همه چیز درباره راه اندازی فود کورت

همه چیز درباره راه اندازی فود کورت

فود کورت یا سرای غذا به مکانی گفته می شود که در کاربری های مختلفی مثل مراکز خرید، مجتمع های سینمایی، فرودگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای، برج ها و دیگر مکان ها ایجاد می گردد. در فود کورت ها، انواع و اقسام رستوران ها و کترینگ ها در یک سالن عمومی کنار هم قرار دارند و انواع غذاها و نوشیدنی ها ارائه می شوند. اگر شما هم به فکر راه اندازی یک فود کورت هستید، این مطلب می تواند راهنمای خوبی برایتان باشد. با پویانو همراه باشید تا صفر تا صد راه اندازی فود کورت را یاد بگیرید.

همه چیز درباره راه اندازی فود کورت

فود کورت، مجموعه ای از فست فودهای کوچک است. اکثر فست فودهایی که تازه تاسیس شده اند، معمولا جزوی از یک فود کورت می باشند، زیرا هزینه اجاره یا خرید یک فضای مستقل، خیلی زیاد است و با حذف آن می توان سود و درآمد بیش تری کسب نمود. در ضمن، معمولا فود کورت ها مشتری های بیش تری دارند.

راه اندازی و تاسیس فود کورت، سود زیادی به همراه دارد، زیرا تعداد مراکز خرید و مجتمع های بزرگ، زیاد شده است و اکثر مردم در کنار خرید و تفریح در این مجموعه ها به صرف غذا نیز می پردازند. شاید شما هم برای تاسیس یک فود کورت مشتاق باشید. اگر این طور است، باید برای راه اندازی فود کورت خود، اصول مهم این کار را بدانید و مراحل آن را گام به گام اجرا کنید. این اصول به شما کمک می کنند در امر راه اندازی فود کورت، موفق تر بوده و مشتری های بیش تری جب کنید.

شما باید پیش از تاسیس فود کورت خود، اصول راه اندازی را بدانید، زیرا در بازار این کار، رقابت و چالش های زیادی وجود دارد. طی کردن گام های زیر برای تاسیس فود کورت، ضروری هستند:

فود کورت، مجموعه ای از فست فودهای کوچک است.

تفکر و برنامه ریزی فود کورت

اگر مایل هستید یک فود کورت تاسس کنید، باید بدانید که در حال قدم گذاشتن به یک حرفه پر سود می باشید. شما با تاسیس یک فود کورت، فقط صاحب یک رستوران یا فست فود نخواهید بود، بلکه مجموعه ای خواهید داشت که شامل تعداد زیادی رستوران، فست فود و کترینگ می باشد و سود همه آن ها را کسب می کنید. صد البته در کنار سود خوب این کار، باید برنامه ریزی داشت و با چالش ها آشنایی پیدا کرد. پیش از هر چیز، باید بدانید که می خواهید دقیقا چه خدماتی را در فود کورت خود ارائه نمایید.

تفکر و برنامه ریزی فود کورت

انتخاب اسم برای فود کورت

اسم فود کورت از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از نام ها آن قدر خاص و قدرتمند هستند که می توانند به خوبی در ذهن مشتری ها ثبت شوند. اسمی که برای فود کورت خود انتخاب می کنید، باید اسمی زیبا، معنادار و قابل اعتماد باشد. انتخاب اسم مناسب می تواند سطح کلاس کاری شما را بالا ببرد.

انتخاب اسم برای فود کورت

هزینه های راه اندازی فود کورت

برای تاسیس یک فود کورت موفق، شما نیازمند سرمایه اولیه هستید. هزینه های راه اندازی فود کورت، شامل هزینه اجاره مکان مورد نظر، تقسیم بندی رستوران ها و فست فودها، دکوراسیون فود کورت، هزینه های آب و برق و گاز، هزینه خرید تجهیزات فود کورت، هزینه خرید لوازم آشپزی، مواد اولیه مصرفی، نورپردازی، هزینه تبلیغات و غیره می باشد.

هزینه های راه اندازی فود کورت

انتخاب محل فود کورت

شما باید بهترین محل را برای فود کورت خود انتخاب نمایید. فود کورت باید جایی باشد که مردم رفت و آمد زیادی دارند. ابعاد فود کورت را نیز باید مد نظر قرار داد. فود کورت باید به قدری بزرگ باشد که گنجایش تعداد زیادی از مشتری ها را به صورت همزمان داشته باشد. صندلی ها و فضاهای نشیمن فود کورت باید در زمانی که فضا شلوغ است هم پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.

انتخاب محل فود کورت

تجهیزات لازم برای راه اندازی فود کورت

همه لوازم و تجهیزات لازم برای فود کورت باید تهیه شوند تا بتوان خدمات را به بهترین شکل ارائه داد. این از گام های مهم می باشد. تجهیزات به پرسنل فود کورت کمل می نمایند کار خود را به نحو احسن انجام دهند. این تجهیزات، شامل تجهیزات آماده سازی و نگهداری مواد، میزها و صندلی ها، تجهیزات طبخ غذا و سرو آن می باشند.

