راهنمای عکاسی از لندمارک برای اجتناب از عکس‌های کلیشه‌ای

عکاسی از لندمارک

راهنمای عکاسی از لندمارک برای اجتناب از عکس‌های کلیشه‌ای

برخی از لندمارک‌ها ( آثار برجسته و یادمان‌های شهری) چندین و چند بار عکاسی شده‌اند به طوری که ما احساس می‌کنیم آن‌ها را از همه زوایای مختلف دیده‌ایم. این نکات به شما کمک خواهند کرد آن‌ها را با چشم تازه‌ای نگاه کنید.

مشکل عکاسی از لندمارک‌های مشهور این است که آن‌ها معروفند! در حقیقت حتی اگر شما از نزدیک از برج پیزا , اپرای سیدنی یا اهرام مصر بازدید نکرده باشید اما تصاویر بسیار زیادی از آن‌ها دیده‌اید که انگار آن را دیده‌اید.

به عنوان عکاس این ما را با چالش جدیدی مواجه می‌کند. پیدا کردن یک زاویه جدید و یا دیدگاه خلاقانه که از کلیشه اجتناب می‌کند و لندمارک را به شیوه‌ای که مردم خیلی با آن آشنا نیستند یا هرگز پیش از این ندیده‌اند نشان می‌دهد.

این دشوار اما انجام‌پذیر است. مهم این است که یک گام به عقب برگردید و لندمارک را با چشم تازه‌ای ببینید به جای آنکه تحت تاثیر آنچه که پیش از این دیده‌اید قرار بگیرید. راهنمایی زیر را دنبال کنید تا از گرفتن شات‌های آزمون و خطا پرهیز کنید و چیزی اصیل‌تر و جذاب‌تر ثبت کنید.

در ابتدا عکس‌های “کارت پستالی” بگیرید.

می‌دانیم که این مطلب درباره پیداکردن راه‌های جدید برای عکاسی از لندمارک است اما پیش از انجام آن خوب است تعدادی عکس از زوایای رایج داشته باشید. این همان دلیلی است که ما می‌بینم این تصاویر بارها و بارها تکرار می‌شوند ؛ آنها به واقع می‌توانند بسیار خوب به نظر برسند.

عکاسی از لندمارک
عکاسی از لندمارک

گرفتن این زوایای بسیار سنتی اول از همه به این معنی است که بعدا وسوسه نمی‌شوید آن را ثبت کنید و شما را برای تمرکز روی پیدا کردن ترکیب‌های منحصر به فردتر و خلاقانه‌تر آزاد می‌گذارد.

به دنبال یک زاویه جدید باشید.

وقتی عکس‌های معمولی سنتی را گرفتید حالا زمان آن رسیده است که کمی قوه تصورتان را زیاد کنید. به جای دنبال‌کردن بقیه جمعیت , چشم‌انداز خود را شامل افراد یا اشیاء جالب یا زاویه‌ای غیرمعمول که از آن عکس بگیرید کشف کنید.

راهنمای عکاسی از لندمارک
راهنمای عکاسی از لندمارک

پیدا کردن یک زاویه جدید برای عکاسی از لندمارک می‌تواند به سادگی عکس گرفتن از سوژه از میان شاخه‌های درخت باشد یا قاب کردن بازتاب آن که در یک گودال آب افتاده است و یا نگه داشتن دوربین در زاویه‌ای بسیار تند که شات غیرمعمول داشته باشید.

قدرت این نکته را دست کم نگیرید , تغییر دیدگاه‌تان هرچند کم , می تواند منجر به یک عکس بسیار متفاوت شود که بسیار جذاب‌تر از تصاویری است که هزاران بار دیده‌ایم.

روی چیز دیگری فوکوس کنید.

به جای اینکه از لندمارک به عنوان سوژه اصلی عکس استفاده کنید , توجه خود را روی چیز دیگری معطوف کنید و لندمارک را در پس‌زمینه تصویر قرار دهید.

راهنمای عکاسی از لندمارک
راهنمای عکاسی از لندمارک

ترافیک به سوی طاق پیروزی پاریس , یا شتری در مقابل مجسمه ابوالهول هر دو می توانند عکس‌هایی باشند که احتمالا توجه مردم را به خود جلب می‌کنند. آنها همچنین تصویری از محیط اطراف را ارائه می@کنند و لندمارک را در متن پس زمینه قرار می‌دهد.

