رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن

رنگ مناسب برای اتاق نشیمن

رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن

رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن : زمانی که می خواهید اتاق نشیمن و سالن پذیرایی را طراحی کنید، یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید رنگ های به کار رفته در مکان و هماهنگی این رنگ ها با یکدیگر است. در زمان انجام دکوراسیون باید تمام موارد را در نظر گرفته و میان سطوح بزرگی مانند کفپوش و دیوار ها با مبلمان و اکسسوار ها هماهنگی ایجاد کنید. در این مطلب به کاربرد رنگ ها و هماهنگی آن ها با یکدیگر در طراحی اتاق نشیمن خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

اتاق نشیمن که در مرکز خانه قرار داشته و برای استراحت کردن بعد از یک روز طولانی و همین طور برای پذیرایی از مهمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، بزرگ ترین بخش هر خانه ای به شمار می رود و در واقع به عنوان ویترین خانه شناخته می شود!

به همین دلیل هر فردی به طراحی اتاق نشیمن کمی بیشتر از نقاط دیگر توجه می کند و برای این که این مکان دارای ظاهری خاص و منحصر به فرد باشد تلاش بیشتری را از خود نشان می دهد و برای دکوراسیون اتاق نشیمن تمام لوازم و اکسسوار ها را با دقت خاصی انتخاب کرده و تلاش می کند تا میان تمام لوازم موجود در این مکان ارتباط و هارمونی ایجاد کند. اما آیا می دانید در مورد انتخاب رنگ ها چه کار هایی باید انجام دهید؟

به راحتی می توان گفت که در راس تمام اشیاء و تمام عناصری که یک دکوراسیون را تشکیل می دهند رنگ ها قرار دارند. رنگ ها علاوه بر این که شخصیت و سلیقه شخصی ما را به نمایش می گذارند، بر روی انسان تاثیرات مثبت و منفی نیز ایجاد می کنند. به همین دلیل در طراحی داخلی یک خانه، رنگ مبلمان، اکسسوار ها و دیوار ها از مهم ترین موارد به شمار می رود. یک دکوراسیون بی نظیر با انتخاب رنگ اشتباه برای دیوار ها می تواند بسیار ضعیف و معمولی دیده شود و یا بالعکس، اتاقی که با لوازمی معمولی طراحی شده است با انتخاب رنگ مناسب برای دیوار ها می تواند به مکانی زیبا و بی نقص تبدیل شود.

قبل از این که برای دکوراسیون مکان مورد نظر خود رنگ مناسب را انتخاب کنید، نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید؛ از جمله این نکات می توان به اندازه اتاق، جهتی که اتاق به سمت آن قرار دارد و حتی کاربرد مکان اشاره کرد. برای مثال در اتاقی کوچک نباید از رنگ های تیره در کنار یکدیگر و به صورت رنگ های غالب استفاده کنید و یا در اتاقی کم نور و به سمت شمال بهتر است که رنگ های گرم را به کار ببرید.

هم چنین اگر می خواهید فضایی آرامش بخش ایجاد کنید می توانید از رنگ های الهام گرفته از طبیعت استفاده کنید و برای فضایی گرم تر و جذاب تر، می توانید رنگ های گرم را در کنار رنگ های دیگر برای ایجاد تعادل به کار ببرید. هم چنین می توانید طرح های مدرن و رنگ های خنثی و رنگ های سرد را در کنار هم به کار برده و با ترکیب رنگ های گرم و سرد تعادل ایجاد کنید. البته انتخاب رنگ بر اساس کاربرد مکان نیز یکی از روش های کاربردی برای انتخاب رنگ مناسب به شمار می رود.

با ترکیب رنگ های گرم و سرد تعادل ایجاد کنید

به دکوراسیونی که تنها با به کار بردن تنالیته های متفاوت یک رنگ طراحی شده باشد، دکوراسیون تک رنگ گفته می شود. پرکاربرد ترین و محبوب ترین دکوراسیون های تک رنگ، طراحی هایی هستند که رنگ های سیاه و سفید به عنوان رنگ های غالب در آن ها به کار برده شده است.

دکوراسیون سیاه و سفید زمانی که توسط افراد حرفه ای شکل بگیرد نتیجه ای بی نظیر حاصل خواهد شد، اما در صورتی که توسط افراد بی تجربه به کار برده شود ممکن است که فضایی آزار دهنده و خسته کننده ایجاد شود. در کنار کاربرد حرفه ای این دو رنگ متضاد می توان از تنالیته های رنگ طوسی نیز در کنار آن ها استفاده کرد. با به کار بردن یک یا دو عدد از تنالیته های رنگ طوسی می توان میان رنگ های سیاه و سفید ارتباط بر قرار کرده و به مکان ظاهری زیبا بخشید. البته در صورت تمایل می توانید به میزان بسیار کمی از رنگ های دیگر نیز استفاده کنید.

