روش های رنگ کردن رادیاتور ها در خانه !

روش های رنگ کردن رادیاتور

روش های رنگ کردن رادیاتور ها در خانه !

روش های رنگ کردن رادیاتور : در این روز هایی که وارد فصل پاییز شده ایم، آرام آرام باید خود را برای روز های سرد زمستانی آماده کنیم. شاید هنوز به معنای واقعی آغاز روز های سرد را احساس نکرده باشیم، اما هر چه سریع تر خودمان و محیطی که در آن زندگی می کنیم را برای زمستان آماده کنیم، به همان اندازه سریع تر با هوای سرد سازگار خواهیم شد. یکی از بزرگ ترین سختی هایی که هوای سرد با خود به همراه دارد، احساس سرما در جسم و استخوان ها است. به همین دلیل بسیاری از صاحب خانه ها تا زمانی که رادیاتور های اتاق نشیمن را برای گرم کردن خود روشن نکنند، ورود به فصل سرما را باور نمی کنند.

در گذشته در خانه ها به عنوان وسایل گرمایشی از بخاری های هیزمی استفاده می شد. اما امروزه رادیاتور ها جای بخاری های قدیمی را گرفته اند. بدون شک استفاده از رادیاتور بسیار ساده تر از بخاری است، اما با این وجود رادیاتور ها نیز نیاز به رسیدگی دارند. به همین دلیل در روند آمادگی برای زمستان، تمیز کردن رادیاتور ها نیز وجود دارد.

در کنار تمیز کردن رادیاتور ها تغییرات بزرگ تری نیز می توان ایجاد کرد. برای مثال رنگ کردن رادیاتور ها به رنگی جدید… هر چه قدر هم که در کشور ما این کار رواج نداشته باشد، اما در کشور های اروپایی و خارجی رنگ کردن رادیاتور ها یک ترند در طراحی داخلی به شمار می رود و بسیاری از افراد این کار را به صورت شخصی و بدون کمک گرفتن از متخصص انجام می دهند. رنگ کردن رادیاتور ها نه تنها ظاهری جدید، تازه و تمیز به آن ها می بخشد بلکه از نظر طراحی داخلی نیز می تواند تاثیر قابل توجهی در ظاهر اتاق ایجاد کند.

رنگ کردن رادیاتور ها و از بین بردن ظاهر ساده و معمولی آن ها می تواند ظاهر اتاق را به شکلی زیبا و خاص تحت تاثیر قرار دهد.. اگر شما نیز می خواهید جلوه ای جدید به رادیاتور های خود بخشیده و هم برای فصل سرما آماده شده و هم در دکوراسیون محیط زندگی خود تنوع ایجاد کنید، با دنبال کردن مراحل ارائه شده در این مطلب می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. با پویانو همراه باشید:

روش های رنگ کردن رادیاتور

زمانی که رادیاتور ها سال های سال مورد استفاده قرار گرفته و ظاهری کهنه و قدیمی پیدا می کنند، در بسیاری موارد تنها رنگ کردن آن ها بسیار به صرفه تر از تعویض کردن رادیاتور ها خواهد بود. گاهی اوقات نیز رادیاتور ها از نظر ظاهری هیچ مشکلی ندارند، اما ظاهر استاندارد آن ها بسیار خسته کننده شده و در ظاهری معمولی به اتاق می بخشند. در هر دوی این شرایط تنها با رنگ کردن رادیاتور ها می توانید ظاهری جدید و زیبا به آن ها ببخشید.

اما قبل از شروع رنگ کردن رادیاتور ها باید به چند نکته توجه کنید؛ ابتدا از سرد بودن رادیاتور ها اطمینان حاصل کنید. برای رنگ کردن رادیاتور ها ماه های قبل از آغاز فصل سرما زمان مناسبی خواهند بود. برای مثال دو ماه ابتدایی پاییز هنوز هوا به طور کامل سرد نشده و برای انجام این کار زمان مناسبی به شمار می روند.

انجام این کار در فصل زمستان کمی دشوار تر خواهد بود، زیرا تا زمان خشک شدن کامل رنگ نباید رادیاتور ها را روشن کنید و این موضوع باعث سرد شدن محیط زندگی شما خواهد شد. باز کردن رادیاتور از روی دیوار و رنگ کردن آن بر روی زمین نیز یک روش برای این منظور به شمار می رود، اما فراموش نکنید که نباید این کار را به تنهایی انجام دهید.

