راهنمای ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی

راهنمای ترکیب رنگ

راهنمای ترکیب رنگ ها در طراحی داخلی

یکی از مهم ترین عناصر در طراحی داخلی یک خانه، ترکیب و هماهنگی رنگ ها با یکدیگر است. در دکوراسیون باید رنگ سطوح بزرگی مانند دیوار ها و کفپوش با رنگ مبلمان و اکسسوار ها در ارتباط باشند. اما قبل از انتخاب رنگ ها برخی نکات مهم وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. برخی از این نکات عبارتند از بزرگی اتاق، جهتی که اتاق رو به آن قرار دارد و حتی کارکرد آن مکان… برای مثال نمی توانید در یک اتاق کوچک رنگ های تیره را به عنوان رنگ غالب به کار ببرید و یا در اتاقی که نور کافی دریافت نمی کند و یا جهت آن رو به شمال است بهتر است که از رنگ های گرم استفاده شود و بسیاری نکات دیگر… هم چنین انتخاب رنگ بر اساس کارکرد اتاق نیز نکته مهم دیگری است که بسیاری از افراد علاقه مند به طراحی داخلی آن را نکته اصلی بیان می کنند. بعد از تمام این موارد نکته مهم دیگر این است که کدام رنگ ها باید با هم ترکیب شوند و کدام ترکیب های رنگی زیبا تر دیده خواهند شد. ما در این مطلب راهنمای ترکیب رنگ ها را برای شما جمع آوری کرده ایم. پس برای این که در دکوراسیون به ترکیب رنگی های زیبا دست پیدا کنید با پویانو همراه باشید:

راهنمای ترکیب رنگ

  • استفاده درست از طیف رنگ ها

معمولا توصیه می شود که برای رسیدن به یک دکوراسیون زیبا، حد اقل از 3 رنگ استفاده کنید. البته ممکن نیست که بتوان یک طراحی داخلی تک رنگ ایجاد کرد، اما دکوراسیونی که در آن تنها از دو رنگ استفاده شده باشد نیز نتیجه زیبایی به همراه نخواهد داشت و ظاهری حرفه ای به مکان نخواهد بخشید. کمک گرفتن از طیف های رنگی برای طراحی ای که در آن سه و یا چهار رنگ به کار برده می شوند، کار شما را به شکل قابل توجهی ساده تر خواهد کرد.

برای مثال رنگ های پاستلی در سال های اخیر به یک ترند در طراحی داخلی تبدیل شده اند. در طراحی ای که دو رنگ پاستلی و خنثی در آن به کار برده شده اند، با استفاده از یک یا دو رنگ پویا و درخشان می توان به دکوراسیون زندگی بخشیده و جلوه ای زیبا در مکان ایجاد کرد.

استفاده درست از طیف رنگ ها

  • رنگ های مناسب را چگونه باید انتخاب کرد؟

در دکوراسیونی که در آن از طیف های رنگی ای که در دایره رنگی در کنار یکدیگر قرار دارند استفاده شده باشد، رنگ های مشابه در آن به کار برده شده باشند و پویایی و تحرک در آن وجود نداشته باشد، محکوم به ظاهری خسته کننده و کسالت آور خواهد بود. به همین دلیل کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از اکسسوار های رنگی به مکان نشاط بخشیده و آن را از حالت تک رنگ و خسته کننده خارج کنید. قدم اول راهنمای ترکیب رنگ می توانید دو رنگ مشابه و نزدیک به یکدیگر را انتخاب کرده و سپس با انتخاب یک یا دو رنگ متضاد و مقابل آن ها در دایره رنگی، به مکان تحرک بیشتری ببخشید.

رنگ های مناسب را چگونه باید انتخاب کرد؟

  • به کار بردن فرمول 60-30-10

همان طور که می دانید و قبلا بار ها در پویانو در مورد آن صحبت شده است، یکی از ساده ترین فرمول های طراحی داخلی برای استفاده درست از ترکیب رنگی در دکوراسیون، پای بندی به فرمول 60-30-10 و ایجاد هماهنگی میان 3 رنگ متفاوت است. بر اساس این فرمول سه رنگ برای استفاده در طراحی اتاق انتخاب می شوند.

