دکور اتاق نوزاد : قدم به قدم تا اجرای کامل چیدمان

دکور اتاق نوزاد : قدم به قدم تا اجرای کامل چیدمان

چیدمان و دکور اتاق نوزاد به همان اندازه که جذاب و دلچسب است، می تواند چالش برانگیز هم باشد. این که بدانید نوزادان به چه فضایی برای استراحت نیاز دارند تا حد زیادی در انتخاب مبلمان و چیدمان آن ها تاثیر می گذارد. برای این که دکوراسیون اتاق دلبند خود را به خوبی انجام دهید، باید با اصول این کار آشنایی داشته باشید.

نوزادان به فضایی نیاز دارند تا شرایط آرامش و خواب آسوده و راحت آن ها را فراهم کند. انتخاب رنگ ها، محل قرارگیری مبلمان و وسایلی که مورد نیاز هستند باید به گونه ای انجام شود که مطابق با نیازهای کودک باشد. همچنین از آن جا که بسیاری از اوقات با بزرگ شدن کودکان، فضای فعلی اتاق خواب به تغییر شکل نیاز دارد، بهتر است چیدمان و انتخاب عناصر دکوری را به گونه ای انجام دهید که بعدها بتوانید با کم ترین تغییر به نتیجه مطلوب برسید. شما باید طوری فکر کنید که بعدها بتوانید از دکوراسیون طراحی شده بیش ترین استفاده را ببرید و مجبور به انجام تغییرات اساسی نباشید.

حال برای این که اصول چیدمان و ایده های جالب برای چیدمان اتاق نوزاد را قدم به قدم بشناسید، همراه پویانو باشید.

از تخت کشودار استفاده کنید

اگر به خرید تخت می روید، حتما این نکته را در نظر بگیرید که وجود داشتن کشو در قسمت های زیریرن آن یک امتیاز است. تخت نوزادان باید فضای کافی برای قرار دادن یک سری وسایل را داشته باشد تا هرگاه که در نزدیکی تخت هستید و به آن ها نیاز دارید، بتوانید به راحتی کشو را باز کرده و وسایل مورد نیاز را بردارید. برخی از تخت ها در زیر بدنه خود چنین فضایی دارند که می تواند برای قرار دادن ملحفه ها و دیگر وسایل مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.

آویزهای چرخان در دکور اتاق نوزاد تهیه کنید

چیزی که وجودش می تواند چیدمان فضای خواب نوزادتان را کامل تر کند، در نظر گرفتن آویزهای چرخان بالای تخت است. آویزهای چرخان با حرکت خود باعث جلب شدن توجه کودک می شوند و بسیاری از اوقات در آرام کردن او به کمک تان می آیند. این آویزها می توانند هیپنوتیزم کننده هم باشند و نوزاد را به خواب فرو ببرند. همچنین در میان آن ها مواردی پیدا می شود که موزیکال هم هستند و می توانند نقش خواندن لالایی را ایفا کنند. به هر حال، وجود داشتن چنین آویزهایی خالی از لطف نیست.

با سبک بوهو تمایز ایجاد کنید

سبک بوهو یا بوهمیان در طراحی داخلی و چیدمان اتاق نوزادان هم قابل اجراست. این سبک می تواند فضای اتاق دلبندتان را متمایز و آرامش بخش کند. شما می توانید از عناصر و مبلمان چوبی، قالیچه طرح دار و گیاهان استفاده کنید و تم بوهو را در فضای اتاق نوزادتان به اجرا درآورید. این سبک، ماهیتا آرامش بخش و خودمانی است و به همین خاطر می تواند فضای ایده آل و آرامش بخشی در اتاق کودکان به وجود بیاورد.

برای خودتان صندلی بگذارید

زمانی که مشغول چیدمان اتاق نوزادتان هستید، نباید خودتان را فراموش کنید. به هر حال، شما برای مراقبت از کودک خود زمان نسبتا زیادی را در اتاق او می گذرانید و به همین خاطر باید فکر راحتی خودتان را در این مدت زمان کرده باشید. خیلی خوب است که یک صندلی راحتی برای مواقعی که می خواهید کودک را بخوابانید یا در کنار او به مطالعه یا کارهای دیگر بپردازید، تهیه کنید. می توانید از صندلی راکینگ یا رکلاینر استفاده کنید یا یک پوف جلوی مبل راحتی قرار دهید و پاهای خود را روی آن قرار دهید.

