رنگ آمیزی خانه توسط خودمان با 6 قدم ساده !

نقاشی خانه توسط خودمان

رنگ آمیزی خانه توسط خودمان با 6 قدم ساده !

با شروع فصل تابستان، فصل بازسازی نیز آغاز می شود. در فصل تابستان نه تنها زمان بازسازی جسم و روح، بلکه زمان بازسازی محیط زندگی ما نیز فرا می رسد. گرمای هوا برای ایجاد بسیاری از تغییرات و بازسازی ها شرایط مساعدی را ایجاد می کند. اقداماتی مانند تغییر دکوراسیون داخلی ، تعمیرات سقف، تعویض کفپوش های زمین، تغییر کاشی های آشپزخانه یا حمام و یا تعویض کابینت ها و بررسی سیستم لوله کشی خانه معمولا در فصل تابستان انجام می شوند. یکی از تغییرات و بازسازی های عمومی تر در این فصل، رنگ آمیزی خانه است!

در گذشته معمولا دیوار خانه ها هر سال رنگ شده و بازسازی می شد، اما امروزه با استفاده از تکنولوژی های جدید، رنگ هایی تولید می شوند که عمر و ماندگاری بیشتری دارند، اما با این وجود نیز رنگ کردن دیوار ها از جمله بیشترین تغییراتی است که در خانه ها صورت می گیرد. خانه های ما نیز نه هر سال، اما هر چند سال یک بار نیاز به رنگ آمیزی دارند. این موضع تنها در صورت خراب شدن و از بین رفتن رنگ دیوار ها اتفاق نمی افتد، بلکه رنگ دیوار ها عنصری مهم در دکوراسیون خانه به شمار رفته و توانایی این را دارد که فضای خانه را به طور کامل تغییر دهد.

در واقع زمانی که احساس می کنید نیاز به ایجاد تغییر در خانه وجود دارد، اقتصادی ترین و موثر ترین اقدام تغییر دادن رنگ دیوار ها خواهد بود. اما آیا می دانید زمانی که تصمیم گرفتید برای صرفه جویی بیشتر خود شما اقدام به انجام این روش موثر کنید، چه کار هایی باید انجام دهید؟ اکنون برای آشنایی با جزيیات این کار و پاسخ به سوال هایی که در ذهن دارید با پویانو همراه باشید:

رنگ آمیزی خانه توسط خودمان

رنگ آمیزی خانه

  1. شجاع باشید

ابتدا برای افرادی که می خواهند برای اولین بار خانه خود را رنگ کنند باید بگوییم که امروزه با وجود رنگ ها و ابزار های متنوعی که کاربرد آن ها بسیار آسان است، رنگ کردن دیوار ها برای افراد غیر حرفه ای نیز کاری ساده به شمار می رود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که اگر می خواهید بافت و طرحی خاص در دیوار ایجاد کرده، رنگ سقف را تغییر داده و یا بعضی از بخش های دیوار ها را با کاغذ دیواری بپوشانید بهتر است که از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

اما اگر می خواهید رنگ آمیزی خانه را تنها با رنگی ساده و یک دست بپوشانید مطمئن باشید که خود شما به راحتی از عهده این کار برخواهید آمد. اما در انتخاب رنگ ها و استفاده از آن ها نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

رنگ سقف را تغییر داده و یا بعضی از بخش های دیوار ها را با کاغذ دیواری بپوشانید

  1. انتخاب رنگ مناسب

قبل از هر کاری ابتدا باید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس سایر کار ها را انجام دهید. انتخاب رنگ مناسب را می توانید بر اساس سلیقه شخصی و دکوراسیون موجود در خانه انجام دهید. امروزه انواع رنگ ها و تنالیته های متنوع آن ها در بازار موجود است و به همین دلیل به راحتی می توانید دقیقا همان رنگی را که در نظر داشته و به دنبال آن هستید را از فروشگاه های مخصوص خریداری کنید.

انتخاب رنگ مناسب را می توانید بر اساس سلیقه شخصی و دکوراسیون موجود در خانه

  1. در رنگ آمیزی خانه چند لیتر رنگ مورد نیاز خواهد بود؟

بعد از انتخاب رنگ مورد نظر خود، نوبت خرید رنگ است. تنها سوال در این زمینه این است که چه میزان رنگ برای رنگ آمیزی دیوار ها مورد نیاز خواهد بود؟ می توانید تمام دیوار های خانه را بر اساس متر مربع اندازه گیری کنید، اما اگر می خواهید یک حساب کلی انجام بدهید می توان گفت که دیوار های هر اتاق تقریبا سه برابر متراژ کف همان اتاق هستند. برای مثال در سالن نشیمنی با متراژ 20 متر مربع، دیوار های اتاق تقریبا 60 متر مربع خواهند بود. ( البته اگر معماری خانه دارای سقفی بلندتر از میزان نرمال نداشته باشد).