فود کورت نیاز به لوازمی مثل اجاق گریل، تاپینگ پیتزا، چرخ گوشت، فر، اسلایسر، دستگاه مرغ سوخاری، دستگاه مرغ بریان، سرخ کن، تستر، فر پیتزا، خط سلف سرویس، دستگاه مخصوص کباب ترکی، ریل و رف، کانترهای سرد و گرم، کانتر ساده، کانتر قاشچ و چنگال، کانتر صندوق، میز و صندلی، لامپ، یخچال و فریزر، سطل زباله، چاقو، محل شستشو و غیره دارد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی فود کورت

طرح کسب و کار فود کورت

پیش از تاسیس فود کورت، باید طح کسب و کار خود را تهیه کنید. در این طرح، موضوعاتی مثل هزینه مکان، تجهیزات، حقوق پرسنل، میزان سرمایه در گردش، مقدار فروش، چشم اندازها، مدیران داخلی، پرسنل اصلی و میزان سود به صورت حدودی مشخص می شود. این طرح به شفافیت بیش تر کمک می کند.

مجوزهای لازم برای راه اندازی فود کورت

برای تاسیس یک فود کورت، شما باید مجوزهای لازم را اخذ کرده باشید. برای اخذ این مجوزها باید به اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی رجوع نمایید و مجوز اداره بهداشت و اماکن را نیز بگیرید.

طراحی داخلی فود کورت

از جمله اصلی ترین مراحل راه اندازی فود کورت، طراحی داخلی آن است. نقشه فود کورت باید به صورت عملکردی و زیبا طراحی شود و هر وسیله ای باید در محل درست قرار گیرد. موفقیت فود کورت تا حد زیادی به دکوراسیون آن بستگی دارد.

طراحی فود کورت باید به نحوی باشد که افراد بتوانند به راحتی در محیط آن حرکت کنند. نورپردازی، ترتیب و چیدمان غرفه ها و زیبایی فضا اهمیت زیادی دارد. رعایت ایمنی و بهداشت نیز مهم است.

آشپزخانه باید به صورت اصولی طراحی شود و هر غرفه باید بخش مشخصی از آشپزخانه را در اختیار داشته باشد.

سالن فود کورت نیز باید به گونه ای طراحی شود که مشتری ها جذب فضا شوند. ظاهر و دکوراسیون فود کورت روی نظر مشتری ها تاثیر زیاید دارد. اگر فود کورت شما زیبا طراحی شده باشد، احتمال این که افراد باز هم به آن سر بزنند، زیاد است. با کمک درختچه ها، گلدان ها و آب نماهای زیبا می توانید دکوراسیون فود کورت خود را تکمیل کنید. رنگ های مورد استفاده در طراحی داخلی فود کورت نیز باید جذاب و اشتها آور باشند. بهتر است در امر طراحی داخلی از طراحان حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید.

طراحی منوی فود کورت

طراحی منو نیز از مهم ترین مراحل راه اندازی فود کورت است. یکی از نکاتی که باید رعایت کنید، این است که برای جلب رضایت مشتری ها بهتر است تنوع خوبی در منوی خود ایجاد کنید. شما باید در فود کورت خود، دست کم 5 نوع رستوران و کافی شاپ و 5 منوی متنوع و جذاب داشته باشید. به این شکل می توانید ذائقه همه مشتری ها را تامین نموده و باعث رضایت آن ها شوید.

البته شما باید از پس مدیریت همه این رستوران ها و کافه ها بر بیایید و کیفیت کار را همیشه تحت کنترل داشته باشید تا بتوان گفت در امر تاسیس و اداره فود کورت خود موفق هستید. منویی که برای فود کورت خود در نظر می گیرید، باید جلب توجه کند. بهتر است منوی شما کامل و گویا باشد. همه غذاها و نوشیدنی هایی که در فود کورت شما سرو می شوند، باید در منوی شما گنجانده شوند. برای راحتی بیش تر در کار خود می توانید برای هر غرفه، یک منوی جدا در نظر بگیرید. در منو باید قیمت هر مورد را به شکل واضح بیان کنید. توصیه می شود محتویات و مواد استفاده شده در هر یک از آیتم های منو را به شکل دقیق بیان کنید و از یک تصویر مشخص برای معرفی آیتم استفاده نمایید. در طراحی منو از عکس ها و رنگ های جذاب کمک بگیرید.

قیمت گذاری در رابطه با تهیه منوی فود کورت از کارهای سخت است. شما باید قیمت غذا را به صورت دقیق محاسبه نمایید. قیمت گذاری منوی فود کورت را باید بر اساس هزینه تهیه مواد اولیه انجام دهید. در ضمن باید به هزینه آشپز، پرسنل و سود خود نیز فکر کنید. همچنین باید هزینه آب، برق و گاز مصرف شده برای تهیه غذاها را نیز مد نظر قرار دهید.

