چگونگی هماهنگی رنگ دیوار و مبلمان

هماهنگی رنگ دیوار ها و مبلمان

چگونگی هماهنگی رنگ دیوار و مبلمان

بار ها و در مطالب متعددی در مورد اهمیت رنگ در طراحی داخلی صحبت کرده ایم. بار ها رنگ مناسب برای مبلمان را مورد بررسی قرار داده و گاهی به رنگ مناسب برای دیوار ها پرداخته ایم. اما این رنگ ها به تنهایی نمی توانند تاثیر کافی و درستی را ایجاد کنند، بلکه باید در هماهنگی با یکدیگر انتخاب شده و به کار برده شوند. با پویانو همراه باشید تا هماهنگی رنگ دیوار و مبلمان با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهیم:

رنگ ادراکی است که از برخورد نور با شبکیه چشم به شیوه ای متفاوت احساس می شود. این ادراک به دلیل این واقعیت رخ می دهد که نور با سطوح مختلف برخورد کرده و بخشی از آن جذب شده و بخش دیگر آن منعکس شده و با چشم ما برخورد می کند و این برخورد نور با چشم ها، رنگ و یا تنالیته های رنگی را تشکیل می دهد. اگر تمام طول موج ها در یک زمان به چشم های ما برسند، ما آن را به رنگ سفید و اگر هیچ نوری بازتاب نیابد، آن را به شکل رنگ سیاه درك می كنیم.

هر رنگی تاثیر متفاوتی بر روی انسان ایجاد می کند. هر رنگی بر اساس سن، محیط زندگی و محیط کاری ما مفهوم متفاوتی را برای انسان ایجاد می کند. به همین دلیل چه زمان انتخاب لباسی که آن را به تن می کنیم و چه هنگام انتخاب مبلمانی که در طراحی محیط زندگی خود به کار می بریم، باید به رنگ توجه ویژه ای داشته باشیم.

زمانی که وارد یک مکان می شویم، اولین چیزی که نظر انسان را به خود جلب می کند، ترکیب رنگی ای است که در آن مکان به کار برده شده است و آن مکان را بر اساس رنگی که به شکل غالب در آن به کار برده شده است درک می کنیم و جزئیات موجود در اشیاء بعد از رنگ ها خود را نشان می دهند. به همین دلیل هنگامی که می خواهیم خانه خود را دکوراسیون کنیم باید به رنگ ها اهمیت بیشتری داده و انتخاب های عادی و معمولی را کنار بگذاریم. فراموش نکنید که نباید به دلیل این که یک رنگ، رنگ مورد علاقه شما است، تمام خانه را به آن رنگ تبدیل کنید.

چگونگی هماهنگی رنگ دیوار و مبلمان

  • سطوح فلزی مبلمان

مبلمانی که دارای سطوح فلزی هستند، معمولا در خانه هایی که به سبک ترکیبی طراحی شده اند، به عنوان یک میز جلو مبلی و یا به عنوان کمدی کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین در خانه ها، به خصوص در آشپزخانه هایی که به سبک صنعتی دکوراسیون می شوند، استفاده از سطوح فلزی بسیار معمول بوده و کاربرد فراوانی دارد. سطوح و مبلمان فلزی از جمله عناصری هستند که هرگز از مد نیفته و معمولا با رنگ های سفید و یا طوسی ترکیب می شوند.

این ترکیب انتخاب بسیار خوبی است، اما سطوح فلزی دارای ویژگی ای هستند که با رنگ های تیره نیز ترکیب بی نظیری ایجاد می کنند. هم چنین مبلمان فلزی را می توانید با رنگ های دودی، ذغالی و خاکی نیز ترکیب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

سطوح فلزی مبلمان

  • ترکیب رنگ های سرد و رنگ های گرم

زمانی که می خواهید رنگ مناسبی را برای طراحی انتخاب کنید، باید کارکرد اتاق و فضایی که می خواهید در آن اتاق ایجاد کنید را نیز در نظر داشته باشید. رنگ های گرم برای مکان هایی که می خواهید در آن ها فضایی صمیمانه تر و دوستانه تری را ایجاد کنید مناسب هستند و رنگ های سرد را می توانید برای ایجاد محیط هایی آرام تر به کار ببرید.

اما از طرف دیگر، قرار دادن یک مبل با رنگ گرمی مانند قرمز در مقابل دیواری به رنگ طوسی نیز می تواند فضایی فوق العاده ایجاد کند. به همین دلیل می توانید در کنار دیوار هایی که دارای رنگ های سرد و خنثی ای مانند آبی و یا طوسی هستند، از مبلمانی با رنگ های گرم، مانند رنگ قهوه ای، زرد و یا قرمز استفاده کرده و به فضایی هماهنگ و متعادل دست پیدا کنید.