تمرکز روی جزئیات

روی جزئیات جالب یک اثر فوکوس بکنید به جای آنکه کل آن را قاب کنید. این غریزه طبیعی است که بخواهید کل لندمارک را داخل کادر جای بدهید. متاسفانه این کار اغلب باعث می‌شود لندمارک کوچک و فاقد اثر مثبت به نظر بیاید که در نهایت منجر به تصویری می‌شود که فاقد اثر تلاش شما برای ثبت آن است.

راهنمای عکاسی از لندمارک
راهنمای عکاسی از لندمارک

نکته مهم درباره لندمارک‌های مشهور این است که آنها به اندازه کافی شناخته شده هستند بنابراین نیازی نیست که کل آن را به تصویر بکشید تا مردم بدانند چه چیزی است. از اینکه قسمت‌هایی از آن را برش دهید نترسید, زوم کنید و بخش‌های مهم را قاب کنید و هر چیز دیگری را نادیده بگیرید.

برای خلق اثر انتزاعی‌تر , می توانید از این تکنیک بیشتر استفاده کنید , روی یک جزئیات خاص زوم کنید مانند یک پیچ زنگ زده در یک پل , صورت یک مجسمه بزرگ یا نقوش کاشی‌های روی سقف یک ساختمان.

عکاسی در آب‌وهوای بد

اکثر مردم تلاش می‌کنند تا از برف , باران , باد , تگرگ و یا هر شرایط نامساعد آب‌وهوایی دیگر اجتناب کنند. در نتیجه تصاویر زیادی از لندمارک‌های مشهور در چنین موقعیت‌هایی وجود ندارد , بنابراین از این روش برای جدا کردن عکس‌هایتان از بقیه استفاده کنید.

راهنمای عکاسی از لندمارک
راهنمای عکاسی از لندمارک

اینکه آب‌وهوا نامساعد است به این معنا نیست عکس‌هایتان کسل‌کننده و بی‌روح باشند. ابرها نور خورشید را روی شفت‌های برجسته فیلتر می‌کند , گودال‌های کوچک آب بازتاب‌های جذابی را به وجود می آورند و دانه‌های برف به شکل‌های زیبایی می‌چرخند ؛ که شرایط آب‌وهوایی بد را برای ثبت عکس‌های بزرگ به زمان طلایی تبدیل می‌کند.

عجله نکنید!

اغلب لندمارک‌ها جاذبه گردشگری به حساب می‌آیند و در تمام طول روز ممکن است جمعیت انبوهی ازدحام کنند. این می‌تواند خودش برای عکاسی جالب باشد اما اغلب پیداکردن کمپوزیسیونی که توسط ده‌ها نفر خراب نمی‌شود دشوار است. ساعت باز و بسته شدن مجموعه را بپرسید و زمان مناسب را برای اینکه به خودتان شانس ثبت تصاویر بکر را بدهید پیدا کنید.

راهنمای عکاسی از لندمارک
راهنمای عکاسی از لندمارک

نور در صبح و بعدازظهر بسیار مناسبتر از آفتاب خشن ظهر است. سایه‌های بلند جزئیات مهم را جدا می‌کند و رنگ‌های گرم و غنی اتمسفر واقعی به شات می‌دهد. این زمان‌ها به عنوان ساعات طلایی برای عکاسی شناخته می‌شوند.

انسان در عکس

اگرچه تعداد زیادی از افراد می‌توانند عکس را خراب کنند اما وجود یک یا دو فرد که در جای مناسبی قرار گرفته‌اند یک نقطه کانونی دیگر برای عکس شما به‌وجود می‌آورد که تصویر کلی را جذابتر می‌کند.

راهنمای عکاسی از لندمارک
راهنمای عکاسی از لندمارک

به دنبال فرصتی باشید که فردی را در عکس خود جای دهید. زن و شوهری که در حال قدم زدن در صبح هستند , دست‌فروش‌ها یا کسی که به گیاهان باغچه‌اش رسیدگی می‌کند همگی به شما فرصت ثبت تصویری را می‌دهند که داستان عمیق‌تری بدون آن عنصر انسانی بیان می‌کند.

لندمارک‌ها بدون شک یکی از محبوب‌ترین سوژه‌های عکاسی هستند که شما با به‌کار بردن و ترکیب موارد ذکرشده مشکلی برای ثبت تصاویر درست و منحصر‌به‌فرد از لندمارک‌ها نخواهید داشت.

 

منبع: photographymad

 

 گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|نبیلو