به طراحی دیوارها توجه کنید

اگر می خواهید دکور اتاق نوزاد تان را به بهترین شکل انجام دهید، حتما به طراحی دیوارها توجه کنید. می توانید از نقاشی، کاغذ دیواری یا برچسب های دیواری استفاده کنید. سعی کنید از یک تم نسبتا ساده استفاده کنید و تزیین دیوارها را بیش از حد شلوغ نکنید. همچنین اگر می خواهید با بزرگ شدن کودک تان قادر به استفاده از دکوراسیون فعلی باشید، طراحی دیوارها را به گونه ای در نظر بگیرید که بعدا نیز مناسب باشد. می توانید از طرح های ساده یا هندسی استفاده نمایید.

تم آرامش بخش انتخاب کنید

خیلی مهم است که تم اتاق کودک را درست انتخاب کنید. اتاق نوزاد، فضایی است که قرار است برای استراحت و آرامش مورد استفاده قرار بگیرد. به کار بردن رنگ های تند و بیش از حد هیجان انگیز باعث حواس پرتی و جلوگیری از خواب آرام نوزاد می شود. بهتر است رنگ های مورد استفاده در دکوراسیون را روشن انتخاب کنید. سفید یکی از بهترین گزینه هاست که می تواند فضا را آرامش بخش کند. می توانید از رنگ های گلبهی، آبی آسمانی و شیری نیز استفاده کنید.

روی پنجره ها پرده نصب کنید

اگر می خواهید نوزادتان در طول روز خواب آرامی را تجربه کند، باید حتما برای پنجره ها پرده در نظر بگیرید. از آن جا که نوزادان در طول روز نیز ساعات زیادی را در خواب سپری می کنند، فضای اتاق خواب آن ها باید تاریک باشد. به طور کلی بهتر است اتاقی را برای نوزاد در نظر بگیرید که نور زیادی نداشته باشد. اگر اتاق کودک تان پنجره دارد و نور زیادی دریافت می کند، از پرده های ضخیم استفاده کنید تا آفتاب مزاحم خواب نوزاد نشود.

دکوراسیون ماندگار طراحی کنید

در زمان طراحی دکور اتاق نوزاد به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است بخواهید بعدا همین فضا را برای زمانی که کودک تان بزرگ تر شده است نیز مورد استفاده قرار دهید. در این صورت باید در طراحی دکوراسیون دقت داشته باشید. به جای استفاده از اشکال و تصاویر کودکانه که صرفا در سنین کم برای دکور اتاق کودکان مناسب هستند، از اشکال هندسی و ساده تر استفاده کنید. همچنین اندازه و طرح وسایل و مبلمان اتاق را طوری انتخاب کنید که بعدا نیز قابل استفاده باشند.

طاقچه های کوچک نصب کنید

برای این که کتاب های داستان و وسایل دکوری را در فضای اتاق جای دهید، می توانید از طاقچه ها کمک بگیرید. یک یا چند طاقچه کوچک هم می تواند برای این منظور به کار بیاید. همچنین می توانید برای مواقعی که می خواهید در اتاق کودک وقت بگذرانید، کتاب های خود را داخل طاقچه ها جای دهید و از آن ها استفاده کنید. بسته به این که برای قرار دادن سایر وسایل به چقدر جا احتیاج دارید، می توانید اندازه طاقچه را بزرگ تر در نظر بگیرید.

لباس ها را به دیوار بیاویزید

یکی از ایده های جالب برای تزیین دیوارها و دکور اتاق نوزاد اتاق نوزاد ، استفاده از وسایل خود آن هاست. شما می توانید عروسک ها، لباس های کوچک شده و سایر وسایل کودک را که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید، به عنوان عناصر دکوری روی دیوار نصب کنید. این ایده یک فضای کودکانه و جالب در اتاق کودک ایجاد کند. وقتی که کودک تان بزرگ شد نیز می توانید آن ها را به سادگی از دیوار جدا کنید و دکوراسیون را تغییر دهید.

 

 

 

 

دکور اتاق نوزاد

تحریریه پویانو