یافتن تامین کننده جهت راه اندازی فود کورت

جهت تهیه غا در فود کورت، شما باید مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنید. در ضمن، باید تجهیزات پخت و پز، تجهیزات سرو غذا و نیازهای دیگرتان را نیز از تامین کننده مناسبی تهیه نمایید. در صورتی که تامین کننده تان یک فرد منصف باشد، اقلام لازم را با هزینه ای مناسب به شما می دهد. کیفیت مواد مورد استفاده خیلی مهم است، زیرا سبب خوش طعم شدن غذاها می شود و این خود سبب جذب مشتری های بیش تر می گردد. با یافتن یک تامین کننده مناسب، می توانید در هزینه های فود کورت خود صرفه جویی کنید و از این طریق به سود بیش تری برسید.

یافتن تامین کننده جهت راه اندازی فود کورت

راه اندازی دلیوری فود کورت

اگر صاحب یک فود کورت بزرگ باشید، بسیاری از فروشگاه ها و کاسبان دیگر، غذای مورد نیاز خود را از فود کورت شما خواهند خرید. همچنین خیلی از افراد مایل هستند غذای مورد نظر خود را در منزل یا محل کار خود میل کنند. در نتیجه، فود کورت شما باید خدمات دلیوری یا همان پیک و بیرون بر را نیز ارائه دهد. بنابراین، باید این موضوع را در تاسیس فود کورت خود در نظر بگیرید. فود کورت شما باید غذای مورد نظر را در بسته بندی مناسب قرار داده و به نحو درست به دست مشتری برساند.

اگر قرار است برای فود کورت خود دلیوری در نظر بگیرید، به سیستم حمل غذا، بسته بندی انتخاب شده، مکان پارک موتور پیک و هزینه دلیوری توجه کنید. برای فود کورت های بزرگ، وجود چندین دلیوری و پیک لازم است.

راه اندازی دلیوری فود کورت

استخدام آشپزها و پرسنل فود کورت

از آن جایی که شما مدیریت فود کورت را بر عهده دارید، باید برای غرفه ها و بخش های مختلف فود کورت خود از آشپزها و پرسنل حرفه ای و وارد به کار کمک بگیرید. هر چقدر آشپزهای شما مجرب تر و حرفه ای تر باشند، سود شما نیز بیش تر خواهد بود و در مدت زمان کم تری به موفقیت خواهید رسید.

سعی کنید آشپزهای ماهر و حرفه ای در پخت غذاهای مختلف را استخدام کنید. در کنار استخدام آن ها باید افرادی را نیز در نقش صندوق دار، نظافت کننده، گارسون، مسئول خرید و دلیوری در نظر بگیرید.

استخدام آشپزها و پرسنل فود کورت

آموزش نیروهای فود کورت

بعد از این که همه نیروها را استخدام کردید، باید به آموزش آن ها بپردازید. شما باید اصول کار کردن غرفه ها در کنار هم، نحوه برخورد با مشتری ها، اصول نظافت و بهداشت فضای فود کورت، نحوه حل مشکلات مشتری ها، روش پخت غذاهای گوناگون و غیره را به نیروهای فود کورت خود یاد بدهید. پیش از راه اندازی فود کورت، بهتر است دوره هایی برای پرسنل برگزار نمایید تا نکات مهم را به آن ها آموزش دهید.

آموزش نیروهای فود کورت

قوانین و مقررات راه اندازی فود کورت

فود کورت شما باید از قوانین خاصی تبعیت کرده و به شکل دقیق و منظم به فعالیت بپردازد. شما باید در همان اول کار به پرسنل فود کورت، قوانین و مقررات را گوشزد کنید. تبعیت از قوانین سبب می شود مجموعه های مختلف به خوبی و بدون مشکل در کنار هم فعالیت کرده و به بهترین شکل، خدمات خود را ارائه دهند.

قوانین و مقررات راه اندازی فود کورت

تبلیغات و بازاریابی فود کورت

پس از راه انداری فود کورت و فست فود ، باید با کمک تبلیغات و بازاریابی برای خود مشتری جور کنید. شما می توانید از روش های گوناگونی مثل پخش کاتالوگ، تراکت، بیلبود و حتی شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. از آن جایی که این روزها رقابت در این زمینه شدید شده است، باید از روش های مبتکرانه و قوی برای این کار بهره بگیرید.

در ادامه می توانید تصاویر دیگری از فود کورت های مختلف در سرتاسر جهان مشاهده کنید.

تبلیغات و بازاریابی فود کورت

دکوراسیون داخلی فود کورت

طراحی خلاقانه فودکورت

میز و صندلی مناسب فود کورت

دکوراسیون فودکورت

سلف در فودکورت

دکوراسیون فود کورت

طراحی میز و صندلی مناسب فود کورت

غرفه های فودکورت

چیدمان مبلمان فود کورت

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری