8 رنگ در فنگ شویی که برای ایجاد فضای مناسب در خانه تاثیر گذار هستند!

رنگ در فنگ شویی

8 رنگ در فنگ شویی که برای ایجاد فضای مناسب در خانه تاثیر گذار هستند!

رنگ در فنگ شویی :  فنگ شویی در طراحی داخلی محیط زندگی انسان ها از ترند های محبوبی به شمار می رود که دارای اصول و نکات بسیاری است. در کنار تمام نکاتی که در ایجاد فضایی با فنگ شویی مناسب تاثیر گذار هستند، رنگ ها از اهمیت بسیاری بالایی برخوردارند. در ادامه در کنار اصول اولیه ای که برای ایجاد فنگ شویی در محیط خانه ضرورت دارند به رنگ هایی که برای ایجاد چنین فضایی باید مورد استفاده قرار بگیرند نیز اشاره خواهیم کرد. با پویانو همراه باشد:

فنگ شویی از نظر لغوی به معنای آب و باد است. فلسفه این کلمه این است که انرژی باد ها و آبی که در طبیعت وجود دارند با خود به زندگی ما تعادل، شانس و برکت به همراه می آورند. ریشه فنگ شویی به کشور چین باز می گردد و «چی» عنصر اصلی آن به شمار می رود؛ چی نوعی انرژی نامرئی است که در همه جا وجود دارد. زمانی که این انرژی در یک نقطه جمع شود بدین معنا است که فنگ شویی آن مکان مناسب است.

زمانی که منابع اساسی فنگ شویی را مورد استفاده قرار بدهید محیط اطراف شما با طبیعت در ارتباط و هماهنگی قرار گرفته و به این ترتیب می توانید در راه سلامتی، موفقیت و شادی گام های درست و مناسب بردارید.

رنگ در فنگ شویی

فنگ شویی یک فلسفه متعلق به شرق دور است و اگر می خواهید روش های فنگ شویی را در محیط زندگی خود به کار ببرید می توانید از لوازم و اشیائی استفاده کنید که نمادی از شرق دور هستند. فنگ شویی بدین معنا است که برای این که در خانه و یا در محیط کار، انرژی به شکلی مناسب جریان پیدا کند، مبلمان و اشیاء باید به گونه ای چیدمان شوند که برای شما شانس به همراه داشته باشند.

رنگ، طرح و چیدمان مبلمان و اشیاء متنوعی که در خانه شما وجود دارند می توانند انرژی های منفی را کاهش داده و به افزایش انرژی مثبت کمک کنند. البته با در نظر گرفتن سلیقه شخصی خود نیز می توانید برکت و شادی را با روش های مختلف به زندگی خود وارد کنید. در این روش ها در طراحی محیط زندگی، اشیاء مورد علاقه شما در مکان های درست قرار داده شده و با مشخص کردن نقاط برکت، فراوانی و آرامش، اشیاء و لوازم چیدمان می شوند.

فنگ شویی اساسا یک سیستم اعتقادی نیست، به همین دلیل می توانید اشیاء را مطابق با باورهای شخصی خود انتخاب کنید. نماد و سنبلی را که باور دارید از خانه شما محافظت می کند را در مقابل درب ورودی قرار بدهید. برای مثال با قرار دادن دعا و یا سنبل چشم نظر در نزدیکی درب ورودی می توانید انرژی مثبت خانه را در سطح بالایی نگه دارید.

بر اساس هنر چیدمان فنگ شویی بهترین خانه، مکانی است که به شکل مربع و یا مستطیل باشد. پنجره ها نیز بهتر است که تا جای ممکن مانند خانه چهارگوش باشند و به سمت بیرون باز شوند. در خانه در ازای هر یک درب، باید 3 پنجره وجود داشته باشد. بر اساس فنگ شویی بخش های مختلف خانه باید با یکدیگر تناسب داشته باشند، برای مثال در حالی که اتاق نشیمن و یا پذیرایی از مکانی مانند اتاق خواب بزرگ تر در نظر گرفته می شوند، نباید از آشپزخانه و یا اتاق غذاخوری بالاتر قرار بگیرند.

رنگ در فنگ شویی

اگر بخواهیم هر یک از نقاط خانه را بر اساس هنر فنگ شویی مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا باید بحث را همان گونه که بالاتر نیز اشاره کردیم، از ورودی خانه آغاز کنیم. درب ورودی باید بزرگ باشد و در صورت امکان باید به مکانی روشن و دلباز باز شود. می توانید اشیائي را که از نظر شما خوش آمد هستند را بر روی درب ورودی نصب کنید. هم چنین می توانید در مقابل درب یک آینه قرار دهید، با این روش انرژی های منفی ای که از محیط بیرونی وارد خانه می شوند را به بیرون بازتاب خواهید داد.