دو تا از این سه رنگ به یکدیگر نزدیک تر بوده و رنگ سوم به عنوان رنگی متضاد انتخاب می شود. سپس ترجیحا رنگ روشن تر آن دو رنگ مشابه برای سطوح بزرگی مانند دیوار ها و رنگ دیگر نیز برای سطوح بزرگی مانند مبلمان به کار برده می شود و رنگ متضاد سوم به عنوان رنگ اکسسوار ها و سطوح کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیب رنگی در دکوراسیون، پای بندی به فرمول 60-30-10 و ایجاد هماهنگی میان 3 رنگ متفاوت است

البته این فرمول می تواند انعطاف پذیر نیز باشد! با پای بندی به قانون 60-30-10 می توانید از این سه رنگ در سطوح دیگر نیز استفاده کنید.  برای مثال در تصویر زیر رنگ های سفید، طوسی و قهوه ای تیره به کار برده شده اند. سطوحی مانند کفپوش، سقف، تخت خواب و رو تختی 60 درصد از سطوح را تشکیل داده و به رنگ سفید انتخاب شده اند. دیوار ها و پرده ها نیز 30 درصد از سطوح بوده و به رنگ طوسی هستند و پاتختی ها نیز به عنوان 10 درصد باقی مانده انتخاب شده و به رنگ قهوه ای تیره به کار برده شده اند.

ترکیب رنگی در دکوراسیون، پای بندی به فرمول 60-30-10 و ایجاد هماهنگی میان 3 رنگ متفاوت است

  • طراحی مونوکروم یا تک رنگ: روش اول!

یکی دیگر از ترکیب رنگی های محبوب در طراحی داخلی، ایجاد دکوراسیونی است که با طیف های مختلف یک رنگ ایجاد شده و با نام مونوکروم شناخته می شود. یکی از پرکاربرد ترین روش های مونوکروم استفاده از رنگ های سفید و سیاه به عنوان رنگ های غالب در طراحی است. ایجاد دکوراسیون سیاه و سفید از جمله روش های طراحی است که اگر توسط افراد حرفه ای به کار برده شود نتیجه ای بی نظیر به همراه خواهد داشت و اگر توسط افراد غیر حرفه ای مورد استفاده قرار بگیرد، فضایی آزار دهنده و خسته کننده ایجاد خواهد کرد.

برای این که این دو رنگ را به صورت حرفه ای با یکدیگر ترکیب کنید، بهتر است که از رنگ طوسی به عنوان رنگ رابط میان آن ها بهره مند شوید. با به کار بردن یک یا چند عدد از تنالیته های رنگ طوسی ارتباط میان رنگ های سیاه و سفید کامل شده و نتیجه زیبایی به همراه خواهد داشت. در صورت تمایل می توانید یک رنگ دیگر را نیز به میزان بسیار کم مورد استفاده قرار دهید.

طراحی مونوکروم یا تک رنگ

  • طراحی مونوکروم یا تک رنگ: روش دوم!

در طراحی مونوکروم نیازی به ایجاد نقاط افراطی و قدرتمند وجود ندارد. با استفاده از رنگ سفید، طوسی روشن و رنگ سیاه به میزان بسیار کم نیز می توانید دکوراسیونی روشن، ظریف، دلباز و 100 درصد مونوکروم ایجاد کنید.

این نوع طراحی تک رنگ، که به طور گسترده ای در دکوراسیون داخلی و طراحی لباس مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند با طیف های روشن رنگ های دیگر به جای رنگ طوسی نیز به کار برده شود.

طیف های مختلف یک رنگ ایجاد شده و با نام مونوکروم شناخته می شود

منظور از طراحی سفید رنگ بدین معنا نیست که تنها از رنگ سفید استفاده می شود. در این روش دیوار های سفید، کفپوش سفید، روکش های سفید مبلمان و سطوح دیگر سفید به کار برده می شوند، اما می توانید در جزئيات رنگ های دیگر را نیز به کار ببرید.

برای مثال می توانید از پایه های چوبی یا فلزی برای مبلمان استفاده کرده و کوسن های رنگی را نیز به کار ببرید، اما باز هم دکوراسیونی سفید رنگ در اختیار خواهید داشت که به هیچ عنوان آزار دهنده و خسته کننده نخواهد بود. در چنین دکوراسیونی چه از اکسسوار هایی با رنگ های گرم استفاده کرده و چه اکسسوار هایی با رنگ سرد، تفاوتی ایجاد نخواهد شد و در هر صورت نتیجه موفقیت آمیزی را به همراه خواهد داشت.

طراحی داخلی سفید رنگ

 

 

 

راهنمای ترکیب رنگ ها

تحریریه پویانو