پیشنهاد می شود.

زرد هم مثل خیلی از رنگ های دیگر برای رنگ آمیزی دیوارها مناسب نیست، زیرا بر چشمان شما تاثیر بدی می گذارد. برای افزایش اشتهای خود در فضای ناهارخوری منزل می توانید از این رنگ بهره ببرید.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ بنفش در دکوارسیون داخلی

بنفش، یک رنگ متفاوت و شاد است که می تواند کلاس بالایی به محیط زندگی شما هدیه کند. به کار بردن رنگ بنفش در کنار رنگ سبز از لحاظ روانشناسی، تاثیر خیلی خوبی روی حس و حال خانه شما خواهد داشت. بنفش در طیف های روشن تر خود، مثل یاسی، رنگی است آرامش بخش و ملیح که به کار بردن آن در هر فضایی می تواند خیال انگیز و آرام کننده باشد. دیگر رنگ هایی که می توان با بنفش ترکیب نمود، رنگ هایی مثل سفید، آبی و خاکستری هستند.

روانشناسی رنگ آبی در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ آبی در دکوارسیون داخلی

آبی، رنگی است که ما در طول زندگی روزمره خود، آن را زیاد می بینیم. آبی، رنگ دریا، آسمان و آب است. آرامش خاصی در رنگ آبی وجود دارد که شاید کم تر در دیگر رنگ ها یافت شود. خوب است بدانید که آبی در معماری سنتی کشور ما نمادی از جاودانگی و روحانیت می باشد و به خاطر داشتن همین خصوصیت، در بسیاری از ساختمان های قدیمی ایران، مثل مساجد، کاربرد داشته است. شما می توانید رنگ آبی را با نیلی، سفید، زرد و خاکستری ترکیب کنید.

روانشناسی رنگ صورتی در دکوارسیون داخلی

روانشناسی رنگ صورتی در دکوارسیون داخلی

صورتی، یک رنگ بسیار لطیف و رمانتیک است که برای محل زندگی افراد احساساتی و خصوصا خانم ها خیلی مناسب می باشد. البته، صورتی را نباید تنها یک رنگ دخترانه دانست. اگر صورتی را در طیف های مناسب و در کنار رنگ های هماهنگ به کار ببرید، می توانید احساس آرامش و ملایمتی که دارد را به خانه خود بیاورید. صورتی در کنار رنگ هایی مانند شیری، سفید و بنفش، خیلی خوب به نظر می رسد.

روانشناسی رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی

رنگ طلایی از گذشته های خیلی دور، نمادی از زرق و برق بوده است. طلایی، نماد رفاه و لوکس بودن است. به همین خاطر است که اکثر افرادی که تمایل به ایجاد دکوراسیون شاهانه و متجملانه دارند، رنگ طلایی را در پالت رنگی فضاهای منزل خود به کار می برند.

طلایی، رنگ پیروزی و موفقیت است و یکی از رنگ های متالیک به شمار می رود. رنگ های متالیک قادر هستند دکوراسیون مجللی به خانه شما بدهند و استفاده از آن ها نگاه هر کسی را خیره می کند. طلایی، نشانه خورشید نیز هست و می تواند نماد قدرت و صلابت نیز باشد. حتی اگر مقدار کمی رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی به کار ببرید، سبب ایجاد خوشبینی و افکار مثبت خواهید شد.

طلایی با این که بیش تر برای ایجاد فضاهای مجلل به کار می رود، رنگی است که می تواند فضایی گرم و صمیمی نیز ایجاد کند. افرادی که دوست دارند طلایی را در دکوراسیون داخلی منزل خود به کار ببرند، معمولا کاریزمای بالایی دارند و دوست دارند دکوراسیون خانه شان لاکچری و منحصر به فرد به نظر برسد. شما می توانید طلایی را در کنار مشکی به کار ببرید، زیرا مشکی سبب بهتر دیده شدن و چند برابر شدن جلوه رنگ طلایی می شود. رنگ هایی مثل سفید، قهوه ای و فیروزه ای نیز در کنار طلایی، عالی به نظر می رسند.

در ادامه می توانید تصاویری از کاربرد رنگ های مذکور در دکوراسیون داخلی منزل ببینید.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی سیاه و سفید

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی نشیمن

طراحی داخلی اتاق خواب

طراحی داخلی مدرن

طراحی داخلی مدرن به رنگ طلایی

طراحی داخلی مدرن به رنگ سفید

طراحی داخلی مدرن به رنگ سفید

طراحی داخلی مدرن به رنگ سفید

طراحی داخلی مدرن به رنگ سبز

طراحی داخلی مدرن به رنگ روشن

طراحی داخلی مدرن به رنگ زرد

طراحی داخلی مدرن به رنگ طوسی

سبز در دکوراسیون نشیمن

بنفش در دکوراسیون نشیمن

سفید در دکوراسیون نشیمن

صورتی در دکوراسیون نشیمن

رنگ روشن در دکوراسیون نشیمن

مشکی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ گلبهی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ کرم در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ تیره در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ روشن در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ روشن در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ روشن در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ آبی و سفید در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ سورمه ای در دکوراسیون داخلی

 

 

معمعاری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری