دیوار های سبز : راهنمایی جامع در مورد دیوارهای سبز یا باغ های عمودی

دیوار های سبز : راهنمایی جامع در مورد دیوارهای سبز یا باغ های عمودی

دیوار های سبز زنده، شاید در مورد آن ها چیزهایی شنیده باشید و اگرچه آن‌ها به تازگی در دنیای طراحی جا باز کرده اند با این حال حقیقت این است که مفهوم آن‌ها به سال 1930 میلادی برمی‌گردد که اکنون به یک واقعیت تبدیل شده است. دیگر صرفا به خاطر علاقه به معماری، شرکت‌ها برای بردن جایزه های طراحی تلاش نمی‌کنند، بلکه آن ها اکنون از هر سایز و ابعادی برای بهبود بخشیدن به اعتبار سبز خود برای جلب توجه کسب و کارشان استفاده می‌کنند.

در این راهنمای جامع این ساختارهای زیبای سبز را با جواب دادن به سوال‌های رایجی که اغلب در مورد آن ها پرسیده می‌شود معرفی می‌گردد.

1) دیوار های سبز زنده چیستند؟

دیوارهای سبز زنده، پنل هایی پوشیده از گیاهان هستند که با استفاده از کشت هیدروپونیک روی ساختارهایی که می‌توانند به صورت مستقل بایستند یا به دیوار متصل شوند به صورت عمودی رشد می‌کنند. دیوارهای زنده سبز با نام های دیگری چون باغ‌های عمودی، دیوارهای سبز، دیوارهای زنده یا اکووال شناخته می‌شوند.

2) چه موقع دیوار سبز اختراع شدند؟

ایده دیوارهای سبز اولین بار توسط  Stanley Hart White در سال 1938 ثبت شد، با این حال نام Patrick Blanc است که در این صنعت شناخته تر است. بعد از ساختن یکی از مشهورترین دیوارهای سبز در پاریس، او به عنوان پدرخوانده «دیوار گیاهی» شناخته شد و انقلابی در معماری پایدار شروع شد.

در حال حاضر آن‌ها به عنوان نمای خارجی سبز شناخته می‌شوند و احتمالا از زمانی که اولین آجر ساختمان بنا نهاد ه می‌شوند گیاهان آن رشد می‌کنند.

دیوار های سبز زنده نسل بعدی هستند و با گیاهان رونده نظیر پیچک ها متفاوت هستند چرا که آن ها به طور پیچیده مجموعه ای از گیاهان کاشته شده هستند که در ساختاری بدور از ساختمان نگهداری می‌شوند.

این سازه های معجزه آسا، طبیعت را دوباره به محیط خانه های شهری باز می‌گردانند. افزایش استفاده از بتن موجب کاهش جنگل ها و افزایش آلودگی می‌شود و دیوارهای سبز زنده در مقابله با این روند عمل می‌کنند.

با انتخاب دقیق گیاهان برای داشتن طراحی شیک و مد روز، استفاده از دیوار های سبز برای کمک به بازگرداندن تعادل طبیعی توصیه می‌شوند.

مزایای دیوار های سبز زنده چیست؟

همانطور که فضای سبز شهرها رفته رفته کم می‌شوند، دیوار های سبز طبیعی می‌توانند فضاهای سبز شهری با چیزی زیبا و طبیعی دوباره باز گردانند. به علاوه آن ها در بهبود کیفیت هوا و سلامتی تاثیر زیادی دارند.

چطور دیوار های سبز می‌توانند کیفیت هوا را بهبود ببخشند؟

از زمان انقلاب صنعتی، پیشرفت‌های مدرن آلودگی هوا را افزایش داده‌اند. در مناطق ساخته شده، گازهای آلوده و ذرات جامد در حال سمی کردن هوای اطراف ما هستند اما ما می‌توانیم از طبیعت برای معکوس کردن آسیبی که خودمان مسبب آن بودیم بهره ببریم.

از کودکی یاد می‌گیریم که گیاهان به طور طبیعی کربن دی اکسید را حذف کرده و به جای آن اکسیژن غنی را پس می‌دهد. با این حال، این کمتر شناخته شده که آن ها می‌توانند هوای اطراف ما را با جذب و تمیز کردن آلاینده ها تصفیه کنند. این اثر طبیعی در تعداد برگ‌های موجود در دیوارهای سبز ضرب می‌شود.

یک مطالعه اخیر در مورد اثربخشی زیرساخت های سبز برای بهبود کیفیت هوا در کانون‌های شهری نشان داد که دیوارهای سبز می‌توانند تاثیر شگرفی روی آلودگی‌ها داشته باشند. شکاف ها و درزهای روی ساختمان ها مکان مناسبی برای جذب آلودگی‌های مضر نظیر دی اکسید نیروژن و ذرات آلاینده دیگر هستند اما مشخص شد که دیوارهای سبز زنده می‌توانند سطح این مواد آلاینده را به ترتیب 40% و 60% کاهش دهند.

این فقط آلاینده های بیرون نیستند که باعث نگرانی می‌شوند چرا که بسیاری از مواد سمی به داخل خانه های ما نیز راه می‌یابند که می‌توانند به شدت روی سلامتی ما تاثیر بگذارند.

سندرم ساختمان بیمار یکی از مسائل عمده مربوط به زندگی مدرن است. ساختمان ها و ادارات با دود نامرئی سیگار از روی مبلمان گرفته تا دکوراسیون به آرامی روی ریه های ما تاثیر خواهد گذاشت. این نگرانی به ویژه با افزایش تعداد کارکنان فضای بسته بیشتر هم می‌شود. طبق گزارشی 80-90 درصد کارکنان آمریکایی زمان قابل توجهی از روز خود را در محیط سرپوشیده می‌گذرانند.

سموم بی‌شماری نظیر فرمالدهید، VOC ها، ترشیلاو اتیلن، مونوکسید کربن و بنزن فضای محیط های داخلی ما را دربر گرفته اند و این ها صرفا نام برخی از آن ها بود.

از گذشته متداول بود که اضافه کردن گیاهان در اداره جات می‌تواند کیفیت هوای داخل آن ها را بهبود بخشد و دیوارهای سبز داخلی نیز همین کار را انجام می‌دهند منتهی در مقیاسی بزرگ تر که برای ساکنان ساختمان مفیدتر باشد.

مزایای ظاهری و بصری دیوار های سبز چیست؟

ظاهر ساختمان‌های جامعه مدرن ما تماما مربوط به تصاویر و اشکال می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند با زیبایی طبیعت مقابله کند. دیوار سبزی که به خوبی طراحی شده باشد، می‌تواند شدیدا ظاهر و نمای یک ساختمان را با اضافه کردن رنگ و بافتی که هیچ گاه از مد نمی‌افتد زیبا کند.

هر دیوار با استفاده از گونه های مختلف گیاهان که ممکن است از نظر رنگ، رشد و گل دادن متفاوت باشند به طور خاصی طراحی می‌شوند تا یک اثر هنری پدید بیاورند نه این که صرفا چمنی در یک سمت از ساختمان شما باشند.

آیا دیوار های سبز برای بدنه ساختمان مناسب هستند؟

ساختمان ها با تغییر درجه حرارتی که باعث انقباض و انبساط متریال های استفاده شده در آن می‌شود تحت تاثیر قرار می‌گیرند که این در طول زمان منجر به تخریب، ترک و شکاف ساختمان ها می‌شود.

دیوارهای زنده‌ای که روی بدنه خارجی ساختمان ها نصب شده باشند به عنوان نوعی محافظ عمل می‌کنند که نه تنها آن ها را در برابر نوسانات دمایی حفظ می‌کنند بلکه آن ها را با منحرف کردن آب در طول بارش های سنگین و فراهم آوردن محافظی در برابر اشعه های UV محافظت می‌کنند.

آیا دیوار های سبز می‌توانند هزینه های انرژی را کاهش دهند؟

ایجاد ساختارهای شهری یک اثر جانبی نگران کننده ایجاد کرده است. تحقیقات نشان داده که مناطق شهری به طور قابل توجهی از مناطق روستایی گرم تر هستند. این افزایش دما اثرات منفی بر محیط زیست دارد؛ از افزایش تقاضای انرژی در تابستان گرفته تا آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای.

دیوار های سبز این مشکل را با فراهم آوردن سایه‌ای در برابر اثرات نور مستقیم خورشید جبران می‌کنند. به علاوه، دیوارهای سبز برخلاف آجر و بتن انرژی خورشید را ذخیره نکرده بلکه آن را منعکس می‌کنند.

چه دیوارهای سبز از نوع داخلی یا خارجی باشند از طریق فرآیندی به نام تبخیر به طور موثری در خنک کردن هوا در تابستان تاثیر دارد و نیاز به سرمایش ساختمان را کاهش می‌دهند.

اما مزیت دیوارهای سبز به تابستان ختم نمی‌شود. پنل های سبز شامل گیاهان در حال رشدی هستند که ساختمان را عایق بندی کرده و هزینه های انرژی که برای گرم کردن ساختمان در زمستان مصرف می‌شود را کاهش می دهند.

چگونه دیوار های سبز به کاهش سر و صدا کمک می‌کنند؟

گیاهان مدت هاست که برای کاهش سر و صداها در بزرگراه ها و دیگر جاده‌های شلوغ در شمال آمریکا و اروپا استفاده می‌شوند. دیوارهای سبز این ایده را تعمیم بخشیده اند. گیاهان به طور طبیعی صداهای فرکانس بالا را مسدود می‌کنند درحالی که ساختار تکیه گاه آن می‌تواند به کاهش نویزهای فرکانس پایین کمک کند.

هرچه استفاده از دیوارهای سبز افزایش یابد، این ویژگی می‌تواند تغییرات قابل توجهی در محیط های شهری ایجاد کند و از هیاهو و شلوغی که مجبوریم در زندگی شهری خود را با آن انطباق دهیم کاسته می‌شود.

آیا دیوارهای سبز ارزش ملک ما را بالا می‌برند؟

در ایران هیچ سیستم امتیازدهی رسمی برای ارزش گذاری املاک وجود ندارد. اما شورای سبز ایالات متحده آمریکا به ساختمان‌هایی که معیارهای خاص سبز را رعایت می‌کنند امتیاز می‌دهد و این به نوبه خود ارزش فروش آن‌ها را بالا می برد.

در ایران از آن جایی که ساختمان های دارای عایق بندی و سیستم گرمایش و سرمایش پیشرفته ارزش فروش بیشتری دارند و دیوارهای سبز نیز به کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش ساختمان کمک می‌کنند و از طرف دیگر زیبایی خارق العاده ای به ظاهر داخلی یا نمای بیرونی ساختمان می‌دهند که با هیچ وسیله تزئینی دیگر قابل قیاس نیست پس می‌توان نتیجه گرفت که روی ارزش ملک شما تاثیر بسزایی دارند.

آیا دیوارهای سبز برای روحیه کارکنان اداره جات مفید هستند؟

حتی نزدیک شدن به گیاهان می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت فرد داشته باشد. در واقع، مطالعات نشان داده است که حتی دیدن طبیعت در محیط کار می‌تواند رضایت شغلی را افزایش دهد. نصب ساختار مدرنی چون دیوار سبز این پیام را به کارکنان می‌دهد که آن ها در شرکتی استخدام شده اند که به فراهم آوردن محیطی لذت بخش برای کارکنانش اهمیت قائل می‌شود.

3) نحوه کار دیوارهای سبز چگونه است؟

دیوارهای سبز زنده معمولا سیستم هیدروپونیک دارند که باروش قطره‌ای آبیاری می‌شوند.

چه نوع گیاهانی روی دیوارهای سبز استفاده می‌شوند؟

از آن جایی که دیوارهای سبز به صورت جداگانه برای هر پروژه ساخته می‌شوند، تمام دیوارها با هم متفاوت هستند. گیاهان سبزی که در داخل ساختمان استفاده می‌شوند کاملا متفاوت از آن هایی هستند که در بیرون ساختمان استفاده می‌شوند. گیاهانی که در داخل استفاده می شوند گیاهان گرمسیری مربوط به مناطق نیمکره جنوبی هستند.

گیاهان فضای برون بر حسب آب و هوای منطقه انتخاب می شوند. برای مثال در مناطق شمالی ایران تقریبا هر گیاهی رشد می‌کند اما در مناطقی مثل تهران گیاهانی باید انتخاب شوند که بتوانند در برابر سرما و گرمای زیاد دوام بیاورند.

کدام گونه‌های گیاهی در دیوارهای سبز می‌توانند رشد کنند؟

گیاهان اصلی زیادی هستند که روی دیوارهای سبز خوب عمل می‌کنند مخصوصا آن هایی که تحمل زیادی دارند.اما گونه های خاص بسیار کم طاقت هستند و اگر آب کافی به آن ها نرسد سریعا خشک می‌شوند. درحالی که دیگر گیاهان دوره رشد بیشتری دارند و سریع خشک نمی‌شوند و بهتر خود را با شرایط  محیط تطبیق می‌دهند.

آیا دیوارهای سبز می‌توانند طراحی خاص و سفارشی داشته باشند؟

این دیوارها را می‌توان به دلخواه مشتری و تحت نظر یک کارشناس خبره سفارشی طراحی کرد. این بدان معناست که عواملی وجود دارند که در تصمیم گیری نهایی طراحی دخیل هستند، از جمله مشاوره در مورد این که چه گیاهانی از بین آن‌هایی که با شرایط آب و هوایی منطقه مذکور سازگار هستند انتخاب شود و این که چه نوع سیستم آبیاری یا کنترل مدیریتی روی آن باشد ، بنابراین امکان پذیر است که این دیوارها را با طرح یا لوگوی خاصی سفارشی بسازید.

آیا انواع مختلفی از دیوارهای سبز وجود دارد؟

دیوارهای سبز متشکل از سیستم های پنلی، سینی شکل یا دیوارهای مجزا هستند و از این رو دیوارهای سبز یا باغ های عمودی برای استفاده در هر فضایی مناسب هستند. پانل های سیستمی مانند Sage و Prowall دارای گیاهانی از پیش رشد کرده هستند و می‌توان آن را در داخل یا خارج و در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد. VersaWall یک سیستم سینی شکل است که برای استفاده در فضاهای داخلی محبوب هستند. در این نوع دیوار گیاهان از پیش پرورش داده شده را داخل دیوار قرار می‌دهند بنابراین تطبیق پذیری بالایی دارند که می‌توان آن ها را برای کل پوشش یک دیوار یا بخشی از دیوار و به عنوان اثر هنری زنده استفاده کرد. دیوارهای سبز مستقل بیشتر در فضاهای داخلی استفاده می‌شوند و تغییر آن ها از نظر موقعیت و گیاهان بسیار ساده است.

آیا باغ های دیواری گران قیمت هستند؟

همانند تمام تکنولوژی های جدید، سیستم دیوارهای سبز نیز ارزان نیست اما گزینه های زیادی وجود دارد که قیمت مناسبی دارند. ارزان ترین گزینه دیوارهایی هستند که گیاهان شان در ساختار خود  دیوار کاشته می‌شود همانند سیستم های پاکتی که هزینه کاشت گیاهان پیش پرورش یافته در جای دیگر را حذف می کند. با این حال، این دیوارها پوشش گیاهی کامل ندارند و گاها باید یک سال صبر کنید تا گیاهان پرورش یافته در آن کاملا رشد کنند و کل دیوار را بپوشانند. دیوارهای سبزی که از ابتدا ساختار گیاهی کاملی دارند نیازمند گیاهان از پیش پرورش یافته هستند. برخی از این سیستم ها نظیر سیستم SAGE گیاهانی دارند که 8-12 ماه قبل باید پرورش داده شوند. پرورش این گیاهان هزینه‌های جانبی نظیر کوددهی، نگهداری، انتقال به مکان نصب و غیره دارد.

آیا می توانیم روی دیوارهای سبز گیاهان خوراکی پرورش بدهیم؟

برخی از سیستم ها به طور خاص برای گیاهان و سبزیجات طراحی می‌شوند و باغ های عمودی نظیر این ها روشی عالی برای پرورش دادن گیاهان خوراکی در کمبود فضا است. با این حال معمولا توصیه نمی‌شود که دیوارهای سبز را در رستوران ها نصب کنید. استفاده از دیوارهای سبز برای پرورش گیاهان خوراکی را ما پیشنهاد نمی‌کنیم. اگرچه هیچ دلیلی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد ولی زمانی که گیاهان خوراکی شما برسند شما آن ها را می‌چینید و یک دیوار خالی خواهید داشت. فضای داخل رستوران ها اغلب روشنایی کافی برای رشد گیاه ندارند و بعد از این که گیاهان چیده شوند از جنبه زیبایی شناختی دیوار و چراغ‌های روی آن کاسته می‌شود.

4)از دیوارهای سبز کجا می‌توان استفاده کرد؟

باغ های دیواری سبز  کاملا انعطاف پذیر هستند و آن ها را می‌توان در داخل دفاتر یا نمای ساختمان نصب کرد. مکان های عمومی از مزیت کاهش co2 این دیوارها بهره مند می‌شوند، اما اگر در هر بخشی استفاده شوند مزیت خودشان را دارند.

آیا می توانم یک دیوار سبز در خانه ام نصب کنم؟

انعطااف پذیری دیوارهای سبز آن ها را برای تمام محیط ها ایده آل کرده است. درست همانند ساختمان های اداری، در خانه ها هم می توانید از دیوارهای سبز در بیرون و داخل خانه استفاده کنید. تمام متخصص های خبره دیوارهای سبز قادرند در مورد خواسته‌های طراحی شما نظر و مشاوره بدهند و به شما راه حلی را ارائه کنند که متناسب با نیاز شماست.

5)آیا نگهداری از دیوارهای سبز دشوار است؟

پاسخ ساده و کوتاه آن «بله» است، با این حال خبر خوش این است که مشتریان برای مقابله با تعمیر و نگهداری اولیه تنها گذاشته نمی‌شوند. برای اطمینان از موفقیت یک پروژه دیوار سبز، نگهداری آن امری حیاتی است. بیشتر شرکت های سازنده باغ های دیواری گارانتی یک ساله برای باغ های سبز خود ارائه می‌دهند. زمان حیاتی برای دیوارهای سبز چند ماه اول است. در این زمان باید آبیاری و کوددهی آن را سر وقت انجام دهید.

دیوار های سبزچطور دیوارهای سبز را آبیاری کنیم؟

بیشتر دیوارهای سبز با سیستم آبیاری قطره ای طراحی شده اند که استفاده از آب را به حداکثر می‌رساند و با استفاده از یک سیستم خودکار که آبیاری را زمان بندی می‌کند تنظیم می‌شود و از این رو میزان هدر رفت آب به حداقل ممکن می‌رسد. سیستم های آبیاری چرخشی کارآمدترین نوع هستند. در این سیستم با پمپ آب، از پایین به بالا بارها و بارها از آب استفاده می‌شود تا هیچ آبی نماند و مخزن آن دوباره پر شود. در عوض، آبیاری مستقیم برای مکان‌هایی مناسب است که فضایی برای مخزن آب ندارند.

چه مدت دیوارهای سبز زنده دوام می‌آورند؟

به عنوان یک تکنولوژی منطقی جدید، تعیین دقیق طول عمر دیوارهای سبز دشوار است. دیده شده که سخت افزار، پانل ها و پوشش رشد گیاه می‌تواند تا 25 سال نیز دوام بیاورد؛ با این حال حدس زدن این که گیاهان آن تا چه مدت زمان میتوانند زنده بمانند سخت است. گیاهان روی دیوار سبز به رشد خود ادامه می‌دهند تا زمانی که ریشه های آن ها از فضا خارج شود. گفتن یک تاریخ دقیق دشوار است اما گیاهان به طور بالقوه می‌توانند در پانل های خود تا حداقل 5 تا 10 سال به صورت پایدار رشد کنند. اگر سیستم دیوار شما از نوع سینی شکل باشد که گیاهان در آن می‌توانند در بیرون و داخل باشند؛ آن ها تا 1 سال دوام می آورند و بعد از آن باید تعویض شوند.

آیا دیوار های سبز می توانند در تمام شرایط های آب و هوایی زنده بمانند؟

گیاهان بیرونی به گونه ای انتخاب می‌شوند که بتوانند با آب و هوای خاص منطقه شان کنار بیایند. هر منطقه کوچک نیز دارای آب و هوای مختص به خود است به عنوان مثال ممکن است آب  و هوای یک حیاط با آن چه در خارج از آن یا نزدیک درب آن است متفاوت باشد. تا زمانی که یک دیوار سبز نصب نکنید نمی‌توانید از شرایط دقیق آب و هوایی آن نقطه مطمئن شوید. به همین دلیل است که نگهداری و گارانتی یک ساله مهم است تا تنظیمات مورد نیاز برای آب و منطقه نصب شما کنترل شود. در فصل زمستان این گیاهان نیز همانند گیاهان دیگر به خواب زمستانی می‌روند با این حال زیبایی شناختی دیوارها در طول فصل چیزی است که در مرحله طراحی در نظر گرفته شده است. یک جنبه ای که به طراحی کلی دیوارها برمی‌گردد و باید نظر مشتریان را در این مورد پرسید این است که آیا آن ها می‌خواهند دیوار شان در تمام سال سبز باشد یا خیر. گیاهانی هستند که همیشه سبز هستند، تغییر رنگ می‌دهند اما برگ های شان را در طول زمستان حفظ می کنند ولی صرفا محدود به چند گونه هستند.

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: ambius