قسمت آشپزخانه نیز باید مانند ورودی روشنایی کافی داشته باشد و باید به دلبازی و فرح بخشی آن توجه شود. آشپزخانه نباید به گونه ای طراحی شود که رو به روی دستشویی قرار بگیرد؛ لوازمی مانند فر و یا گاز آشپزخانه نباید در مقابل اتاق خواب و یا سرویس بهداشتی قرار داشته باشند. برخی از لوازمی که در آشپزخانه قرار دارند در فنگ شویی دارای معنای خاصی هستند، برای مثال سینک ظرفشویی نمادی از آب بوده و گاز و فر نمادی از آتش به شمار می روند.

به همین دلیل این دو وسیله نباید در مقابل یکدیگر قرار داده شوند. هم چنین گاز و یخچال نیز نباید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اگر در خانه شما اتاق غذاخوری وجود دارد بهتر است که به آشپزخانه نزدیک باشد. هم چنین بهتر است که بیشتر از مصالحی مانند چوب استفاده کنید و تا جای ممکن از مرمر و شیشه دوری کنید. استفاده از آینه در کنار میز غذاخوری نیز برکت و فراوانی را افزایش خواهد داد.

رنگ در فنگ شویی

در طراحی سالن پذیرایی که یکی از نقاط مهم خانه به شمار می رود نیز، فنگ شویی از اهمیت بالایی برخوردار است. در انتخاب اشیاء بهتر است که از خطوط صاف استفاده شود و تصاویر رنگی و تصاویر گیاهان را به عنوان اکسسوار به کار ببرید و تا جای ممکن از نور روز بیشترین بهره را ببرید. اشیائی که در داخل آن ها آب وجود دارد را در جایی قرار بدهید که بتوانید آن ها را مشاهده کنید.

در مورد اتاق خواب بهتر است که از رنگ های گرم و آرام استفاده کرده و تا جای ممکن در مقابل تخت خواب آینه ای قرار ندهید. محل قرار گیری تخت خواب بسیار اهمیت داشته و بهتر است که در مقابل دیوار قرار بگیرد. وجود تلویزیون، کامپیوتر و لوازم برقی این چنینی در اتاق خواب مانع از ایجاد فضایی آرام در این مکان خواهند شد، هم چنین از نظر سلامتی نیز برای شما مضر خواهند بود.

در نهایت در سرویس بهداشتی نیز مانند تمام نقاط دیگر خانه نحوه قرار گیری آینه اهمیت دارد. تا جای ممکن نباید درب حمام و دستشویی از مقابل دیده شوند و هم چنین نباید رو به روی مکان هایی مانند سالن پذیرایی قرار داشته باشند. هم چنین مراقب باشید که آن طرف دیوار سرویس بهداشتی، تخت خواب شما قرار نداشته باشد.

اما رنگ ها چه تاثیری در فنگ شویی محیط زندگی ما دارند:

5

 

  1. رنگ قرمز

همان طور که می دانید قرمز رنگ عشق، علاقه و سر زندگی است و بر اساس فرهنگ شرق دور رنگ قرمز، رنگ شانس نیز شناخته می شود. هر چه قدر هم که این رنگ نمادی از شادی و هیجان به شمار رود، اما باید مراقب باشید که در اندازه مناسب از آن استفاده کنید. زیرا به کار بردن این رنگ بیش از اندازه مناسب باعث اذیت شدن و ایجاد ناراحتی خواهد شد.

در مکانی مانند آشپزخانه که لوازمی مانند گاز و فر نمادی از آتش به شمار می روند، نیازی نیست که از رنگ قرمز استفاده کنید. فراموش نکنید که رنگ ها را بر اساس معنایی که دارند باید به درستی مورد استفاده قرار بدهید.

رنگ قرمز در فنگ شویی

  1. رنگ زرد در فنگ شویی

رنگ زرد که یکی از رنگ های نماد شهرت به شمار می رود برای اتاق کار رنگ مناسبی به شمار می رود. به غیر از خانه، در محیط کار خود نیز می توانید از رنگ زرد استفاده کنید. رنگ زرد تیره نمادی از توسعه شخصی کار به شمار می رود. به طور خلاصه رنگ زرد برای محیط های کاری بهترین انتخاب است. هم چنین در مورد نور و روشنایی نیز بهتر است که از نور زرد و تنالیته های آن استفاده کنید. در اتاق ها با به کار بردن پنجره های بزرگ نیز می توانید از نور خورشید به اندازه کافی بهره ببرید.