روش های رنگ کردن رادیاتور

قبل از شروع رنگ آمیزی رادیاتور ها، ابتدا گرد و خاکی را که در طول سال ها بر روی آن نشسته است را تمیز کنید. حتی در تمیز ترین خانه ها نیز اگر میزان گرد و خاکی را که در میان پنل های رادیاتور جمع می شوند را مشاهده کنید تعجب خواهید کرد! بعد از تمیز کردن و شستن رادیاتور آن را کاملا خشک کنید.

در مرحله دوم به سمباده نیاز خواهید داشت. کاغذ سمباده نازک و یا متوسط را خیلی آرام بر روی سطح رادیاتور بکشید. این گونه می توانید سطحی صاف و یک دست برای رنگ کردن ایجاد کنید. یکی دیگر از مواردی که قبل از رنگ کردن باید به آن توجه داشته باشید لکه های زنگ زدگی هستند. در رادیاتور های جدید این گونه مشکلات وجود ندارند، اما در رادیاتور های قدیمی امکان مواجه شدن با این نوع لکه ها بسیار زیاد است.

برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی از یک فرچه زبر با محلول پاک کننده زنگ زدگی استفاده کنید. بعد از پاک کردن لکه ها و سمباده زدن سطح رادیاتور را از گرد و خاک پاک کرده و آن را کاملا خشک کنید. برای این منظور سطح رادیاتور را با یک دستمال نمناک تمیز کرده و سپس با یک دستمال خشک مجددا روی سطح را بکشید. سپس برای این که بر وری زمین رنگ ریخته نشود، مقداری روزنامه زیر رادیاتور قرار دهید.

تمیز کردن رادیاتور ها

  • رنگ آستر برای رنگ آمیزی رادیاتور

بعد از تمام شدن مرحله تمیزی نوبت به رنگ آستر می رسد؛ این روند باعث می شود تا رنگ ماندگاری بیشتری بر روی رادیاتور داشته باشد. اگر بر روی سطح رادیاتور نقاط زنگ زده، حتی در اندازه های بسیار کوچک وجود دارد، برای این که از گسترش آن جلوگیری کرده و مانع از آسیب جدی بر روی رادیاتور شوید، بهتر است که از رنگ آستری ضد زنگ استفاده کنید. برای این منظور می توانید از فروشنده رنگ اطلاعات کافی را دریافت کنید.

برای به کار بردن رنگ آستری می توانید از فرچه های معمولی رنگ استفاده کنید، اما برای دسترسی به تورفتگی های رادیاتو می توانید از فرچه های زاویه دار مخصوص رادیاتور نیز استفاده کنید. رنگ آستری نه تنها مانع از زنگ زدن رادیاتور می شود، بلکه زمینه مناسبی را برای یک لایه رنگ دیگر آماده می کند و باعث می شود تا کار رنگ کردن به شکلی مرتب و بدون نقص انجام شود.

رنگ آستر برای رنگ کردن رادیاتور

برای رنگ کردن رادیاتور ها از رنگ های معمولی استفاده نکنید. زیرا این رنگ ها در برابر گرما مقاوم نیستند و ممکن است که با گرم شدن بوی نامطبوع ایجاد کرده و بعد از مدتی درخشش خود را از دست بدهند. به همین دلیل برای رنگ کردن رادیاتور ها از رنگ های مخصوصی که برای آن ها تولید شده است استفاده کنید.

این مدل رنگ ها که با عنوان رنگ مخصوص رادیاتور شناخته می شوند با استفاده از فرچه و یا به شکل اسپری بر روی رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از انتخاب رنگ مورد نظر خود می توانید رادیاتور را رنگ کرده و برای ایجاد یک سطح محافظتی بر روی آن از جلا استفاده کنید.

رنگ مناسب برای رادیاتور ها

  • استفاده از اسپری رنگ کردن شوفاژ

اسپری های رنگی مخصوص رادیاتور ها تنها برای استفاده بر روی این سطوح تولید شده و تنوع رنگی بسیاری را در اختیار شما قرار می دهند. راحت ترین روش برای استفاده از اسپری رنگ این است که رادیاتور را از جای خود خارج کرده و سپس آن را رنگ کنید. با این روش به سطحی یکدست و صاف دست خواهید یافت. اما همان طور که قبلا نیز اشاره شد باز کردن رادیاتور کار دشواری است، به همین دلیل برای انجمام این کار به کمک نیاز خواهید داشت.