در دکوراسیون تک رنگ نیازی نیست که به طور مطلق از رنگ سیاه و یا رنگ سفید استفاده کنید. در کنار رنگ سفید با به کار بردن طوسی روشن و مقدار کمی رنگ سیاه می توانید دکوراسیونی 100 درصد تک رنگ، ظریف، دلباز و روشن ایجاد کنید.

در طراحی تک رنگ که هم در دکوراسیون و هم در دنیای مد بسیار پرکاربرد و محبوب است، به جای رنگ طوسی می توان از رنگ های دیگری نیز برای به نمایش گذاشتن احساسات استفاده کرد. با این روش طراحی و دکوراسیونی پر مدعا ایجاد خواهید کرد.

دکوراسیون تک رنگ

  • فضایی گرم و صمیمی در اتاق پذیرایی و نشیمن

برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی در اتاق نشیمن به طور طبیعی باید از رنگ های گرم استفاده کنید. اما این بدین معنا نیست که تمام اتاق را برای مثال به رنگ قرمز رنگ آمیزی کنید! دکوراسیونی که با رنگ های خنثی ایجاد شده است را تنها با استفاده از اکسسوار های قرمز رنگ می توانید به مکانی گرم تر و صمیمی تر تبدیل کنید و با این روش اتاق ظاهری پر از رنگ و خسته کننده نیز نخواهد یافت. استفاده از مقدار کمی کنتراست در طراحی مکان می تواند ظاهری حرفه ای تر به آن ببخشد.

به این موضوع نیز باید اشاره کنیم که در ایجاد فضایی گرم و صمیمی، روشنایی نیز تاثیر به سزایی دارد. استفاده از روشنایی های متعدد در نقاط مختلف اتاق، به جای یک نقطه میانی، به فضا بزرگی و شخصیت بخشیده و ظاهری گرم و صمیمی به اتاق نشیمن خواهد بخشید.

فضایی گرم و صمیمی در اتاق نشیمن

  • مکان های شمالی برای نشیمن و پذیرایی!

اگر جهت اتاق نشیمن شما به سمت شمال قرار دارد، به این معنا است که به اندازه کافی نمی توانید از نور خورشید بهره ببرید. در این شرایط تنها کاری که باید انجام دهید این است که احساس وجود نور خورشید را در مکان ایجاد کنید و رنگی که این احساس را به خوبی ایجاد خواهد کرد، رنگ زرد است. رنگ زرد برای به کار برده شدن در مکان های بزرگ، رنگ دشواری به شمار می رود و اگر نمی خواهید اتاق نشیمنی شبیه به مهد کودک داشته باشید، بهتر است که از این رنگ در کنار رنگ هایی مانند رنگ سفید و طوسی استفاده کنید.

لازم است که به اهمیت رنگ سفید نیز بپردازیم؛ تفاوتی ندارد که به چه میزان و از چه ترکیب رنگ هایی در طراحی داخلی استفاده کنید، به کار بردن جزئیات سفید رنگ در میان آن ها از بروز فضایی خسته کننده و خفقان جلوگیری خواهد کرد. سفید از نظر تکنیکی یک رنگ به شمار نمی رود و در هر طراحی داخلی باعث می شود تا ترکیب رنگی موجود به صورت قدرتمندی خود را نمایان کند.

مکان های شمالی برای نشیمن و پذیرایی!

رنگ قرمز که به مکان زندگی و پویایی می بخشد با مفاهیمی مانند احساسات، جسارت، قدرت، سلامتی، شادی و گاهی عصبانیت نیز شناخته می شود. اگر شما نیز به جادوی رنگ قرمز علاقه مند هستید، می توانید از این رنگ به اندازه مناسب در طراحی اتاق نشیمن استفاده کنید. برای این کار می توانید تنها یکی از دیوار ها را به رنگ قرمز رنگ آمیزی کنید. برای این منظور دیوار پشت کاناپه و یا کتابخانه را قرمز کرده و آن را به یک نقطه توجه تبدیل کنید.

رنگ قرمز: زیاد آن ضرر و کم آن مفید است.