رنگ زرد رنگ قرمز در فنگ شویی

  1. رنگ سبز

رنگ سبز که نماد طبیعت و سلامتی است، در عین حال نمادی از رشد و نمو نیز به شمار می رود. رنگ سبز را که باعث تعادل و آرامش درونی می شود می توانید در بسیاری از نقاط مختلف خانه به کار ببرید. از آن جایی که سبز نمادی از رشد و نمو است برای استفاده در اتاق کودکان رنگ بسیار مناسبی خواهد بود. هم چنین برای افزایش تعادل درونی می توانید مکانی برای یوگا کردن آماده کرده و از رنگ سبز در آن بخش استفاده کنید.

رنگ سبز در فنگ شویی

  1. رنگ آبی در فنگ شویی

رنگ آبی که به انسان آرامش بخشیده و به عنوان رنگی آرام شناخته می شود، در عین حال نمادی از آب نیز به شمار می رود. رنگ آبی یکی از رنگ های مناسب برای اتاق خواب به شمار می رود. هم برای دیوار های اتاق خواب و هم برای روتختی که از آن استفاده می کنید به راحتی می توانید رنگ آبی را انتخاب کنید. رنگ آبی که در حمام و دستشویی نیز از آن استفاده می شود برای به کار بردن در بیشتر نقاط خانه رنگ مناسبی به شمار می رود.

رنگ آبی در فنگ شویی

  1. رنگ نارنجی

نارنجی یکی از رنگ هایی که خلاقیت را افزایش داده و باعث تمرکز می شود و به همین دلیل برای اتاق و دفاتر کاری انتخاب بسیار مناسبی است. از آن جایی که رنگ نارنجی برای استفاده بر روی دیوار ها رنگ بسیار قدرتمندی است، به کار بردن آن در اکسسوار ها و اشیاء دکوری مناسب تر خواهد بود. اگر می خواهید از رنگ نارنجی استفاده کنید باید مراقب باشید که این رنگ در پشت شما قرار نگیرد، بلکه در جایی باشد که بتوانید آن را مشاهده کنید.

رنگ نارنجی

  1. تاثیر رنگ در فنگ شویی با رنگ سفید

رنگ سفید که رنگ تمیزی و سادگی است به دلیل اعتمادی که به انسان می بخشد در تمام نقاط خانه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل حس سادگی ای که این رنگ ایجاد می کند برای استفاده در اتاق خواب که مکانی است برای آرامش بسیار مناسب خواهد بود. هم چنین به دلیل حس پاکیزگی ای که منتقل می کند نیز برای به کار بردن در آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب است و در پایان به دلیل حس اعتمادی که به انسان می بخشد می توانید از آن برای قسمت ورودی خانه نیز استفاده کنید.

رنگ سفید در فنگ شویی

  1. رنگ در فنگ شویی با رنگ بنفش

بنفش رنگی است که انگیزه های ذهنی و خودآگاهی را افزایش داده و انرژی شفا بخش دارد و در عین حال رنگی با ارتعاش بالا است و به همین دلیل باید به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد. رنگ بنفش برای اتاق خواب رنگ مناسبی است و می توانید از آن در روتختی و یا پرده اتاق خواب استفاده کنید. از آن جایی که بنفش رنگی الهام بخش است، اتاق نشیمن نیز یکی از نقاط مناسب برای استفاده از این رنگ به شمار می رود.

رنگ بنفش برای اتاق خواب

  1. رنگ طوسی

رنگ طوسی نماد افراد خیر خواه به شمار می رود و رنگ مناسبی برای اتاق کودک خواهد بود. از آن جایی که طوسی از جمله رنگ هایی است که باعث خسته شدن و اذیت چشم ها نمی شود برای اتاق کار و دفاتر کاری نیز انتخاب مناسبی است. از نظر فصلی، رنگ طوسی احساس پاییز را ایجاد می کند و به همین دلیل بهتر است که با رنگ های متالیک ترکیب شده و به کار برده شود.

رنگ طوسی

همان طور که می دانید رنگ ها دارای قدرت بالایی هستند و هر کدام به تنهایی می توانند تاثیرات مثبت و منفی ای را بر روی انسان ایجاد کنند. رنگ در فنگ شویی از جمله عناصر اصلی و قدرتمند به شمار می روند. به همین دلیل اگر می خواهید در خانه خود محیطی با انرژي مثبت و مناسب ایجاد کنید لازم است که در استفاده از رنگ ها دقت کافی را به عمل بیاورید. فراموش نکنید که انرژي محیطی که در آن زمان خود را سپری می کنید می تواند بر فعالیت های روزانه شما تاثیر مستقیم داشته باشد.

 

 

 

 

رنگ در فنگ شویی

تحریریه پویانو