اگر می خواهید همان گونه که رادیاتور بر روی دیوار است آن را با اسپری رنگ کنید، به دلیل این که این نوع رنگ به راحتی پاک نمی شود و کنترل کردن آن نیز دشوار است، حتما دیوار ها و زمین زیر رادیاتور را به خوبی بپوشانید.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تفاوتی ندارد چه نوع رنگی را به کار ببرید، برای محافظت از سلامت خود هنگام استفاده از رنگ حتما از یک ماسک استفاده کنید. هم چنین هوای اتاق را به خوبی تهویه کنید. اگر می خواهید از اسپری رنگ استفاده کنید، دستکش را نیز فراموش نکنید. زیرا پاک کردن رنگ از روی پوست ممکن است کمی دشوار باشد.

استفاده از اسپری رنگ برای رادیاتور

  • مرحله رنگ آمیزی رادیاتور ها

بعد از این که آمادگی های مورد نیاز را انجام دادید، یعنی به ترتیب بعد از انجام تمیزی، تهیه کردن لوازم مورد نیاز و رنگ آستری، سپس می توانید رنگ نهایی را بر روی رادیاتور ها مورد استفاده قرار دهید. قبل از شروع رنگ آمیزی مطمئن شوید که رنگ آستری به طور کامل خشک شده باشد و برای سریع تر خشک شدن آن می توانید درب و یا پنجره های اتاق را باز کنید. بعد از خشک شدن آستری برای پاک کردن گرد و خاک موجود یک بار دیگر آن را با دستمال تمیز کنید.

اگر از رنگ مخصوص رادیاتور استفاده می کنید قبل از باز کردن درب، آن را به خوبی تکان داده و بعد از باز کردن آن با استفاده از یک قلم و یا چوب آن را به خوبی هم بزنید. سپس با استفاده از یک فرچه رادیاتور را رنگ کنید. قبل از هر چیزی سطح بالا و رویی رادیاتور را رنگ کنید. زیرا رنگ کردن این بخش ها ساده تر است. سپس بخش هایی را رنگ کنید که دسترسی به آن ها دشوار تر است.

همان طور که قبلا نیز اشاره شد می توانید برای این بخش ها از فرچه های مخصوص استفاده کنید. در رنگ فروشی ها می توانید این مدل فرچه ها را به راحتی پیدا کنید.

مرحله رنگ کردن رادیاتور ها

کار را از یک سمت رادیاتور آغاز کرده و تا سمت دیگر ادامه دهید. رنگ کردن را از بخش های کوچک تر و ساده تر آغاز کنید. اگر در یک مرحله رنگ به نتیجه خوب و مطلوبی دست پیدا کنید و رد قلم مو باقی نمانده باشد نیازی به یک لایه دیگر نخواهد بود، اما فراموش نکنید که دو لایه رنگ همیشه نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت.

نکته ای که در این مورد باید در نظر داشته باشید این است که قبل از این که لایه دوم رنگ را بزنید حداقل 24 ساعت صبر کنید. بعد از لایه دوم روند رنگ آمیزی به پایان خواهد رسید. فقط قبل از روشن کردن رادیاتور اطمینان بیابید که رنگ به طور کمل خشک شده باشد. متخصصان توصیه می کنند که برای جذب و خشک شدن کامل رنگ حداقل 1 یا 2 روز صبر کنید. به همین دلیل این روز ها که هوا به طور کامل سرد نشده است فرصت خوبی برای انجام این کار خواهد بود.

مرحله رنگ کردن رادیاتور ها

نکاتی کلی ای که برای رنگ کردن رادیاتور ها باید در نظر داشته باشید:

  • از خاموش بودن رادیاتوری که می خواهید آن را رنگ کنید اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از رنگ کردن حتما رادیاتور را شسته و خشک کنید.
  • همیشه قبل از رنگ اصلی از رنگ آستری با کیفیت استفاده کنید.
  • از ورود هوای تازه به اتاق اطمینان حاصل کرده و برای این که آسیبی به وسیله ای وارد نشود، روی هر مبلمان، فرش و یا لوازم موجود در اتاق را بپوشانید.
  • قبل از اعمال لایه دوم رنگ حداقل 24 ساعت صبر کنید.
  • قبل از روشن کردن مجدد رادیاتور یک تا دو روز آن را خاموش نگه دارید.
  • ممکن است که تا چند روز بوی رنگ در اتاق باقی بماند. به همین دلیل هوای اتاق را به طور مرتب تهویه کنید.

نکاتی کلی ای که برای رنگ کردن رادیاتور ها