راحت ترین روش برای این که بتوانید رنگ ها را به میزان مناسب در طراحی داخلی به کار ببرید، استفاده از فرمول 60-30-10 است که باعث می شود میان 3 رنگ اصلی به کار رفته در مکان تعادل ایجاد شود. بر اساس این فرمول 3 رنگ کلی برای استفاده در دکوراسیون مکان انتخاب می شود. بهتر است که دو تا از این رنگ ها به یکدیگر نزدیک بوده و رنگ سوم رنگی متضاد باشد. سپس رنگ روشن تر آن دو رنگ مشابه را برای دیوار ها و دیگری را نیز ترجیحا برای سطوح بزرگ تری مانند مبلمان به کار ببرید و در نهایت رنگ متضاد را برای ایجاد کنتراست در اکسسوار ها مورد استفاده قرار بدهید.

اگر رنگ هایی که می خواهید به کار ببرید رنگ های روشنی مانند سفید، طوسی و یا بژ هستند، برای ایجاد فضایی گرم از رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی و برای ایجاد مکانی آرام از تنالیته های رنگ آبی به عنوان رنگ متضاد استفاده کنید. اما به این موضوع توجه داشته باشید که نباید تنها از یک تنالیته این رنگ استفاده کنید و لازم است که تنالیته های مختلف آن را در کنار یکدیگر به کار ببرید. در غیر این صورت ظاهری غیر حرفه ای به مکان خواهید بخشید.

رنگ آبی برای ایجاد مکانی آرامش بخش

  • کمی در مورد دایره رنگی صحبت کنیم

در دایره رنگی به رنگ هایی که در مقابل یکدیگر قرار دارند، رنگ های متضاد و یا رنگ های مکمل گفته می شود. زمانی که رنگ های متضاد در کنار یکدیگر به کار برده می شوند مرز موجود میان این رنگ ها باعث ایجاد کنتراست در فضا می شود.

رنگ هایی مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی و بنفش و زرد از جمله رنگ های متضاد هستند و زمانی که در سطحی روشن در کنار یکدیگر قرار بگیرند، چشم را اذیت نکرده و هماهنگی ای متعادل ایجاد می کنند. رنگ هایی که در دایره رنگی در کنار یکدیگر قرار دارند رنگ های مشابه هستند. رنگ های زرد و سبز، آبی و بنفش و قرمز و نارنجی از جمله رنگ های هارمونیک هستند و زمانی که در کنار یکدیگر به کار برده شوند فضایی آرام و متعادل ایجاد می کنند.

با استفاده از دو رنگ هارمونیک و یک رنگ متضاد از رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن که می توانید نشیمن خود را بدین صورت رنگ آمیزی کنید. هم چنین با استفاده بسیار اندک از رنگ های کناری رنگ های انتخابی خود در دایره رنگی می توانید به ترکیب رنگی مکان کمی وسعت ببخشید.

با استفاده از دو رنگ هارمونیک و یک رنگ متضاد می توانید اتاق نشیمن خود را رنگ آمیزی کنید

  • رنگ های تیره در سالن نشیمن

می توانید برای طراحی اتاق نشیمن از رنگ های تیره و حتی رنگ قابل توجهی مانند رنگ سیاه نیز استفاده کنید. رنگ های تیره که بیشتر در مکان های وسیع و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، به مکان ظاهری اصیل، متشخص و کمی مردانه می بخشند، اما زمانی که می خواهید از رنگ تیره استفاده کنید مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما از یک رنگ متضاد، ترجیحا رنگ سفید، در کنار آن استفاده کنید. همان که در بالا نیز گفته شد از این روش در یک دکوراسیون تک رنگ و یا در ترکیب رنگی های متفاوت نیز می توانید استفاده کنید.

رنگ های تیره در سالن نشیمن

  • رنگ های پاستلی در سالن پذیرایی و نشیمن

با استفاده از رنگ های پاستلی از رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن می توانید به اتاق نشیمنی آرام دست پیدا کنید. تفاوتی ندارد که از چه ترکیب رنگی ای استفاده کنید، چیزی که باید به آن توجه داشته باشد این است که تناژ این رنگ ها باید مشابه یکدیگر باشند. اگر در مکانی که تمام رنگ های به کار رفته در آن رنگ های پاستلی هستند از اکسسواری با رنگ نئونی استفاده کنید بسیار آزار دهنده خواهد بود.

رنگ های پاستلی در سالن پذیرایی و نشیمن

  • رنگ سفید از رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن

امروزه رنگ سفید با ایجاد فضایی لوکس در ارتباط مستقیم است. رنگ سفید که هرگز از دنیای مد خارج نشده، به انسان آرامش بخشیده و احساس سادگی و معصومیت را به انسان القاء می کند طرفداران بسیاری دارد. اگر شما نیز از علاقه مندان رنگ سفید به شمار می روید می توانید دکوراسیونی سفید رنگ را در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید.

استفاده از رنگ سفید

 

 

 

 

 

رنگ های مناسب برای اتاق نشیمن

تحریریه پویانو