ترکیب رنگ های سرد و رنگ های گرم

  • مبلمان سفید

در هماهنگی رنگ دیوار و مبلمان ، مبلمانی که به رنگ سفید هستند را هم می توانید با رنگ های سرد ترکیب کرده و هم در کنار رنگ های گرم به کار ببرید. اگر به دنبال ایجاد فضایی راحت و آرامش بخش هستید، می توانید مبلمان سفید رنگ را با دیوار های طوسی، آبی و یا سایر رنگ های سرد ترکیب کنید. اما برای ایجاد فضایی گرم تر و صمیمی تر می توانید مبلمان سفید را در کنار دیوار هایی به رنگ زرد، قرمز، شرابی و سایر رنگ های گرم به کار ببرید.

مبلمان سفید

  • مبلمان سبک شبی شیک

مبمانی که از گذشته باقی مانده اند و یا لوازمی که از مغازه های عتیقه فروشی خریداری کرده اید را می توانید در کنار طیف های متوسط دو رنگ متفاوت به کار ببرید. معمولا در سبک شبی شیک از رنگ های پاستلی استفاده می شود؛ شما نیز می توانید مبلمان شبی شیک را در ترکیب رنگ های صورتی و آبی پاستلی و یا تنالیته های پاستلی رنگ طوسی و سبز به کار ببرید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خود را به یک رنگ محدود نکرده و از رنگی به رنگ دیگر گذر کنید.

مبلمان سبک شبی شیک

اگر از مبلمان چوبی در چیدمان خانه استفاده می کنید، می توانید با استفاده از طیف رنگی ای مانند رنگ خاکی، بژ و استخوانی برای دیوار ها، دکوراسیونی گرم و صمیمی ایجاد کنید. شاید این ترکیب فضایی قابل توجه و متفاوت ایجاد نکند، اما می تواند ظاهری شیک و اصیل به محیط زندگی شما ببخشد. اگر چنین طراحی ای را انتخاب کنید، می توانید به عنوان رنگ سوم، تنالیته های رنگ آبی را به کار برده و کنتراستی زیبا را به نمایش بگذارید.

مبلمان چوبی در چیدمان خانه

  • مبلمان فوق مدرن و آوانگارد

در ست کردن رنگ دیوار و مبلمان ، مبلمانی که دارای سبکی بسیار مدرن، آوانگارد و منحصر به فرد هستند، می توانند دارای رنگ های بسیار متفاوتی باشند. به همین دلیل زمانی که می خواهید رنگ دیوار را انتخاب کنید، ابتدا باید رنگ مبلمان را در نظر داشته باشید.

اگر مبلمانی که در اختیار دارید دارای رنگ های ملایمی مانند بژ و یا رنگ های خنثی ای مانند رنگ طوسی هستند، می توانید با انتخاب یک رنگ تیره و جذاب مانند رنگ شرابی برای دیوار ها، یک پس زمینه فوق العاده برای مبلمان خود ایجاد کرده و به ترکیبی زیبا و مدرن دست پیدا کنید. مبلمان و اکسسوار ها زمانی که در مقابل دیواری با رنگ تیره قرار بگیرند، می توانند به بهترین شکل خود را نمایان کنند.

مبلمان فوق مدرن و آوانگارد

همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که طراحی و دکوراسیونی که در محیط زندگی خود ایجاد می کنید و مبلمانی که به کار می برید، هر چه قدر هم که زیبا و با دقت انتخاب شوند و حتی اگر هزینه زیادی را برای آن ها پرداخت کنید، اگر در یک ترکیب رنگی مناسب و هماهنگ به کار برده نشوند، نمی توانند فضایی ظریف و قابل تحسین را به نمایش بگذارند.

رنگ ها مهم ترین عناصری هستند که زیبایی و ظرافت دکوراسیون را تضمین می کنند. پس زمانی که می خواهید خانه خود را طراحی و چیدمان کنید، تمام دیوار ها و مبلمانی که در آن وجود دارند را به شکل یک کلیت نگاه کرده و رنگ هایی که در آن به کار خواهید برد را با یک برنامه ریزی دقیق انتخاب کنید تا بتوانید به همان نتیجه ای که در ذهن دارید دست پیدا کنید.

 

 

 

رنگ دیوار و مبلمان

تحریریه پویانو