هر قوطی 2.5 لیتری رنگ نیز برای فضایی معادل با 15 متر مربع کافی خواهد بود. در این شرایط برای این که بتوانید اتاق 20 متر مربعی خود را در دو لایه رنگ آمیزی کنید تقریبا به 10 لیتر رنگ نیاز خواهید داشت. البته مشخص کردن میزان رنگ مورد نظر به صورت دقیق کمی دشوار خواهد بود، زیرا زمانی که کیفیت، نوع و تنالیته های مختلف رنگ ها و شرایط کنونی دیواری که می خواهید رنگ کنید را در نظر بگیرید، ممکن است که این میزان رنگ کمی تغییر کند.

برای مثال اگر می خواهید دیواری تیره رنگ را به رنگی روشن تغییر دهید، باید چند لایه بیشتر از رنگ برای دیوار استفاده کنید. اما برای رنگ کردن دیواری که رنگ روشن دارد و مشکل خاصی در ظاهر آن وجود ندارد، برای رنگ کردن دیوار به میزان کم تری رنگ نیاز پیدا خواهید کرد.

چند لیتر رنگ مورد نیاز خواهد بود؟

  1. نکاتی که قبل از رنگ کردن دیوار باید به آن ها توجه داشته باشید

قبل از این که شروع به رنگ آمیزی خانه کنید، ابتدا باید سطح دیوار مورد نظر را به سطحی صاف و یک دست تبدیل کنید. شاید این کار کمی دشوار به نظر برسد، اما کاری نیست که نتوانید انجام دهید. اگر مشکل جدی ای مانند ترک خوردگی عمیق و یا برآمدگی و تو رفتگی شدید در دیوار وجود ندارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سمباده مخصوص دیوار خریداری کرده و قبل از رنگ آمیزی، دیوار را به خوبی سمباته کشیده و صاف کنید.

بعد از انجام این کار گرد و خاک باقی مانده بر روی دیوار را نیز پاک کنید. زیرا این گرده های ریز اگر بر روی دیوار باقی بمانند، زیر رنگی که بر روی آن ها قرار خواهد گرفت چسبیده و عمر رنگ را کم کرده و ظاهر یک دست و صاف دیوار را از بین خواهند برد.

اگر در دیوار ترکی بزرگ یا مشکلی جدی وجود داشته باشد نیاز به اقدامی حرفه ای تر خواهید داشت، اما اگر می خواهید که این کار را نیز خودتان انجام دهید و تجربه گچ کاری نداشته و نمی توانید مواد لازم را آماده کنید، می توانید از خمیر های آماده موجود برای پوشاندن ترک دیوار ها استفاده کنید. ترک ها را توسط گوشه لبه کاردک نقاشی ، باز کرده سپس آن را با بتونه آماده شه پر کرده و بعد با لبه کاردک آنرا صاف کنید و بکذارید تا بتونه کاملا خشک بشود (زمان خشک شدن برای بتونه روغنی که برای رنگ روغن استفاده میشود یک روز است.) سپس سطح را با سنباده 120 کاغذی ، آرام صاف کنید.

زمان خشک شدن برای بتونه روغنی که برای رنگ روغن استفاده میشود یک روز است.) سپس سطح را با سنباده 120 کاغذی ، آرام صاف کنید.

  1. جزئیات را آماده کنید

اگر می خواهید اتاق مورد نظر خود را بدون نقص رنگ آمیزی کرده و فضایی ایجاد کنید گویی یک فرد حرفه ای آن را رنگ کرده است، مهم ترین اقدامی که باید انجام دهید این است که نقاطی که نباید رنگ آمیزی شوند را به خوبی بپوشانید. قطعا زمین و مبلمان و لوازم را به خوبی خواهید پوشاند، اما چهارچوب درب ها، کابل ها و پریز های برق را نیز باید با پوشش مناسب بپوشانید تا رنگ با آن ها برخورد نکند. همین روش را برای نقطه ای که دیوار ها به سقف می رسند نیز انجام دهید، زیرا حتی کوچک ترین نقطه ای از رنگ که با سقف تماس پیدا کند ظاهری ناخوشایند و غیر حرفه ای ایجاد خواهد کرد.

نقاطی که نباید رنگ آمیزی شوند را به خوبی بپوشانید.

  1. اکنون رنگ آمیزی خانه را شروع کنید

اکنون رنگ آمیزی با غلطک های رولی کار بسیار آسانی به شمار می رود. اما کاری که قبل از شروع رنگ آمیزی با فرچه رولی باید انجام دهید این است که گوشه ها و کناره های دیوار ها را که با غلطک رولی نمی توان رنگ کرد را با فرچه های صاف و قلم موهای مخصوص رنگ آمیزی کنید. بعد از انجام این کار می توانید سایر سطح باقی مانده دیوار را با استفاده از فرچه های رولی به راحتی رنگ کنید. با انجام این کار متوجه خواهید شد که رنگ آمیزی دیوار ها کاری جذاب و سرگرم کننده است.

به ویژه اگر این کار را در کنار خانواده و دوستان خود انجام دهید، از زمان خود بیشتر لذت برده و فعالیتی گروهی انجام خواهید داد.

رنگ آمیزی با غلطک های رولی کار بسیار آسانی به شمار می رود